Építős blog

Az Építős blogban közlekedési és építészeti beruházásokról olvashatsz. Határok nélkül. De ne lepődj meg ha néha egy-két jármű is feltűnik a monitoron.

facebook

Szmog

Budapest szmogtérképe

Statisztika

Kommentek

  • v2peti: Mi a gond a kerékpárúttal? El van választva a közúttól. Mit kellett volna ott másképp csinálni? (2017.05.04. 12:22) A hét műtárgya 2010/15
  • skubidor: @záporjózsi: Már pedig a Római Metró felső vezetékes. S ezért csendesebb is. De miért nincs annyi ... (2016.04.14. 03:50) A római metró
  • Normális: ...pontosabban, GYALOG át lehetett menni. Ugyanúgy, ahogyan a korabeli HÉV-végállomáshoz. Persze... (2015.07.11. 00:32) Autók a villamosok ellen
  • Albu: „A 3-as és 4-es metró közötti átjáró néhány évvel ezelőtti állapota. Ezt még a 3-as metróval együt... (2015.04.09. 18:09) 35 éves a 3-as metró
  • Albu: Az a villamosmegálló… az megér egy pofont! A tervezés a szakma csúcsa… na persze! (Dolgoztam ben... (2014.06.25. 12:28) Hogyan készült a Fővám téri aluljáró?

Címkék

4 es metró (10) abb (1) alagút (39) alapozás (3) almati (1) alstom (6) aluljáró (7) andor utca (2) ansaldo (1) arany (1) ausztria (9) autópálya (23) a het mutargya (8) balatonfenyves (1) bebetonozott talpfa (1) bécs (1) belgium (4) belgrád (2) berlin (6) bombardier (6) bordeaux (2) bruck an der mur (3) brüsszel (1) budai fonódó (3) budapest (58) busz (7) buszkorridor (1) cadiz (1) caf (1) cdm (2) charleroi (2) Címkék (1) citadis (1) cobra11 (1) crossrail (1) csalagút (3) csehország (1) csepeli gerincút (3) csíkszereda (1) dél afrika (1) díszkivilágítás (1) dlr (1) drezda (2) egyesült királyság (5) elektromos (1) elkerülő (6) elővárosi vasút (11) építészet (51) érd (5) erdély (2) érd körbe (3) eu támogatás (11) extradosed (5) felhőkarcoló (4) felüljáró (3) ferdekábeles (11) ferencie tere (1) ferihegy (1) feszített függesztett (4) flirt (3) fogaskerekű (2) forma1 (2) franciaország (8) genf (1) gent (1) graz (5) gyalogos (7) győr (1) hess (1) hév (4) híd (53) horvátország (2) india (1) ívhíd (6) karlsruhe (5) katowice (1) kazahsztán (1) kelenföld (6) kerékpár (12) kína (4) kisvasút (1) köln (1) kolozsvár (2) koolhaas (1) körforgalom (1) kötélpálya (1) közlekedés (148) közúti vasút (44) krakkó (1) külső kerületi körút (1) lágymányosi (1) lausanne (1) lengyelország (3) light rail (6) london (8) m0 (4) m6 (2) m7 (1) madrid (1) maglev (2) magyarország (37) mainz (1) margit híd (15) marokkó (1) melbourne (1) metró (32) metrovagonmas (2) milánó (1) miskolc (1) monorail (2) moszkva (4) mumbai (1) nagysebességű (14) nagyvárad (1) németország (24) neoplan (1) nyitható híd (4) olaszország (3) oroszország (3) overground (2) oyster (1) párizs (2) peking (1) pendolino (2) pesa (1) pozsony (2) prága (2) pre metró (2) rafs (4) rakpart (9) rem (1) repülés (2) repülőtér (6) résfal (9) róma (4) románia (1) rotem (1) shanghai (1) siemens (8) sikló (2) skoda (1) skycourt (1) spanyolország (3) stadler (3) stadtbahn (6) strasbourg (3) stuttgart (12) svájc (2) szentpétervár (4) szerbia (2) szlovákia (4) szófia (2) szöul (1) s bahn (7) tábla (2) talgo (1) tátra (1) tbm (5) torony (3) toronydaru (1) toulouse (4) tram train (5) transrapid (1) trolibusz (3) tűz (1) uitp (1) újvidék (1) ulf (1) usa (1) út (19) üzbegisztán (1) val (2) valencia (1) van hool (1) városkép (7) varsó (2) vasút (50) vasútállomás (24) veke (1) velaro (6) viadukt (11) villamos (52) vízépítés (2) völgyhíd (8) vonat (20) wuhan (2) zágráb (2) Címkefelhő

A washingtoni képviselői metró

2009.10.19. 07:49 Fricy

AZ USA fővárosában, Washingtonban a közforgalmú metró mellett létezik még egy hálózat. Ez azonban nem áll a nyílvánosság rendelkezésére, kizárólag a kormány és a képviselőház tagjai használhatják.

Az 1993-ban forgalomba állított jármű

A Capitol Subway System néven ismert hálózat 3 vonalból áll. Kettő a Capitoliumtól északra fut, egy pedig tőle délkeletre. A térképen délynugatra jelzett pontvonal egy gyalogos folyosó. A földalatti vasút révén gyorsan és biztonságosan tudnak a képviselők eljutni a szenátus három különálló épületéhez.

A hálózat idén száz éves, bár először még egy trolikra tekinthető busz haladt az alagutakban. Ezeket 1912-ben cserélték le monorail rendszerű járművekre, melyek felsővezetékről vételezték a meghajtáshoz szükséges energiát. 1960-ben szereztek be új járműveket, melyek a mai napig közlekednek a Russel irodaház és a Capitolium közötti vonalon. Itt két jármű halad a pályán, melyeket külön személyzet vezet.

