Építős blog

Az Építős blogban közlekedési és építészeti beruházásokról olvashatsz. Határok nélkül. De ne lepődj meg ha néha egy-két jármű is feltűnik a monitoron.

facebook

Friedl Bútormanufaktúra

Szmog

Budapest szmogtérképe

Statisztika

Kommentek

  • v2peti: Mi a gond a kerékpárúttal? El van választva a közúttól. Mit kellett volna ott másképp csinálni? (2017.05.04. 12:22) A hét műtárgya 2010/15
  • skubidor: @záporjózsi: Már pedig a Római Metró felső vezetékes. S ezért csendesebb is. De miért nincs annyi ... (2016.04.14. 03:50) A római metró
  • Normális: ...pontosabban, GYALOG át lehetett menni. Ugyanúgy, ahogyan a korabeli HÉV-végállomáshoz. Persze... (2015.07.11. 00:32) Autók a villamosok ellen
  • Albu: „A 3-as és 4-es metró közötti átjáró néhány évvel ezelőtti állapota. Ezt még a 3-as metróval együt... (2015.04.09. 18:09) 35 éves a 3-as metró
  • Albu: Az a villamosmegálló… az megér egy pofont! A tervezés a szakma csúcsa… na persze! (Dolgoztam ben... (2014.06.25. 12:28) Hogyan készült a Fővám téri aluljáró?

Címkék

4 es metró (10) abb (1) alagút (39) alapozás (3) almati (1) alstom (6) aluljáró (7) andor utca (2) ansaldo (1) arany (1) ausztria (9) autópálya (23) a het mutargya (8) balatonfenyves (1) bebetonozott talpfa (1) bécs (1) belgium (4) belgrád (2) berlin (6) bombardier (6) bordeaux (2) bruck an der mur (3) brüsszel (1) budai fonódó (3) budapest (58) busz (7) buszkorridor (1) cadiz (1) caf (1) cdm (2) charleroi (2) Címkék (1) citadis (1) cobra11 (1) crossrail (1) csalagút (3) csehország (1) csepeli gerincút (3) csíkszereda (1) dél afrika (1) díszkivilágítás (1) dlr (1) drezda (2) egyesült királyság (5) elektromos (1) elkerülő (6) elővárosi vasút (11) építészet (51) érd (5) erdély (2) érd körbe (3) eu támogatás (11) extradosed (5) felhőkarcoló (4) felüljáró (3) ferdekábeles (11) ferencie tere (1) ferihegy (1) feszített függesztett (4) flirt (3) fogaskerekű (2) forma1 (2) franciaország (8) genf (1) gent (1) graz (5) gyalogos (7) győr (1) hess (1) hév (4) híd (53) horvátország (2) india (1) ívhíd (6) karlsruhe (5) katowice (1) kazahsztán (1) kelenföld (6) kerékpár (12) kína (4) kisvasút (1) köln (1) kolozsvár (2) koolhaas (1) körforgalom (1) kötélpálya (1) közlekedés (148) közúti vasút (44) krakkó (1) külső kerületi körút (1) lágymányosi (1) lausanne (1) lengyelország (3) light rail (6) london (8) m0 (4) m6 (2) m7 (1) madrid (1) maglev (2) magyarország (37) mainz (1) margit híd (15) marokkó (1) melbourne (1) metró (32) metrovagonmas (2) milánó (1) miskolc (1) monorail (2) moszkva (4) mumbai (1) nagysebességű (14) nagyvárad (1) németország (24) neoplan (1) nyitható híd (4) olaszország (3) oroszország (3) overground (2) oyster (1) párizs (2) peking (1) pendolino (2) pesa (1) pozsony (2) prága (2) pre metró (2) rafs (4) rakpart (9) rem (1) repülés (2) repülőtér (6) résfal (9) róma (4) románia (1) rotem (1) shanghai (1) siemens (8) sikló (2) skoda (1) skycourt (1) spanyolország (3) stadler (3) stadtbahn (6) strasbourg (3) stuttgart (12) svájc (2) szentpétervár (4) szerbia (2) szlovákia (4) szófia (2) szöul (1) s bahn (7) tábla (2) talgo (1) tátra (1) tbm (5) torony (3) toronydaru (1) toulouse (4) tram train (5) transrapid (1) trolibusz (3) tűz (1) uitp (1) újvidék (1) ulf (1) usa (1) út (19) üzbegisztán (1) val (2) valencia (1) van hool (1) városkép (7) varsó (2) vasút (50) vasútállomás (24) veke (1) velaro (6) viadukt (11) villamos (52) vízépítés (2) völgyhíd (8) vonat (20) wuhan (2) zágráb (2) Címkefelhő

Castelloni TRAM

2009.11.30. 10:57 Fricy

A Valenciától északra fekvő városban egy érdekes kísérletbe kezdtek pár éve egy Európai Uniós program, a CityMobil keretében. A 175 ezer lakosú városban problémát jelentett, hogy a közúti torlódások miatt nem tudtak menetrendszerűen közlekedni a buszjáratok. Szerettek volna javítani a helyzeten, hogy versenyképesebbé tegyék a közösségi közlekedést az egyénivel szemben, azonban drága infrastrukturális beruházásra nem volt kerete Castallonak.

