Építős blog

Az Építős blogban közlekedési és építészeti beruházásokról olvashatsz. Határok nélkül. De ne lepődj meg ha néha egy-két jármű is feltűnik a monitoron.

facebook

Szmog

Budapest szmogtérképe

Statisztika

Kommentek

  • v2peti: Mi a gond a kerékpárúttal? El van választva a közúttól. Mit kellett volna ott másképp csinálni? (2017.05.04. 12:22) A hét műtárgya 2010/15
  • skubidor: @záporjózsi: Már pedig a Római Metró felső vezetékes. S ezért csendesebb is. De miért nincs annyi ... (2016.04.14. 03:50) A római metró
  • Normális: ...pontosabban, GYALOG át lehetett menni. Ugyanúgy, ahogyan a korabeli HÉV-végállomáshoz. Persze... (2015.07.11. 00:32) Autók a villamosok ellen
  • Albu: „A 3-as és 4-es metró közötti átjáró néhány évvel ezelőtti állapota. Ezt még a 3-as metróval együt... (2015.04.09. 18:09) 35 éves a 3-as metró
  • Albu: Az a villamosmegálló… az megér egy pofont! A tervezés a szakma csúcsa… na persze! (Dolgoztam ben... (2014.06.25. 12:28) Hogyan készült a Fővám téri aluljáró?

Címkék

4 es metró (10) abb (1) alagút (39) alapozás (3) almati (1) alstom (6) aluljáró (7) andor utca (2) ansaldo (1) arany (1) ausztria (9) autópálya (23) a het mutargya (8) balatonfenyves (1) bebetonozott talpfa (1) bécs (1) belgium (4) belgrád (2) berlin (6) bombardier (6) bordeaux (2) bruck an der mur (3) brüsszel (1) budai fonódó (3) budapest (58) busz (7) buszkorridor (1) cadiz (1) caf (1) cdm (2) charleroi (2) Címkék (1) citadis (1) cobra11 (1) crossrail (1) csalagút (3) csehország (1) csepeli gerincút (3) csíkszereda (1) dél afrika (1) díszkivilágítás (1) dlr (1) drezda (2) egyesült királyság (5) elektromos (1) elkerülő (6) elővárosi vasút (11) építészet (51) érd (5) erdély (2) érd körbe (3) eu támogatás (11) extradosed (5) felhőkarcoló (4) felüljáró (3) ferdekábeles (11) ferencie tere (1) ferihegy (1) feszített függesztett (4) flirt (3) fogaskerekű (2) forma1 (2) franciaország (8) genf (1) gent (1) graz (5) gyalogos (7) győr (1) hess (1) hév (4) híd (53) horvátország (2) india (1) ívhíd (6) karlsruhe (5) katowice (1) kazahsztán (1) kelenföld (6) kerékpár (12) kína (4) kisvasút (1) köln (1) kolozsvár (2) koolhaas (1) körforgalom (1) kötélpálya (1) közlekedés (148) közúti vasút (44) krakkó (1) külső kerületi körút (1) lágymányosi (1) lausanne (1) lengyelország (3) light rail (6) london (8) m0 (4) m6 (2) m7 (1) madrid (1) maglev (2) magyarország (37) mainz (1) margit híd (15) marokkó (1) melbourne (1) metró (32) metrovagonmas (2) milánó (1) miskolc (1) monorail (2) moszkva (4) mumbai (1) nagysebességű (14) nagyvárad (1) németország (24) neoplan (1) nyitható híd (4) olaszország (3) oroszország (3) overground (2) oyster (1) párizs (2) peking (1) pendolino (2) pesa (1) pozsony (2) prága (2) pre metró (2) rafs (4) rakpart (9) rem (1) repülés (2) repülőtér (6) résfal (9) róma (4) románia (1) rotem (1) shanghai (1) siemens (8) sikló (2) skoda (1) skycourt (1) spanyolország (3) stadler (3) stadtbahn (6) strasbourg (3) stuttgart (12) svájc (2) szentpétervár (4) szerbia (2) szlovákia (4) szófia (2) szöul (1) s bahn (7) tábla (2) talgo (1) tátra (1) tbm (5) torony (3) toronydaru (1) toulouse (4) tram train (5) transrapid (1) trolibusz (3) tűz (1) uitp (1) újvidék (1) ulf (1) usa (1) út (19) üzbegisztán (1) val (2) valencia (1) van hool (1) városkép (7) varsó (2) vasút (50) vasútállomás (24) veke (1) velaro (6) viadukt (11) villamos (52) vízépítés (2) völgyhíd (8) vonat (20) wuhan (2) zágráb (2) Címkefelhő

Így épült az allee

2009.11.12. 21:06 Fricy

Átadták Budapest legújabb bevásárlóközpontját, mely az allee nevet kapta. Az ING Real Estate beruházásában elkészült komplexum az egykori Budai Skála helyén nőtt ki a földből. A bevásárlóközponton kívül irodákat és egy lakótömböt is kialakítottak.

