Építős blog

Az Építős blogban közlekedési és építészeti beruházásokról olvashatsz. Határok nélkül. De ne lepődj meg ha néha egy-két jármű is feltűnik a monitoron.

facebook

Friedl Bútormanufaktúra

Szmog

Budapest szmogtérképe

Statisztika

Kommentek

  • v2peti: Mi a gond a kerékpárúttal? El van választva a közúttól. Mit kellett volna ott másképp csinálni? (2017.05.04. 12:22) A hét műtárgya 2010/15
  • skubidor: @záporjózsi: Már pedig a Római Metró felső vezetékes. S ezért csendesebb is. De miért nincs annyi ... (2016.04.14. 03:50) A római metró
  • Normális: ...pontosabban, GYALOG át lehetett menni. Ugyanúgy, ahogyan a korabeli HÉV-végállomáshoz. Persze... (2015.07.11. 00:32) Autók a villamosok ellen
  • Albu: „A 3-as és 4-es metró közötti átjáró néhány évvel ezelőtti állapota. Ezt még a 3-as metróval együt... (2015.04.09. 18:09) 35 éves a 3-as metró
  • Albu: Az a villamosmegálló… az megér egy pofont! A tervezés a szakma csúcsa… na persze! (Dolgoztam ben... (2014.06.25. 12:28) Hogyan készült a Fővám téri aluljáró?

Címkék

4 es metró (10) abb (1) alagút (39) alapozás (3) almati (1) alstom (6) aluljáró (7) andor utca (2) ansaldo (1) arany (1) ausztria (9) autópálya (23) a het mutargya (8) balatonfenyves (1) bebetonozott talpfa (1) bécs (1) belgium (4) belgrád (2) berlin (6) bombardier (6) bordeaux (2) bruck an der mur (3) brüsszel (1) budai fonódó (3) budapest (58) busz (7) buszkorridor (1) cadiz (1) caf (1) cdm (2) charleroi (2) Címkék (1) citadis (1) cobra11 (1) crossrail (1) csalagút (3) csehország (1) csepeli gerincút (3) csíkszereda (1) dél afrika (1) díszkivilágítás (1) dlr (1) drezda (2) egyesült királyság (5) elektromos (1) elkerülő (6) elővárosi vasút (11) építészet (51) érd (5) erdély (2) érd körbe (3) eu támogatás (11) extradosed (5) felhőkarcoló (4) felüljáró (3) ferdekábeles (11) ferencie tere (1) ferihegy (1) feszített függesztett (4) flirt (3) fogaskerekű (2) forma1 (2) franciaország (8) genf (1) gent (1) graz (5) gyalogos (7) győr (1) hess (1) hév (4) híd (53) horvátország (2) india (1) ívhíd (6) karlsruhe (5) katowice (1) kazahsztán (1) kelenföld (6) kerékpár (12) kína (4) kisvasút (1) köln (1) kolozsvár (2) koolhaas (1) körforgalom (1) kötélpálya (1) közlekedés (148) közúti vasút (44) krakkó (1) külső kerületi körút (1) lágymányosi (1) lausanne (1) lengyelország (3) light rail (6) london (8) m0 (4) m6 (2) m7 (1) madrid (1) maglev (2) magyarország (37) mainz (1) margit híd (15) marokkó (1) melbourne (1) metró (32) metrovagonmas (2) milánó (1) miskolc (1) monorail (2) moszkva (4) mumbai (1) nagysebességű (14) nagyvárad (1) németország (24) neoplan (1) nyitható híd (4) olaszország (3) oroszország (3) overground (2) oyster (1) párizs (2) peking (1) pendolino (2) pesa (1) pozsony (2) prága (2) pre metró (2) rafs (4) rakpart (9) rem (1) repülés (2) repülőtér (6) résfal (9) róma (4) románia (1) rotem (1) shanghai (1) siemens (8) sikló (2) skoda (1) skycourt (1) spanyolország (3) stadler (3) stadtbahn (6) strasbourg (3) stuttgart (12) svájc (2) szentpétervár (4) szerbia (2) szlovákia (4) szófia (2) szöul (1) s bahn (7) tábla (2) talgo (1) tátra (1) tbm (5) torony (3) toronydaru (1) toulouse (4) tram train (5) transrapid (1) trolibusz (3) tűz (1) uitp (1) újvidék (1) ulf (1) usa (1) út (19) üzbegisztán (1) val (2) valencia (1) van hool (1) városkép (7) varsó (2) vasút (50) vasútállomás (24) veke (1) velaro (6) viadukt (11) villamos (52) vízépítés (2) völgyhíd (8) vonat (20) wuhan (2) zágráb (2) Címkefelhő

