Építős blog

Az Építős blogban közlekedési és építészeti beruházásokról olvashatsz. Határok nélkül. De ne lepődj meg ha néha egy-két jármű is feltűnik a monitoron.

facebook

Szmog

Budapest szmogtérképe

Statisztika

Kommentek

  • v2peti: Mi a gond a kerékpárúttal? El van választva a közúttól. Mit kellett volna ott másképp csinálni? (2017.05.04. 12:22) A hét műtárgya 2010/15
  • skubidor: @záporjózsi: Már pedig a Római Metró felső vezetékes. S ezért csendesebb is. De miért nincs annyi ... (2016.04.14. 03:50) A római metró
  • Normális: ...pontosabban, GYALOG át lehetett menni. Ugyanúgy, ahogyan a korabeli HÉV-végállomáshoz. Persze... (2015.07.11. 00:32) Autók a villamosok ellen
  • Albu: „A 3-as és 4-es metró közötti átjáró néhány évvel ezelőtti állapota. Ezt még a 3-as metróval együt... (2015.04.09. 18:09) 35 éves a 3-as metró
  • Albu: Az a villamosmegálló… az megér egy pofont! A tervezés a szakma csúcsa… na persze! (Dolgoztam ben... (2014.06.25. 12:28) Hogyan készült a Fővám téri aluljáró?

Címkék

4 es metró (10) abb (1) alagút (39) alapozás (3) almati (1) alstom (6) aluljáró (7) andor utca (2) ansaldo (1) arany (1) ausztria (9) autópálya (23) a het mutargya (8) balatonfenyves (1) bebetonozott talpfa (1) bécs (1) belgium (4) belgrád (2) berlin (6) bombardier (6) bordeaux (2) bruck an der mur (3) brüsszel (1) budai fonódó (3) budapest (58) busz (7) buszkorridor (1) cadiz (1) caf (1) cdm (2) charleroi (2) Címkék (1) citadis (1) cobra11 (1) crossrail (1) csalagút (3) csehország (1) csepeli gerincút (3) csíkszereda (1) dél afrika (1) díszkivilágítás (1) dlr (1) drezda (2) egyesült királyság (5) elektromos (1) elkerülő (6) elővárosi vasút (11) építészet (51) érd (5) erdély (2) érd körbe (3) eu támogatás (11) extradosed (5) felhőkarcoló (4) felüljáró (3) ferdekábeles (11) ferencie tere (1) ferihegy (1) feszített függesztett (4) flirt (3) fogaskerekű (2) forma1 (2) franciaország (8) genf (1) gent (1) graz (5) gyalogos (7) győr (1) hess (1) hév (4) híd (53) horvátország (2) india (1) ívhíd (6) karlsruhe (5) katowice (1) kazahsztán (1) kelenföld (6) kerékpár (12) kína (4) kisvasút (1) köln (1) kolozsvár (2) koolhaas (1) körforgalom (1) kötélpálya (1) közlekedés (148) közúti vasút (44) krakkó (1) külső kerületi körút (1) lágymányosi (1) lausanne (1) lengyelország (3) light rail (6) london (8) m0 (4) m6 (2) m7 (1) madrid (1) maglev (2) magyarország (37) mainz (1) margit híd (15) marokkó (1) melbourne (1) metró (32) metrovagonmas (2) milánó (1) miskolc (1) monorail (2) moszkva (4) mumbai (1) nagysebességű (14) nagyvárad (1) németország (24) neoplan (1) nyitható híd (4) olaszország (3) oroszország (3) overground (2) oyster (1) párizs (2) peking (1) pendolino (2) pesa (1) pozsony (2) prága (2) pre metró (2) rafs (4) rakpart (9) rem (1) repülés (2) repülőtér (6) résfal (9) róma (4) románia (1) rotem (1) shanghai (1) siemens (8) sikló (2) skoda (1) skycourt (1) spanyolország (3) stadler (3) stadtbahn (6) strasbourg (3) stuttgart (12) svájc (2) szentpétervár (4) szerbia (2) szlovákia (4) szófia (2) szöul (1) s bahn (7) tábla (2) talgo (1) tátra (1) tbm (5) torony (3) toronydaru (1) toulouse (4) tram train (5) transrapid (1) trolibusz (3) tűz (1) uitp (1) újvidék (1) ulf (1) usa (1) út (19) üzbegisztán (1) val (2) valencia (1) van hool (1) városkép (7) varsó (2) vasút (50) vasútállomás (24) veke (1) velaro (6) viadukt (11) villamos (52) vízépítés (2) völgyhíd (8) vonat (20) wuhan (2) zágráb (2) Címkefelhő

Kancellárvasút Berlinben

2009.08.08. 14:01 Fricy

Augusztsu 8-án 10 órakor hivatalosan átadták a német főváros új metróvonalát, ami a főpályaudvar és a Brandenburgi kapu között teremt kapcsolatot. Három megállója révén akár "shuttle-metro" is lehetne a neve, de a berliniek egyszerűen csak "Kancellárvasút"-ként hívják. Sehol sem kapcsolódik a jelenlegi metróhálózathoz, ami még inkább különlegessé teszi.