A Budai Skála épületét 2005-ben vásárolta meg a holland befektető. Várható volt, hogy jelenlegi formájában nem maradhat az épület és nem sokkal később be is jelentették, hogy lebontják és a teljes, korábban üresen álló telekrésszel együtt egy új komplexumot húznak fel a helyére. De mielőtt rátérnék az allee építésére, essen néhány szó a Skáláról.

Az 1976. április 2-án megnyílt áruház korának legkorszerűbb ilyen jellegű épülete volt. Nyugat-európai példákat figyelembe véve Kovách István tervei alapján készült el. Az alagsorban nagy alapterületű élelmiszer áruház nyílt, amit kisebb üzletek egészítettek ki a földszinten. A két emeleten a ruháktól kezdve a lakberendezési tárgyakon keresztül a műszaki cikkekig mindent lehetett kapni. Emlékszem, hogy gyerekként sokat jártunk ide vásárolnia szüleimmel, hiszen akkor még nem volt ismert nálunk sem a pláza fogalma, sem a városszéli bevásárlóközpontok. Itt viszont széles választékból lehetett választani. Klasszikus Camping kerékpárom is innét származott. Iskolai takarékbélyeg gyűjteményemből itt vásároltam meg a Gazdálkodj okosan! nevű társasjátékomat. Első adidas cipőmet is itt vettem (ami a mai napig is megvan).  A pláza korszak beköszöntével kisebb-nagyobb átalakításokat végeztek az épületben, de egyre kevesebb vevő járt már ide. Én még azért be-betértem még ide, talán nosztalgiából is. Az Október 23-a utca oldalában lévő péknél meg nagyon finom túrós rétest ettem.

A Budai Skála még 2007 január végéig üzemelt teljes alapterületen, akkor zárták be az emeleti szinteket és a földszinti kisebb boltokat. A Kaiser’s még 2007 nyaráig üzemelt, majd azt is bezárták. A bontási munkálatok augusztus 7-én a Bercsényi utcai homlokzati SKÁLA logó S betűjének leemelésével kezdődtek meg és novemberre végeztek is vele.

További képek a régi épületről és bontásáról:

Az Október 23-a utca – Bercsényi utca – Váli utca – Kőrösy utca által lehatárolt területen egyszerre kezdődtek meg az építkezés munkálatai.

2008 elején készült el a 3 szint mély munkagödör, majd az alaplemez elkészülte után a mélygarázs építése indult meg. 2008 szeptemberére érték el a terepszintet. 2009 tavaszára lényegében szerkezetkész volt az épület, így megkezdődtek a külső homlokzat burkolási munkái és belsőépítészeti munkák. Közben helyükre emelték a mozgólépcsőket is.

Ezalatt felújították a Bercsényi utcában és a Váli utcában álló társasházak homlokzatát. A környezeti terhelés csökkentése érdekében a Bercsényi utca egy szakaszát a föld alá süllyesztették, így a mélygarázst ezen keresztül közelíthetik meg az autók, illetve részben a teherszállítás is ezen keresztül fog zajlani.

A Fehérvári úti piac mellett épült még egy kijárat a mélygarázsból, így a piac áruszállító tere is átalakult. Itt egy kisebb irodaszárnyat is kialakítottak a piac számára.

Az új épület összesen 8 szintes lett, bár ez nem fut végig a teljes tömbön. A térszín alatt 1280 autó számára épült mélygarázs és ide került egy Interspar hipermarket is. A földszinten és az első két emeleti szinten 120 üzletet és egy 13 termes mozit alakítottak ki (na ez azért kicsit túlzás). Az Október 23-a utca és a Bercsényi utca sarkán a 4. és 5. Emeleten irodák lesznek. A generáltervező Finta József és csapata volt.

A Váli utca és a Bercsényi utca sarkán épült 89 lakásos társasházat pedig a t2a építészstúdió munkatársainak és Lukács István, Vikár András keze nyomát tükrözik.

A Bercsényi utca alagútja fölött, valamint a Kőrösy utcában sétálóövezetet hoztak létre. A környéken nincs hasonló jellegű bevásárlóközpont, kiváló közlekedési kapcsolatokkal rendelkezik, így várhatóan nem lesz gond a kihasználtsággal.