Az 1960-ban beszerzett jármű még ma is közlekedik

Ekkor szélesítették ki a meglévő alagutat, hogy a Dirksen és Hart nevű irodaépületet is kiszolgálhassák. A két vonal itt egymástól elválasztva fut, a kettő között egy gyalogos folyosó helyezkedik el.

Az északi alagút egy szakasza

A Dirksen és Hart irodaépülethez vezető földalattin 1993-ban végeztek felújítást. A felsővezetéket megszüntették és alsóvezetékes pályát építettek a járműveknek, mely leginkább talán a VAL-rendszerre hasonlít. Az új vonatok már tényleg hasonlítanak egy klasszikus metróra. Teljesen automata vezérlést kaptak, ami a peronokon lévő ajtókat is üzemelteti. A pálya kétvágányú, hurokban végződik. A járművek a hurokban és ingázó módban is képesek közlekedni.

A képek a www.clouse.org/capitol1.html oldalról származnak.

13 komment

Címkék: közlekedés metró monorail

A bejegyzés trackback címe:

https://epitos.blog.hu/api/trackback/id/tr751457538

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szmoker (Homo Trollicus) 2009.10.19. 12:24:21

A Fallout 3-ban végig lehet caplatni az elnöki metróvonalon (meg fél DC benne van, alul-felül, bár "kicsit" romosan) :)
Konkrétan ez a fentebbi kép mintha 1az1ben a játékból származna. Vagy fordítva.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2009.10.19. 13:05:16

Gyerekkoromban a kiskirály párttitkárok kifigurázásának volt egy állandó eleme, hogy metró épít magának a pártház, a tanácsháza és a lakása közé. Nem gondoltam volna, hogy tényleg van ilyen, és pont az USA-ban :-)

VdaK 2009.10.19. 13:05:31

Nagyon régen, 1988-ban egyszer odamentünk a Kapitóliumhoz, csak mint turisták. Nem volt sor. Fémdetektorral megnéztek, aztán mehettünk amerre akartunk az épületekben. Bejártuk az egészet. Használtuk a földalattit is. Ma hogy van ez?

Thrasher 2009.10.19. 13:25:06

@szmoker:
na zsír, pont ezt akartam kérdezni, hogy a Falloutban benne van-e, mert nem emlékeztem rá :)

Almaspite 2009.10.19. 13:30:18

@Fedor: Ez a sztori Végh Antal: Ha az Isten Nyulat adott c. novelláskötetében jelent meg, kb. 25 évvel ezelőtt. A címe ez volt: Téeszmetró

Ebben van az általad említett jelenet, amikor a leendő nyomvonal kijelöléséről döntenek. Feláll a párttitkár és javasolja, hogy az első vonal észak-dél irányban. a téeszelnök lakása és a téeszközpont között fusson. Az elnök feláll, megköszöni és javasolja, hogy a második vonal kelet-nyugat irányban a párttitkár lakása és a téeszközpont között fusson...

:-)

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2009.10.19. 21:24:41

Alapvetően nem egy hülye dolog. Főleg, ha valami főember mászkál a 2 épület között elég sűrűn, kinek kell az, hogy addig lezárják a fél környéket. Én már azon is többször elgondolkoztam, hogy ha jön valami nagyember Budapestre akkor miért nem helikopterrel viszik. Ha az amcsi elnöknek otthon elég biztonságos egy helikopter akkor nálunk is jó lesz. Ferihegyig repcsi, Kossuth téren le tud szállni, a várban a Sándor palota előtt le tud szállni, ha meg nagyon máshova kell vinni, akkor legvégső esetben tényleg le lehet zárni a fél várost.

Vyca 2009.10.20. 23:24:54

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: Vagy a Ferihegyről M3-M2 útvonalon közvetlenül a Kossuth térre.. :-♯

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2009.10.21. 15:26:32

@Almaspite: Hát én emlékszem ilyen rádiókabaré-jelenetre is...

Attus Germanicus · http://attus.hu 2009.10.21. 15:37:26

@Fedor: Markos-Nádas: Interjú Talpas Lajos nagykereplői tanácselnökkel.
Ha jól emlékszem, talán 1988 vagy '89.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2009.10.21. 18:29:12

@Vyca: Izé, én a helikoptert tök komolyan gondoltam ám, minden irónia nélkül. Ha ilyen-olyan externális költségeket is beleszámolsz, mint hogy kb fél millió ember minimum elszúr egy ilyen elnöki lezárás miatt fél-egy órát az életéből, még akár anyagilag is megérné. A vasúti összeköttetés annyiból nem lenne nyerő, hogy azt is ugyanúgy le kell zárni, csak akkor nem sok autós, hanem sok tömegközlekedő szív. Gondolom viccnek szánt példád esetében: Ferihegyi jövőbeni metróállomás lezár, M3-M2 minimum 20 perc üzemszünet, mert fix hogy nem indulnak el, ha nincs végig biztosítva az út, Kossuth tér metróállomás lezár, 2-es villamos nem jár, Kossuth tér lezár. Jó esetben, rossz esetben a közbenső állomások is lezárva. Plusz nem csak a Kossuth térre kell menni, adott esetben szállodába, vagy a várba is, oda meg helikopter esetleg, vonat tuti nem.

Vyca 2009.10.22. 12:27:35

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: Tudom, nekem semmi gondom a helikopterrel - és valóban jogos a felvetés számtalan költség- és környezeti tényező szempontjából is :) -, csak eszembe jutott a városi legenda a 'nemlétező' elnöki metrószerelvényről, meg a Ferihegyre a Parlamentből már létező közvetlen alagútról :-♯ :)