Így végül a CityMobil program keretében egy nem szokványos megoldást választottak. Egy trolibuszhálózat kiépítésébe kezdtek. A járművek optikai vezetéssel képesek kormányzás nélkül is közlekedni. A vörös színű aszfaltra egymással párhuzamosan festett két szaggatott vonalat a troli tetejére elhelyezett kamera figyeli és ez alapján vezeti a járművet az útvonalán. A rendszert TVRcas-nak nevezték el először, majd átkeresztelték TRAM-re, ami mégiscsak jobban hangzik.

Jelenleg egy járat üzemel a belváros és az egyetemi negyed között, de később tervezik ezt meghosszabbítani a tengerpartig és további új járat indítását is, mely a jelenlegire merőlegesen futna.

A többéves tervezési folyamat után 2007-ben kezdődött meg az építkezés. Habár fentebb a költségtakarékos megoldásra hivatkoztam, ennek némileg ellentmond, hogy a Seco folyó felett egy ferdekábeles hidat építettek. Ezen kívül mindenhol önálló sávot választottak le a meglévő közútból. Szélsőperonos megállókat alakítottak ki.

Jelenleg három Irisbus által gyártott szóló, háromajtós jármű közlekedik a vonalon. Később csuklós járművek beszerzése is várható a 2-es vonalra, mely várhatóan 2011 elejére készülhet el. A teljes beruházási költség 40 millió € lesz (kb. 11 milliárd Ft). Plusz a híd ára, de erre nem találtam információt.

Az első két kép a www.enatcar.net oldalról származik, az utolsót pedig Antonio Pradas készítette.

12 komment

Címkék: közlekedés híd trolibusz ferdekábeles

A bejegyzés trackback címe:

https://epitos.blog.hu/api/trackback/id/tr201562705

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Von Teese 2009.11.30. 11:34:08

Hmm, azért vezetőfülke van a Trolikban. Gondolom "üzemzavar" esetére. Vagy garázsmenet / garázson belüli mozgatáshoz?

KoBa(k) · http://kobak.netpok.hu 2009.11.30. 13:39:57

Úgy látom sofőr is ül benn, ami szerintem szükséges is. Elvégre ez messze nem zárt pálya, bármi forgalmi zavar lehet ami miatt beavatkozás (nem csak fékezés, de kikerülés, ha már gumikerekű) szükséges. Ha már viszont ott kell ülnie a sofőrnek, számomra kicsit kérdésessé teszi a hiperszuper optikai követőrendszer szükségességét. Igaz így kényelmesebb a vezetőnek, de biztonságosabb is? A féket és "gázt" vajon a sofőr vagy az automatika kezeli?

taksony11 2009.11.30. 14:10:09

Van sofőr, csak a kormányzást váltja ki a rendszer.

www.citymobil-project.eu/site/en/SP1%20Castellon.php

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.11.30. 15:07:46

@Von Teese: @KoBa(k):
Javítottam a szöveget, mert valóban félreérthető volt. Természetesen vezető kell hozzá, csak nem kell kományoznia.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.11.30. 15:08:45

@KoBa(k):
Annyiból bizonságosabb, hogy valóban csak a saját sávjában halad a jármű, nem "kígyózik".

mestska · http://cities.blog.hu 2009.11.30. 21:16:22

Castellón de la Plana a település rendes neve, tegyük hozzá.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.11.30. 22:24:07

egyébként baromi érdekes, nem is hallottam még róla, úgyhogy köszi, hogy posztoltad. az is érdekes, hogy az olcsóság fontos szempont volt, de azért annyit feccöltek a rendszerbe, hogy sima buszsávok helyett valami extra legyen....

budapestjovoje.freeblog.hu (törölt) · http://budapestjovoje.freeblog.hu/ 2009.12.02. 16:58:58

És Budapesten mikor jönnek már végre új trolik a mostani ZIU-k helyére? Nagyon szeretném már múzeumban látni azokat a szétrohadt vénséges trolikat...

virág elvtárs 2009.12.07. 22:20:53

Üdvözlök mindenkit ,azt az infót hallottam,hogy 15 éven belül várható a trolik cseréje...hiába kell metróra a pénz :-(

Voxx · http://andrasmuller.com 2009.12.21. 12:45:05

Kiváncsi vagyok, hogy lesz-e olyan, hogy valaki lefesti pirosra az eredetieket és felfest másfele vezető fehéreket...:D

dr. orter 2010.01.22. 10:53:19

@budapestjovoje.freeblog.hu: Havazáskor a 70-es vonalon mindig a ZIU-k járnak, úgy látszik, jobban bírják még mindig a megpróbáltatásokat, mint az újabb típusok :)