 Begördül az eslő szerelvény a Brandenburgi kapu állomásra (www.morgenpost.de)

Még 1919-ben vetődött fel a gondolat, hogy az Unter der Linden, Berlin híres főútja alatt egy kelet-nyugat irányú metróvonal épüljön. Terveken kívül azonban semmi érdemleges nem történt ezzel kapcsolatban. A hidegháború végleg keresztbetett a megvalósításnak, hiszen a berlini fal révén fizikai ás politikai értelemben is kettészakadt a város. Csak az újraegyesítés után került ismét a felszínre a metróterv. Az 1990-es évek elején születet meg a döntés arról, hogy a meglévő U5-ös vonalat fogják meghosszabbítani nyugati irányban. Két szakaszra osztották fel: az első az Alexanderplatz és a Párizsi tér (Brandenburgi kapu) között, míg a második szakasz a kapu és a tervezés alatt álló főpályaudvar között. Azonban a többi, a városban zajló nagyszabású építkezés miatti fnanszírozási problémák miatt mégis a második szakasz korábbi építését határozták el. Így kapta ez a nyúlfarknyi szakasz az U55 nevet.

A metróvonal térképe (www.bvg.de)

Ezek után, miközben zajlott az új kormányzati negyed és a Lehrter Bahnnhof kivitelezése, elkészült a metróvonal alagútja, és két állomás szerkezete is (Lehrter Bahnhof és Bundestag).

 

A Hauptbahnhof alatti metróállomás az átadás előtt (www.skyscrapercity.com)

A Bundestag állomás (www.morgenpost.de)

Utolsóként a Brandenburgi kapunál kezdték el építeni az állomást, 2004-ben. Továbbra sem állt elegendő pénz rendelkezésre a munkákra, így a főpályaudvar úgy került átadásra, hogy azt csak az S-Bahn szerelvényeivel lehetett értelmesen elérni a néhány buszjáraton kívül. Végül csak sikerült befejezni az éíptkezést és várhatóan jövőre megindulhat a munka a Brandenburgi kapu és az Alexanderplatz között is, hogy megszűnjön az elszigeteltsége az új metróvonalnak és így elkészüljön a hiányzó szakasza az U5-ösnek.

A Brandenburgi kapunál a berlini falrról és a környékéről képeken, feliratokon emlékeznek meg (www.morgenpost.de)

Mint azt a bevezetőben már említettem, az U55 metróvonalnak nincs kapcsolata a többi metróval, így kissé nehéz volt megoldani, hogy jármű is legyen az alagútban. Ezt végül úgy oldották meg, hogy egy leadónyíláson, daruk segítéségvel, egyesével engedték le a kocsikat a mélybe. A járművek a jelenleg futó szerelvények közül a régebbi szériához tartoznak.

A vonal hossza 1,8 km és 320 millió €-ba került. A várható napi utasszáma nem sok, mindössze 6400 fő.

8 komment

Címkék: közlekedés berlin metró építészet vasútállomás alagút

A bejegyzés trackback címe:

https://epitos.blog.hu/api/trackback/id/tr411293289

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Von Teese 2009.08.08. 15:24:01

Éjszaka gondolom a pályán alszik. Arról tudsz valamit, hol szervizelik, stb?

Tartalék szerelvényt el tudnak helyezni?

1116001 2009.08.08. 16:11:44

@Von Teese:
Ha jól olvastam 3 teljes szerelvény van bennt. ÉS egy szerelvény ingázik csak.
Valami szervíz kocsit is telepítettek oda, hogy a kisebb javításokat helyben csinálhassák. Nagyjavításhoz marad a daruzás:)

Én vagyok 2009.08.10. 14:11:21

Ha ezt Budapesten csinálták a volna, a cikk fele arról szólna, hogy mi a szerző cseppet sem elfogult politkai véleménye a főpolgármesterről vagy a kormányról. Hogyhogy itt meg se említi a berlini politikusokat?

RoGeR 2009.08.13. 11:31:15

Jól értem ez olyan, mintha nálunk előbb megépülne az ideglenesen 44-es számot viselő "metró" a Bosnyák tér és Rákospalota között, majd később megépülne a 4-es metró a Keleti pályaudvar és a
Amint megépül a Brandenburgi kapu és az Alexanderplatz között az alagút lesz egy hosszú U5?

RoGeR 2009.08.13. 11:32:01

Javítás:

"majd később megépülne a 4-es metró a Keleti pályaudvar és a..." Bosnyák tér között?

Attus Germanicus · http://attus.hu 2009.08.13. 12:15:19

@RoGeR: Igen, ez a terv. Azzal a különbséggel, hogy a megépült szakasz sokkal rövidebb, mint a Keleti-Rákospalota. Kb. mint Deák tér - Kálvin tér, annyi az egész.
A mostani tervek szerint 2017-re ér össze az U5 és a mostani U55.

fergab 2009.08.29. 21:51:04

"Sehol sem kapcsolódik a jelenlegi metróhálózathoz, ami még inkább különlegessé teszi."

Lehet, hogy metróhoz nem, de S-Bahn-hoz kapcsolódik.
Az pedig majdnem ugyanaz. Legalábbis Münchenben a föld alatt közlekedik.