Elkezdődött a Margit híd felújítása

2009.08.26. 07:32 Fricy

2009. augusztus 21-én elkezdődött a budapesti Margit híd felújítása. Lezárták a hidat a gépjárműforgalom elől. Az átkelőn csak a BKV járművei, taxik haladhatnak át. A gyalogosoknak a déli oldali járda áll rendelkezésre, amit a kerékpárosokkal is meg kell osztani.

Emlékezetes a 2006-os év nyara, mikor a Combinók érkezése miatt kifeszített új felsővezetékek súlyát nem bírták el a Margit híd tartóoszlopai.

Több kitört tövestől, amiatt napokig pótlóbuszok jártak az Oktogon és a Moszkva tér között. Mindenféle busz járt ekkor a Nagykörúton, hiszen közben zajlott a 2-es metró felújítása a Déli és az Astoria között és a szóba jöhetó pótlóbuszok java a metrót pótolta. A 60-as busz is a Nyugatihoz járt ekkor. Végül egy idieglenes kitérőt építettek a Jászai Mari térre, így legalább a hídig járhattak a villamosok. Néhány kép megtekinthető az alábbi galériában:

És hogy miért is kell felújítani a Margit hidat? Nos, az utolsó nagyobb felújítás az 1970-es években volt. Azóta sok víz lefolyt a Dunán és sok sós hólé is lefolyt a hídon. Emiatt a vasbeton pályalemez repedéseibe befolyó víz elkezdte enni az acélbetéteket és maga a híd acéltartói is károsodtak.

  

Súlyos károsodások a pályalemezen és az acélszerkezeten

A megnövekedett forgalmi terhelés sem tett jót a hídnak, az útburkolat sem volt már jó állapotban, ahogyan a közúti vasúti pálya sem. Ennek felújítása mindig kimaradt a sorból. 

A felújítás során kicseréli a teljes vasbeton pályaszerkezetet. A híd közepén lévő villamosmegállók megközelítését biztosító gyalogos aluljárót megszüntetik. Nos, ezért nem fog szerintem senki búcsúkönnyeket ejteni. A sötét, hugyszagú, összefirkált lyuk kimondhatóan az egyik szégyenfoltja volt a városnak. Helyette tehát új jelzőlámpás gyalogosátkelők létesülnek. Korhú kandelláberek kerülnek a híd két oldalán a járdákra. A villamosok felsővezetéktartó oszlopai középre kerülnek és szintén díszes kialakításúak lesznek. Az elrozsdásodott korlátok helyett az eredetinek megfelelő újakat szerelnek fel a hídra. A szigeti szárnyhídhoz hasonlóan a főnyílások is andráskereszt rácsozást kapnak.

 A Margit híd új keresztmetszete (Forrás: mfor.hu)

Felújítják a pillérek szobrait, a hiányzókat pótolják. A híd közepén lévő pillért obeliszkekkel díszítik. Mindkét hídfőben visszaállítják a 4-4 hiányzó kandellábert. A pillérek burkolata is megújul, és a pályatest kiszélesítése miatt észak felé meghosszabbítják azokat. Örömteli módon a budai hídfőben lévő HÉV-aluljáró fogadócsarnoka is megújul. Zsolnay csempeburkolatot fog kapni és a jelenlegi foghíjas ővegfal helyére boltíves kapuzat épül.

