Építős blog

Az Építős blogban közlekedési és építészeti beruházásokról olvashatsz. Határok nélkül. De ne lepődj meg ha néha egy-két jármű is feltűnik a monitoron.

facebook

Szmog

Budapest szmogtérképe

Statisztika

Kommentek

  • v2peti: Mi a gond a kerékpárúttal? El van választva a közúttól. Mit kellett volna ott másképp csinálni? (2017.05.04. 12:22) A hét műtárgya 2010/15
  • skubidor: @záporjózsi: Már pedig a Római Metró felső vezetékes. S ezért csendesebb is. De miért nincs annyi ... (2016.04.14. 03:50) A római metró
  • Normális: ...pontosabban, GYALOG át lehetett menni. Ugyanúgy, ahogyan a korabeli HÉV-végállomáshoz. Persze... (2015.07.11. 00:32) Autók a villamosok ellen
  • Albu: „A 3-as és 4-es metró közötti átjáró néhány évvel ezelőtti állapota. Ezt még a 3-as metróval együt... (2015.04.09. 18:09) 35 éves a 3-as metró
  • Albu: Az a villamosmegálló… az megér egy pofont! A tervezés a szakma csúcsa… na persze! (Dolgoztam ben... (2014.06.25. 12:28) Hogyan készült a Fővám téri aluljáró?

Címkék

4 es metró (10) abb (1) alagút (39) alapozás (3) almati (1) alstom (6) aluljáró (7) andor utca (2) ansaldo (1) arany (1) ausztria (9) autópálya (23) a het mutargya (8) balatonfenyves (1) bebetonozott talpfa (1) bécs (1) belgium (4) belgrád (2) berlin (6) bombardier (6) bordeaux (2) bruck an der mur (3) brüsszel (1) budai fonódó (3) budapest (58) busz (7) buszkorridor (1) cadiz (1) caf (1) cdm (2) charleroi (2) Címkék (1) citadis (1) cobra11 (1) crossrail (1) csalagút (3) csehország (1) csepeli gerincút (3) csíkszereda (1) dél afrika (1) díszkivilágítás (1) dlr (1) drezda (2) egyesült királyság (5) elektromos (1) elkerülő (6) elővárosi vasút (11) építészet (51) érd (5) erdély (2) érd körbe (3) eu támogatás (11) extradosed (5) felhőkarcoló (4) felüljáró (3) ferdekábeles (11) ferencie tere (1) ferihegy (1) feszített függesztett (4) flirt (3) fogaskerekű (2) forma1 (2) franciaország (8) genf (1) gent (1) graz (5) gyalogos (7) győr (1) hess (1) hév (4) híd (53) horvátország (2) india (1) ívhíd (6) karlsruhe (5) katowice (1) kazahsztán (1) kelenföld (6) kerékpár (12) kína (4) kisvasút (1) köln (1) kolozsvár (2) koolhaas (1) körforgalom (1) kötélpálya (1) közlekedés (148) közúti vasút (44) krakkó (1) külső kerületi körút (1) lágymányosi (1) lausanne (1) lengyelország (3) light rail (6) london (8) m0 (4) m6 (2) m7 (1) madrid (1) maglev (2) magyarország (37) mainz (1) margit híd (15) marokkó (1) melbourne (1) metró (32) metrovagonmas (2) milánó (1) miskolc (1) monorail (2) moszkva (4) mumbai (1) nagysebességű (14) nagyvárad (1) németország (24) neoplan (1) nyitható híd (4) olaszország (3) oroszország (3) overground (2) oyster (1) párizs (2) peking (1) pendolino (2) pesa (1) pozsony (2) prága (2) pre metró (2) rafs (4) rakpart (9) rem (1) repülés (2) repülőtér (6) résfal (9) róma (4) románia (1) rotem (1) shanghai (1) siemens (8) sikló (2) skoda (1) skycourt (1) spanyolország (3) stadler (3) stadtbahn (6) strasbourg (3) stuttgart (12) svájc (2) szentpétervár (4) szerbia (2) szlovákia (4) szófia (2) szöul (1) s bahn (7) tábla (2) talgo (1) tátra (1) tbm (5) torony (3) toronydaru (1) toulouse (4) tram train (5) transrapid (1) trolibusz (3) tűz (1) uitp (1) újvidék (1) ulf (1) usa (1) út (19) üzbegisztán (1) val (2) valencia (1) van hool (1) városkép (7) varsó (2) vasút (50) vasútállomás (24) veke (1) velaro (6) viadukt (11) villamos (52) vízépítés (2) völgyhíd (8) vonat (20) wuhan (2) zágráb (2) Címkefelhő

Ívhidak

2009.11.16. 08:31 Fricy

Az ívhidak a mérnöki szerkezetek legszebbjei közé tartoznak. Segítségükkel nagyobb távolságok hidalhatóak át egyetlen nyílással, mint egy egyszerű gerendahíd esetében. Többféle formájuk lehet, attól függően, hogy hol, milyen környezetben helyezkedik el és mi a célja.

