Építős blog

Az Építős blogban közlekedési és építészeti beruházásokról olvashatsz. Határok nélkül. De ne lepődj meg ha néha egy-két jármű is feltűnik a monitoron.

facebook

Szmog

Budapest szmogtérképe

Statisztika

Kommentek

  • v2peti: Mi a gond a kerékpárúttal? El van választva a közúttól. Mit kellett volna ott másképp csinálni? (2017.05.04. 12:22) A hét műtárgya 2010/15
  • skubidor: @záporjózsi: Már pedig a Római Metró felső vezetékes. S ezért csendesebb is. De miért nincs annyi ... (2016.04.14. 03:50) A római metró
  • Normális: ...pontosabban, GYALOG át lehetett menni. Ugyanúgy, ahogyan a korabeli HÉV-végállomáshoz. Persze... (2015.07.11. 00:32) Autók a villamosok ellen
  • Albu: „A 3-as és 4-es metró közötti átjáró néhány évvel ezelőtti állapota. Ezt még a 3-as metróval együt... (2015.04.09. 18:09) 35 éves a 3-as metró
  • Albu: Az a villamosmegálló… az megér egy pofont! A tervezés a szakma csúcsa… na persze! (Dolgoztam ben... (2014.06.25. 12:28) Hogyan készült a Fővám téri aluljáró?

Címkék

4 es metró (10) abb (1) alagút (39) alapozás (3) almati (1) alstom (6) aluljáró (7) andor utca (2) ansaldo (1) arany (1) ausztria (9) autópálya (23) a het mutargya (8) balatonfenyves (1) bebetonozott talpfa (1) bécs (1) belgium (4) belgrád (2) berlin (6) bombardier (6) bordeaux (2) bruck an der mur (3) brüsszel (1) budai fonódó (3) budapest (58) busz (7) buszkorridor (1) cadiz (1) caf (1) cdm (2) charleroi (2) Címkék (1) citadis (1) cobra11 (1) crossrail (1) csalagút (3) csehország (1) csepeli gerincút (3) csíkszereda (1) dél afrika (1) díszkivilágítás (1) dlr (1) drezda (2) egyesült királyság (5) elektromos (1) elkerülő (6) elővárosi vasút (11) építészet (51) érd (5) erdély (2) érd körbe (3) eu támogatás (11) extradosed (5) felhőkarcoló (4) felüljáró (3) ferdekábeles (11) ferencie tere (1) ferihegy (1) feszített függesztett (4) flirt (3) fogaskerekű (2) forma1 (2) franciaország (8) genf (1) gent (1) graz (5) gyalogos (7) győr (1) hess (1) hév (4) híd (53) horvátország (2) india (1) ívhíd (6) karlsruhe (5) katowice (1) kazahsztán (1) kelenföld (6) kerékpár (12) kína (4) kisvasút (1) köln (1) kolozsvár (2) koolhaas (1) körforgalom (1) kötélpálya (1) közlekedés (148) közúti vasút (44) krakkó (1) külső kerületi körút (1) lágymányosi (1) lausanne (1) lengyelország (3) light rail (6) london (8) m0 (4) m6 (2) m7 (1) madrid (1) maglev (2) magyarország (37) mainz (1) margit híd (15) marokkó (1) melbourne (1) metró (32) metrovagonmas (2) milánó (1) miskolc (1) monorail (2) moszkva (4) mumbai (1) nagysebességű (14) nagyvárad (1) németország (24) neoplan (1) nyitható híd (4) olaszország (3) oroszország (3) overground (2) oyster (1) párizs (2) peking (1) pendolino (2) pesa (1) pozsony (2) prága (2) pre metró (2) rafs (4) rakpart (9) rem (1) repülés (2) repülőtér (6) résfal (9) róma (4) románia (1) rotem (1) shanghai (1) siemens (8) sikló (2) skoda (1) skycourt (1) spanyolország (3) stadler (3) stadtbahn (6) strasbourg (3) stuttgart (12) svájc (2) szentpétervár (4) szerbia (2) szlovákia (4) szófia (2) szöul (1) s bahn (7) tábla (2) talgo (1) tátra (1) tbm (5) torony (3) toronydaru (1) toulouse (4) tram train (5) transrapid (1) trolibusz (3) tűz (1) uitp (1) újvidék (1) ulf (1) usa (1) út (19) üzbegisztán (1) val (2) valencia (1) van hool (1) városkép (7) varsó (2) vasút (50) vasútállomás (24) veke (1) velaro (6) viadukt (11) villamos (52) vízépítés (2) völgyhíd (8) vonat (20) wuhan (2) zágráb (2) Címkefelhő

A Termini pályaudvar

2009.09.12. 13:43 Fricy

Róma fő vasúti pályaudvara a híres Termini, nevét egy közelben álló régi fürdőről kapta és Vittorio De Sica filmjének révén vált világhírűvé. Ez az egyik legnagyobb ilyen jellegű épület az öreg kontinensen.