A hidat tehát 2009. augusztus 21-én lezárták. Azóta biztonsági őrök és renfőrők állnak a hídfőkben és a próbálkozó autósokat nem engedik tovább. A híd környékén az első napokban nem lehetett nagyobb dugókat tapasztalni, azonban az iskolai időszak kezdete után ez biztosan másképpen lesz. A híd nagy részének elkorlátozása után az északi oldal felől megkezdték a híd alsó beállványozását. A Pestre vezető oldalon felmarták az aszfaltot, hogy helyére megépülhessen a villamosok idieglenes pályája.

 Az idieglenes közúti vasúti pálya elhelyezkedése (Forrás: mfor.hu)

Alátétlemezek és sínek beépítésre várva

Ezután indulhat a meglévő pályalemez bontása és majd az új megépítése. A felújítás első szakasza 2010 augusztusáig tart, várhatóan akkor indulhat meg újra a forgalom a hídon. A munkálatokkal 2011 tavaszán végezhetnek. További képek itt: 

A kerékpáros forgalom számára az északi oldalon létesül kétirányú kerékpárút. Emiatt is szélesítik ki a hidat. A korábban bemutatott tervek szerint a déli oldalon is lett volna egy sáv a járdán, ez azonban úgy tűnik, mégsem lesz.

30 komment

Címkék: budapest közlekedés híd villamos margit híd közúti vasút

A bejegyzés trackback címe:

https://epitos.blog.hu/api/trackback/id/tr401336033

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bonnie · http://bonnie.freeblog.hu 2009.08.26. 09:48:59

Jelen állás szerint a déli járdán nem lesz helyük a bringásoknak :(

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.08.26. 09:53:44

"A gyalogosoknak a déli oldali járda áll rendelkezésre, amit a kerékpárosokkal is meg kell osztani."

Nem, a KRESZ szabályai szerint a kerékpárosok az útpályán mehetnek, azaz a BKV-taxi sávban.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.08.26. 10:16:00

@Comandante en Jefe:
De az őrök, meg a rendőrök nem engedik.

tanillati (törölt) 2009.08.26. 23:45:06

Nagyon úgy néz ki a képeken pont időben jön a felújítás,Margitkára nagyon ráfér,öregecskedik, bár egy hídnál ez nem kor ,de a strapa sok.

Vaandor 2009.08.27. 00:10:21

@Fricy: Én is feltekertem ma a hídra. Igaz, az út közepén állt valami fekete pólós, Árgus szemű hittérítő, aki nagyon kiabált, de hát hol nincs ilyen a városban...?

Szépen kikerültem, mire szaladgálni kezdett utánam, majd kocsiba pattanva megpróbált elütni is. (A villamos miatt nem sikerült neki.) Ezután a világ végéről és a "Magánterület!!!"-ről prédikált valamit, (megvette volna a hidat?) és közölte, hogy ha nem megyek vissza, majd a másik oldalon fognak meg a rendőrök.
Tévedett.

De azért szólni kéne a Fővárosnak, hogy ilyen hülyék szaladgálnak arrafelé!

borovi 2009.08.27. 00:16:16

Én nem tudom, hogy annyira kell-e örülni a gyalogos aluljáró megszűnésének. A zebra és a lámpa következtében ugyanis szerintem folyamatos lesz a torlódás a hídon a forgalmasabb időszakokban.

Rocko- 2009.08.27. 00:34:43

izé, nem úgy volt h furnak lukat a hídba budai oldalon, bicikli útnak.

csak tudnám hova fog férni az a sok hülye többi ember,. bicikli út a budai oldalon 3 sáv a híd két felén, a híd oldalán is biciklisek fognak lógni, csak azt mondják már meg, a többi ember hova menjen?

OkoskaTo:rp 2009.08.27. 01:09:56

@Comandante en Jefe: A Kresz szerint kerékpáros nem mehet a buszsávon, csak ha egy kiegészítő tábla ezt kifejezetten megengedi neki.