 

Felsőpályás vasbeton ívhíd a Krka folyó felett

Az ív révén a szerkezet statikája a következőképpen alakul: az önsúly és a terhelés hatására kialakuló erőhatások nem csak függőleges irányban terhelik a hídfőket, pilléreket, hanem vízszintes irányban is. Az erőket az ívek vezetik át az alátámasztás irányába, így lehetséges a nagyobb fesztáv elérése.

Az esztergomi Mária Valéria híd

Az ívhidak anyagukat tekintve egyaránt készülhetnek acélból és vasbetonból, vagy a kettőt ötvöző öszvérszerkezetként. Ma már ritkábban, de fából és kőből is épülhet. A hídon átvezetett útpálya több helyen is elhelyezkedhet. Ha az ív "tetejére ül rá", akkor felsőpályás hídnak nevezzük. Ha az útpálya van "alul" és felette található az ív, akkor alsópályásnak hívjuk. Sok esetben az útpálya akár metszheti is az ívet.

Vasbeton ívhíd építése a csehországi Oparno mellett

Természetesen nemcsak autóút vezethet keresztül a hídon, hanem vasúti pálya is. Alkalmazzák vízfolyások felett közművezetékek átvezetésére is. Gondoljunk csak a római vízvezetékekre és máris érzékeljük, milyen ősi szerkezet is íz ívhíd!

A franciaországi Pont du Gard

Az utóbbi években kezdett elterjedni az ívhidak egy új nemzedéke, az ún. kosárfüles ívhíd, Ebben az esetben az útpálya feszített kábelekkel van rögzítve az ívhez, hasonlóan, mint a ferdekábeles hidak esetében. Pár évvel ezelőtt Dunaújvárosban is ilyen szerkezet épült, mely akkoriban világcsúcstartó volt saját kategóriájában. Azóta Kínában ennél is nagyobb készült.

A dunaújvárosi kosárfüles Pentele-híd

Az első két kép saját készítésű, a többi a www.skyscrapercity.com oldalról származik.

2 komment

Címkék: közlekedés híd építészet viadukt ívhíd

A bejegyzés trackback címe:

https://epitos.blog.hu/api/trackback/id/tr81360845

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fekete Dániel . · http://csakaszepre.blog.hu 2009.11.16. 23:44:16

Nagyon szép híd a Mária Valéria, személyes kedvencem. A poszt pedig ismét jóra sikeredett!

gulyasattila 2009.11.21. 16:51:48

Nagyon tetszik a blog, régóta olvasom a bejegyzéseket. A saját kedvenceim között is általában ilyen hidak vannak, például a 6-os út mecseknádasdi erdőben rejtőzködő varasdi völgyhídja, aminek a mérete nem sokkal marad el a Krka folyóitól, mégis alig ismerik.

Két helyen pontosítanék:
Az ív statikája nem minden esetben alakul az itt leírtak szerint: az általad is említett alsópályás megoldások szinte mindegyikénél a hídpálya felveszi az ív két végénél ható vízszintes erőket, így a támaszokra csak a híd súlyából adódó függőleges terhelés jut, a pályatest (ritkább esetben, általában a teljesen vasbetonból készült hidaknál külön vonókábelek) megakadályozza az ív szétcsúszását. Ezek a vonórudas ívhidak, vagy álívhidak, pl Pentele híd, vagy a szegedi Belvárosi híd.
A Mária Valéria viszont nem hívhíd, a vonórúd hiánya ellenére kizárólag függőleges erőt ad át a támaszoknak, vagyis akkor is megállna, ha egy varázsló kiegyenesítené, csak akkor külsőre is olyanná válna, mint a többi rácsos híd. Az esztétikai célból sarló alakúra épített rácsos szerkezete viszont hungarikum, a világon tudtommal három ilyen szerkezet áll: ikertestvére, a komáromi Erzsébet-híd, és a mai Szlovákia területén egy egynyílású vasúti híd a Vág fölött.
(egy régebbi ilusztrációm a témában: www.freeweb.hu/g-attila/utazasok/bodajk/hidak.jpg )