Az első kép a www.skysrapercity.com oldalról származik, a többi saját fotó.

20 komment

Címkék: budapest építészet alagút

A bejegyzés trackback címe:

https://epitos.blog.hu/api/trackback/id/tr981509294

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fekete Dániel . · http://csakaszepre.blog.hu 2009.11.12. 23:36:33

Nagyon jó kis összefoglaló cikk lett! Az Allee-ról magáról viszont nem is érdemes szót ejteni szerintem.

Ted Striker 2009.11.12. 23:52:41

És időszámítás előttre nem mész vissza: mármint hogy a Skála előtt mi volt itt? Ha jól tudom focipálya körben futópályával (persze azt nem Finta tervezte)

GYUSZI BACSI · http://www.fizetesem.com 2009.11.13. 00:07:14

ezekről a színes csíkokról Tirana jutott az eszembe, csak itt sokkal jobban van megcsinálva

Bigjoe 2009.11.13. 00:50:52

A Skálát NEM Finta tervezte, hanem Kovách József a Szövterv akkori egyik vezető tervezője. Pl. ő tervezte a Füred Áruházat is, ami hasonló kivitelű volt mint a Skála csak kicsiben.

www.architecahungarica.hu/ah_hu/ah_hu_epiteszek.php?linkid=363

Bigjoe 2009.11.13. 00:55:21

áhh, bocs, elcsesztem, Kovács ISTVÁN tervezte.

Volt emléktábla is a Skála piac felőli bejáratánál.

fabritius 2009.11.13. 01:26:24

bár építész vagyok, úgy gondolom a tartószerkezet építéséről lehetett volna kicsivel több kép

Rocko- 2009.11.13. 07:25:42

engem az érdekel, hogy a Skála parkolójában fixen álló BMW E31-gyel mi történt, köré építették ezt a micsodát? :D

Bejjja 2009.11.13. 08:31:16

@Ted Striker: a Skála előtt piac volt ezen a helyen. Épp most beszélgettünk erről a kollégámmal. Ha jól tudom, 1975-ben adták át a Skálát.

Pirx 2009.11.13. 09:04:18

@Bejjja: A Skála előtt focipálya volt itt. :)

papugaja 2009.11.13. 09:25:01

Ez az épület sztem egyszerűen jellegtelen.

tárhejj · http://atarhely.hu 2009.11.13. 09:26:14

Érdekes az a sok színes csík :)

Lágyi 2009.11.13. 09:29:02

A MAFC pályái voltak a terület nagyobbik részén, az egykori parkoló helyén. A Fehérvári úti piac, akkor még földszintes, a régi Lehel-piac szerű bódéi, standjai a Skála helyén.

Sinnerman 2009.11.13. 09:34:23

@Rocko-:
Pont ez jutott eszembe :) '98-'99 körül már ott állt az autó. Amikor telefonálva, vagy sms-t írva mentem át a parkolón, a szemem sarkából az a kocsi volt a tájékozódási pont.

danaz · http://www.autostat.hu/autos-forum 2009.11.13. 09:51:43

"13 termes mozit alakítottak ki (na ez azért kicsit túlzás)"
Ezzel maradéktalanul egyet tudok érteni. Mostanában többször voltam moziban, és általában a nézőtér 10%-a van megtelve, de van, hogy ennél jóval kevesebb. És nem elvont művészfilmekre járok:)

Az allee nem lett rossz, egyre tűnnek el a szoci épületek a városból, de ez talán nem akkora baj.
@papugaja: Budapesten nincs egységes városkép, amibe illeszkedhetne egy új épület, meg hát úgyis az van, amit a külföldi megrendelő akar. Szerintem nincs ezzel az épülettel baj, vannak igazán csúnyák. Ez nem tartozik közéjük.

papugaja 2009.11.13. 10:06:54

@danaz:
Rondának nem ronda (bizonyos irányból mondjuk kissé otromba - allee26 c. kép) , de nincs olyan karaktere mint a Skála épületének volt. Bár az sem volt kifejezetten szép, karakteressége ellenére sem.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.11.13. 10:32:12

@Bigjoe:
Igazad van. Rosszul írták a cikkben, amiben olvastam. Javítottam.

Sadia · http://sadia-mintti.blog.hu/ 2009.11.15. 21:49:50

Márcsak a MOL székházat kellenne elbontani, és valami normálisat építeni, de szigoruan téglaburkolattal, az itt ugy látszik bejött :)