Quick_6 2009.08.27. 01:23:56

Nagyon köszönjük a képeket és az infókat Fricy!
Azt tudja valaki, hogy a pilléreken lévő szobrok kapnak e valamilyen díszvilágítást?

boldii9 2009.08.27. 02:39:29

Vaandor csak tudnám, hogy a kommentednek örüljek, vagy sírjak tőle, de valójában talán inkább a történelmi helyzetleírásokba kellene helyezni, ilyen a szokásos helyzet napjainkban,...

pappito · http://pappito.com 2009.08.27. 03:32:48

elnézést, de tényleg nem lesz aluljáró a szigeti bejárónál, ellenben egy LÁMPÁS GYALOGÁTKELŐ a hídon?

drága autósok pedig majd állnak percenként körúthosszan, hogy átmenjen egy futó vagy úszni induló?

ez elég betyárul hangzik!

Kedvenc hidam, és az aluljáró tényleg ocsmány ÁLLAPOTÚ volt, de akár rendben is lehetne tartani, ahelyett, hogy szopatunk egy körútnyi autóst pár percenként

Shitting Bull 2009.08.27. 06:14:34

@pappito: tegnap vagy tegnapelőtt nyilatkozta a szakértő úr a tévében (Napkelte?), hogy lesz zöldhullám és nem lesz semmiféle torlódás. Az aluljáró meg azért nem fért bele, mert hála az EU-nak, kötelező lenne akadálymentesíteni, arra meg nem fussa...
Csak azzal nem számolt ez az istenbarma és kedves "szakértő" társai, hogy nyáron akkora a forgalom a szigetre, hogy a járdaszigeten nem férnek majd el a gyalogosok két lámpaváltás között. Vagy elférnek, de akkor a hidat akár el is zárhatják az autók és buszok elől...

BKV reszelő 2009.08.27. 08:30:11

@Vaandor: És mit csináljanak ? Zárjanak be téged valami diliházba ?

Kniight 2009.08.27. 08:35:00

Ennyi erővel a villamost odatehetnék az északi oldalra, és nem volna baj az átkelőkkel...

Csak gondolkodni kéne de az nem megy...

8Gbit 2009.08.27. 08:44:05

Sziasztok!

Több tanulmány is napvilágra került,hogy ez egy szar és drága megoldás minden szempontból. Ennyi lóvéból más országban vadi új modern hidat építenek, ennél jobb műszaki paraméterekkel.

Gyalogátkelőhely a hídon: Azt állítanám oda,aki kitalálta, de 1 hétre min.!

Zöldhulllám: Muhaha, na persze, most már Pesten is több helyen ( sztem. direkt ) kereszbe váltanak a lámpák, így akarják lassítani a forgalmat, csak épp nem erről szól a közlekedési lámpa funkciója. Mellesleg az autósok haladni akarnak. A zöldhullám jobb a környezetnek is,mert a kocsik kevesebb szennyezőanyagot bocsátanak ki. A BKV-s buszok többségének meg új szlogen javaslatom: "Kék füst , fekete jövő!" Alig lehet úgy menni utánuk,h már alig látok valamit olyan füsttel mennek!! Ja ez nem szennyezi a levegőt csak az én autóm!!! Én kérek elnézést! :)

8Gbit 2009.08.27. 08:45:58

@Kniight: Nem rossz ötlet, csak akkor mindkét oldalt macerás lenne visszairányítani őket középre :( Közlekedési szempontból.

MágnesPeti 2009.08.27. 10:00:00

@8Gbit: tanulmanyok mindig vannak, mindig talalsz olyan embert akinek nem tetszik valami. De igy keszul el es majd hasznaljatok es majd orultok neki...
A penz miatt pedig ne aggodj. Mo.-on mukodik egy bizonyos koltsegnovelo allando amivel minden bekerulesi arat modositanak, erre is nagyon sok pelda volt mar.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.08.27. 11:05:41

@Rocko-:
De igen. Lesz egy kerékpáros alagút a felső rakparti kerékpárút nyomvonalában.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.08.27. 11:06:30

@Shitting Bull:
Nem is nagyon lehetne fizikailag megoldani az akadálymentesítést.