A Termini oldalbejárata

Miután az 1850-es években megnyílt a Róma-Frascati és a Róma-Civitavecchia vasútvonal, egyre égetőbbé vált a kérdés, hogy miként alakuljon a jövő? Legyen önálló végállomásuk a különálló vonalaknak, mint ahogyan akkoriban sok más európai nagyvárosban akadt példa, vagy pedig egyetlen hatalmas pályaudvarról induljon a vonatok az égtáj minden irányába? Végül utóbbi mellett döntöttek és kijelölték a központi pályaudvar helyét.

A régi Termini (Forrás: Wkipedia)

Az első ideiglenesen itt álló épület 1862 és 1863 között épült és "Stazione Centrale delle Ferrovie Romane" volt a neve. Ebben az időben nyílt meg a Róma-Ceprano vonal is. A végleges épület munkálatai 1868-ban kezdődtek meg. A Salvatore Bianchi által tervezett épület 1874-ben nyílt meg. Két párhzamosan elhelyezkedő épületből állt a pályaudvar: az egyik az érkezési, a másik az indulási oldal volt. A kettőt egy acélből és fából készült csarnok kötötte össze, ami alatt hat vágánynak volt hely, de csak négyhez tartozott peron. Később az épület mellett létesítettek újabb vágányokat. 1935-ben készült el a villamosítás. Ekkor már kezdtek egy új épület építéséről gondolkodni, mivel a megnövekvő forgalmnak már nem felelt meg a régi.

A Termini főbejáaratát Amerigo Tot domborműve díszíti

Az építkezés Angiolo Mazzoni tervei alapján a régi épület lebontásával kezdődött és az új építésének munkálatai is zajlottak, de II. Világháború miatt 1943-ban megszakadtak. A háború után pályázatot írtak ki a tervezett épület módosított homlkozatára. A nyertes építészcsoport által megálmodott homlokzatot láthatjuk ma is, ha Rómában járunk. A díszeit a magyar származású Amerigo Tot készítette. A kivitelezés 1950-re fejeződött be. Az új épület 200 méterrel hátrébb került, mint a régi. Az így kialakult teret Piazza dei Cinquecento-nak nevezték el.

A Termini előtti tér, a Piazza dei Cinquecento

Ma az épület révén elérhető több nagyváros Európában és Olaszországban egyaránt, de néhány elővárosi szerelvény is ide fut be. 29 vágány van a pályaudvaron, melyből kettőt a Fiumicino repülőtérre közlekedő Leonardo da Vinci névre keresztelt expresszvonat használ. Mivel ezek távolabb vannak a fogadóépülettől, ezért pár éve a föld alatt mozgójárdát építettek. Az utasok kiszolgálásra szolgáló csarnokban több tucat jegyautomata révén könnyen lehet szinte bárhova jegyet venni, de vannak hagyományos pénztárak is. A földszinten és a -1 szinten több bolt, étterem is található.

A vágányok előtti utascsarnok.

A pályaudvart könnyű megközelíteni a városból. Több buszjárat megáll it, valamint a metró két vonala itt is metszi egymást. Olyan mintha a budapesti Deák téren még egy pályaudvar is lenne. Ennek megfelelően elég nagy a gyalogosforgalom, ami már kaotikus helyzetet teremtett az állomásokhoz tartoző közlekedő folyosókon. A fejlesztési tervek készen vannak, várhatóan hamarosan a kivitelezés is elindulhat.

ETR 600-as motorvonat indul hamarosan.

Egy régebbi ALe803-as motorvonat.

ETR 480 és 500 típusú motorvonatok.

A külön nem jelölt képek saját készítésűek.

3 komment

Címkék: közlekedés metró vasút róma repülőtér elővárosi vasút vasútállomás

A bejegyzés trackback címe:

https://epitos.blog.hu/api/trackback/id/tr451373777

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.09.13. 23:11:22

Fricy, van egy olyan 15 éves fényképem., ami egy-az-egyben olyan, mint az utolsó előtti kép (ALe). Ha nem tudnám, hogy soha nem szkenneltem be, azt hinném, hogy lenyúltad :)

Attus Germanicus · http://attus.hu 2009.09.14. 15:03:52

"Ennek megfelelően elég nagy a gyalogosforgalom, ami már kaotikus helyzetet teremtett az állomásokhoz tartoző közlekedő folyosókon. A fejlesztési tervek készen vannak, várhatóan hamarosan a kivitelezés is elindulhat."
Ebből nem nagyon derül ki, hogy mit is akarnak fejleszteni.

Egyébként ma már az állomást úgy nevezik, hogy Termini - Giovanni Paolo II, bár senki sem hívja így, még a metróállomás is megmaradt szimplán Termini.

A hely jelentőségéről még annyit, hogy a téren van a római éjszakai buszjáratok legtöbbjének végállomása, és amelyiknek nem, az is áthalad itt. Ami azért érdekes, mert a pályaudvar-épület éjjel zárva van.

Viszont az Itálián végighaladó távolsági járatok egy része már nem tér be a Terminire, hanem csak Tiburtinán áll meg, ami egy átmenő állomás.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.09.14. 16:04:19

"Ebből nem nagyon derül ki, hogy mit is akarnak fejleszteni."
Hamarosan kiderül. :)