Építős blog

Az Építős blogban közlekedési és építészeti beruházásokról olvashatsz. Határok nélkül. De ne lepődj meg ha néha egy-két jármű is feltűnik a monitoron.

facebook

Szmog

Budapest szmogtérképe

Statisztika

Kommentek

  • v2peti: Mi a gond a kerékpárúttal? El van választva a közúttól. Mit kellett volna ott másképp csinálni? (2017.05.04. 12:22) A hét műtárgya 2010/15
  • skubidor: @záporjózsi: Már pedig a Római Metró felső vezetékes. S ezért csendesebb is. De miért nincs annyi ... (2016.04.14. 03:50) A római metró
  • Normális: ...pontosabban, GYALOG át lehetett menni. Ugyanúgy, ahogyan a korabeli HÉV-végállomáshoz. Persze... (2015.07.11. 00:32) Autók a villamosok ellen
  • Albu: „A 3-as és 4-es metró közötti átjáró néhány évvel ezelőtti állapota. Ezt még a 3-as metróval együt... (2015.04.09. 18:09) 35 éves a 3-as metró
  • Albu: Az a villamosmegálló… az megér egy pofont! A tervezés a szakma csúcsa… na persze! (Dolgoztam ben... (2014.06.25. 12:28) Hogyan készült a Fővám téri aluljáró?

Címkék

4 es metró (10) abb (1) alagút (39) alapozás (3) almati (1) alstom (6) aluljáró (7) andor utca (2) ansaldo (1) arany (1) ausztria (9) autópálya (23) a het mutargya (8) balatonfenyves (1) bebetonozott talpfa (1) bécs (1) belgium (4) belgrád (2) berlin (6) bombardier (6) bordeaux (2) bruck an der mur (3) brüsszel (1) budai fonódó (3) budapest (58) busz (7) buszkorridor (1) cadiz (1) caf (1) cdm (2) charleroi (2) Címkék (1) citadis (1) cobra11 (1) crossrail (1) csalagút (3) csehország (1) csepeli gerincút (3) csíkszereda (1) dél afrika (1) díszkivilágítás (1) dlr (1) drezda (2) egyesült királyság (5) elektromos (1) elkerülő (6) elővárosi vasút (11) építészet (51) érd (5) erdély (2) érd körbe (3) eu támogatás (11) extradosed (5) felhőkarcoló (4) felüljáró (3) ferdekábeles (11) ferencie tere (1) ferihegy (1) feszített függesztett (4) flirt (3) fogaskerekű (2) forma1 (2) franciaország (8) genf (1) gent (1) graz (5) gyalogos (7) győr (1) hess (1) hév (4) híd (53) horvátország (2) india (1) ívhíd (6) karlsruhe (5) katowice (1) kazahsztán (1) kelenföld (6) kerékpár (12) kína (4) kisvasút (1) köln (1) kolozsvár (2) koolhaas (1) körforgalom (1) kötélpálya (1) közlekedés (148) közúti vasút (44) krakkó (1) külső kerületi körút (1) lágymányosi (1) lausanne (1) lengyelország (3) light rail (6) london (8) m0 (4) m6 (2) m7 (1) madrid (1) maglev (2) magyarország (37) mainz (1) margit híd (15) marokkó (1) melbourne (1) metró (32) metrovagonmas (2) milánó (1) miskolc (1) monorail (2) moszkva (4) mumbai (1) nagysebességű (14) nagyvárad (1) németország (24) neoplan (1) nyitható híd (4) olaszország (3) oroszország (3) overground (2) oyster (1) párizs (2) peking (1) pendolino (2) pesa (1) pozsony (2) prága (2) pre metró (2) rafs (4) rakpart (9) rem (1) repülés (2) repülőtér (6) résfal (9) róma (4) románia (1) rotem (1) shanghai (1) siemens (8) sikló (2) skoda (1) skycourt (1) spanyolország (3) stadler (3) stadtbahn (6) strasbourg (3) stuttgart (12) svájc (2) szentpétervár (4) szerbia (2) szlovákia (4) szófia (2) szöul (1) s bahn (7) tábla (2) talgo (1) tátra (1) tbm (5) torony (3) toronydaru (1) toulouse (4) tram train (5) transrapid (1) trolibusz (3) tűz (1) uitp (1) újvidék (1) ulf (1) usa (1) út (19) üzbegisztán (1) val (2) valencia (1) van hool (1) városkép (7) varsó (2) vasút (50) vasútállomás (24) veke (1) velaro (6) viadukt (11) villamos (52) vízépítés (2) völgyhíd (8) vonat (20) wuhan (2) zágráb (2) Címkefelhő

A bökényi duzzasztó

2009.10.22. 08:33 Fricy

Szentes városa mellett a Hármas-Körös 5,6 folyókm-ben található egy műtárgy, mely egyik nevezetessége is lehetne a haza építőmérnöki alkotásoknak.

A hajózócsatorna

A duzzasztó 1905-07. között épült fel, dr. Zielinszky Szilárd műegyetemi tanár tervei alapján. Ő volt a hazai vasbeton szerkezetek első nagy, mai napig tisztelt szakembere. Az első hazai vasbeton vízépítési műtárgy célja az volt, hogy segítségével hajózhatóvá tegyék a folyót. Így a duzzasztó mellett egy hajózsilip is létesült.

A hajózócsatorna zsilipjei

A duzzasztó ún. tűsgátas rendszerű. A mederbe 27 darab keretlábat helyeztek el, amit további 15 tűtartó cső egészített ki. Az így képzett szerkezetnek támasztottak 350 darab 4,64 méter hosszúságú vörösfenyő gerendát. Így 3,53 méter duzzasztási szintet tudtak elérni.

Ide lehetett a gerendákat támasztani

A 6-700 tonnás hajók részére pedig egy 10 méter széles, 68 méter hosszú zsilip épült. A zsilipkaupk vasból készültek és kézi vezérlésűek voltak. Így egészen Békésszentandrásig hajózhatóvá vált a folyó. Itt 1942-ben épült egy másik szerkezet, amivel további 100 km-rel növelték a hajóval bejárható folyószakasz nagyságát.

Vízmércesor az ártéren

A közúti szállítás térnyerése miatt azonban egyre kisebb szerep jutott itt a teherhajóknak. Végül meg is szűnt, ami a bökényi duzzasztó sorsát is megpecsételte. A műtárgy 1987-re került olyan állapotba, hogy már nem volt képes betölteni a neki szánt szerepet, így üzemen kívül helyezték.

Egykori kiszolgáló épület

Azóta többször felmerült már, hogy helyre kellene állítani és turisztikai, valamint vízgazdálkodási szereppel ellátni.

4 komment

Címkék: építészet vízépítés

A bejegyzés trackback címe:

https://epitos.blog.hu/api/trackback/id/tr521466243

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.10.22. 09:48:11

szerintem a szöveg, és a képaláírás ellentmondásban van egymással a negyedik kép esetén.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.10.23. 16:50:51

@mestska:
Akkor viszont nem tudom mi célt szolgálnak ezek a kőtornyok.

anglerkaiser 2011.12.01. 21:53:04

@Fricy:
Fricy! A fotó hátterében, az osztószigeten is látszik egy ilyen építmény, egy villanyoszlop előtt. Bizony, ezek jég,- és hordalékterelő sarkantyúk, a duzzasztáshoz semmi közük! Valaha emez is egy távvezetékoszlopot védett áradáskor, de a távvezeték funkcióját veszítve megszűnt, s az oszlop eltűnt. A "tűket" duzzasztáskor a zsilip beton járószintjén mozogva eresztették le, vagy szedték fel!