histar007 2009.08.27. 11:36:11

Ha azt mondják Brüsszelben, hogy akadálymenetesítés, akkor nálunk már holnap elkezdik betömni az aluljárókat: "mert megmondták". Eddig azt hittem, hogy a csomópontok nem szintbeli elkülönítése egy fejletebb forgalomszervezési megoldás. De mióta mindent akadálymentesíteni kell, azóta a metrónak is a felszínen kell megállnia, nehogymá egy lépcsőre kelljen felállni. Akkor már lehetne lejtő mindenhol... Lassan eljutunk odáig, hogy Brüsszelben azt mondják, "nem kell kerék"

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.08.27. 12:08:20

@histar007:
Ezt nem brüsszelben mondják.
Az, hogy "a csomópontok nem szintbeli elkülönítése egy fejletebb forgalomszervezési megoldás" így önmagában nem igaz. Egy teljesen felesleges aluljárót úgy sem fognak használni az emberek. Van, amikor ez az egyetlen megoldás, de ha lehet, akkor szintben kell megoldani az átkelést.

Quick_6 2009.08.27. 12:23:30

Senki nem válaszolt a kérdésemre, vagy mert nem olvastátok, vagy mert senki nem tudja a választ :D

Azt tudja valaki, hogy a pilléreken lévő szobrok kapnak e valamilyen díszvilágítást?

Paripa 2009.08.28. 20:22:30

Jól láttam a képen, hogy azok a sinek 1941-ben készültek? :D

Honnan kerültek azok elő? Egyáltalán készül még sín Mo-on?

záporjózsi 2009.08.29. 09:25:40

@tanillati: ...ezt 10 évvel ezelőtt is ugyanígy mondhattuk volna...
@Paripa: Magyarországon a sínhengerlés megszűnt, jellemzően Ausztriából szerezzük be a síneket. A Margit híd közelében előkerült a nagyon alacsony dunai vízállások egyikénél egy jó 3 méteres síndarab, amely esetében többen a lóvasúti időkre tippeltek, mert nem vályússín volt, hanem a szimmetrikus sín mellé csavaroztak egy vályút. Legutóbb lóvasút ott kb. 80 éve volt...
@histar007: Szerintem anyukádnak is könnyebb lett volna cipelni a babakocsit, ha akadálymentes lett volna akkor a város. Az átkelés így megoldható, a kapacitás pedig szerintem nem fog indokolatlan mértékben csökkenni, hiszen már van M0 híd.
@Fricy: Azért tuti, hogy lehetett volna rá különszintű megoldást találni. Ha a lehető legolcsóbb, akkor ronda, ha szép, akkor meg piszok drága... Valószínűleg a legkisebb rosszat találták ki.
@8Gbit: Ebben az országban nem építenek helyette nagy és modern hidat, hanem a régit megőrzik. Hogy erre mennyi "alkotmányos költség" kerül, az persze más kérdés, választás előtt minden pénz kevés...

spag · http://railzone.nl 2009.08.30. 17:15:09

@pappito: a drága autóst semmi nem tartja vissza attól, hogy légkondis, alacsonypadlós villamossal járjon.

ha valami kimeríti a szopatás fogalmát, akkor a villamos utasainak felesleges lépcsőztetése másék vélt érdekei* miatt, feltétlen.

*azért csak vélt, mert a zöld lámpa után ugyanabba a dugóba fog beállni, ahova korábban érkezett volna meg lámpa nélkül.

spag · http://railzone.nl 2009.08.30. 17:16:55

@8Gbit: lehet, hogy hibázott, aki "kitalálta", hogy legyen egy sziget a folyó közepén, de ha már ott van, meg is kell tudni közelíteni. És erre a megfelelő mód a felszíni átkelő, mert az kedvez a villamos utasainak, nem pedig bünteti őket, amiért aznap nem autóznak.

Quick_6 2009.09.03. 14:16:30

@Fricy: A díszkivilágítással kapcsolatban. Tudom ez nem ezer százalék, de kitudja.

"A tervek szerint a felújítás során a műemléki jelleg helyreállítása is fontos szempont lesz, így többek között visszakerülnek a hidat díszítő szobrok, továbbá (az Erzsébet hídhoz hasonlóan) vasbeton helyett strapabíróbb acél pályalemezt építenek rá, új korlátokat helyeznek ki, és díszkivilágítással látják el."

Forrás: Wikipedia