Építős blog

Az Építős blogban közlekedési és építészeti beruházásokról olvashatsz. Határok nélkül. De ne lepődj meg ha néha egy-két jármű is feltűnik a monitoron.

facebook

Szmog

Budapest szmogtérképe

Statisztika

Kommentek

  • v2peti: Mi a gond a kerékpárúttal? El van választva a közúttól. Mit kellett volna ott másképp csinálni? (2017.05.04. 12:22) A hét műtárgya 2010/15
  • skubidor: @záporjózsi: Már pedig a Római Metró felső vezetékes. S ezért csendesebb is. De miért nincs annyi ... (2016.04.14. 03:50) A római metró
  • Normális: ...pontosabban, GYALOG át lehetett menni. Ugyanúgy, ahogyan a korabeli HÉV-végállomáshoz. Persze... (2015.07.11. 00:32) Autók a villamosok ellen
  • Albu: „A 3-as és 4-es metró közötti átjáró néhány évvel ezelőtti állapota. Ezt még a 3-as metróval együt... (2015.04.09. 18:09) 35 éves a 3-as metró
  • Albu: Az a villamosmegálló… az megér egy pofont! A tervezés a szakma csúcsa… na persze! (Dolgoztam ben... (2014.06.25. 12:28) Hogyan készült a Fővám téri aluljáró?

Címkék

4 es metró (10) abb (1) alagút (39) alapozás (3) almati (1) alstom (6) aluljáró (7) andor utca (2) ansaldo (1) arany (1) ausztria (9) autópálya (23) a het mutargya (8) balatonfenyves (1) bebetonozott talpfa (1) bécs (1) belgium (4) belgrád (2) berlin (6) bombardier (6) bordeaux (2) bruck an der mur (3) brüsszel (1) budai fonódó (3) budapest (58) busz (7) buszkorridor (1) cadiz (1) caf (1) cdm (2) charleroi (2) Címkék (1) citadis (1) cobra11 (1) crossrail (1) csalagút (3) csehország (1) csepeli gerincút (3) csíkszereda (1) dél afrika (1) díszkivilágítás (1) dlr (1) drezda (2) egyesült királyság (5) elektromos (1) elkerülő (6) elővárosi vasút (11) építészet (51) érd (5) erdély (2) érd körbe (3) eu támogatás (11) extradosed (5) felhőkarcoló (4) felüljáró (3) ferdekábeles (11) ferencie tere (1) ferihegy (1) feszített függesztett (4) flirt (3) fogaskerekű (2) forma1 (2) franciaország (8) genf (1) gent (1) graz (5) gyalogos (7) győr (1) hess (1) hév (4) híd (53) horvátország (2) india (1) ívhíd (6) karlsruhe (5) katowice (1) kazahsztán (1) kelenföld (6) kerékpár (12) kína (4) kisvasút (1) köln (1) kolozsvár (2) koolhaas (1) körforgalom (1) kötélpálya (1) közlekedés (148) közúti vasút (44) krakkó (1) külső kerületi körút (1) lágymányosi (1) lausanne (1) lengyelország (3) light rail (6) london (8) m0 (4) m6 (2) m7 (1) madrid (1) maglev (2) magyarország (37) mainz (1) margit híd (15) marokkó (1) melbourne (1) metró (32) metrovagonmas (2) milánó (1) miskolc (1) monorail (2) moszkva (4) mumbai (1) nagysebességű (14) nagyvárad (1) németország (24) neoplan (1) nyitható híd (4) olaszország (3) oroszország (3) overground (2) oyster (1) párizs (2) peking (1) pendolino (2) pesa (1) pozsony (2) prága (2) pre metró (2) rafs (4) rakpart (9) rem (1) repülés (2) repülőtér (6) résfal (9) róma (4) románia (1) rotem (1) shanghai (1) siemens (8) sikló (2) skoda (1) skycourt (1) spanyolország (3) stadler (3) stadtbahn (6) strasbourg (3) stuttgart (12) svájc (2) szentpétervár (4) szerbia (2) szlovákia (4) szófia (2) szöul (1) s bahn (7) tábla (2) talgo (1) tátra (1) tbm (5) torony (3) toronydaru (1) toulouse (4) tram train (5) transrapid (1) trolibusz (3) tűz (1) uitp (1) újvidék (1) ulf (1) usa (1) út (19) üzbegisztán (1) val (2) valencia (1) van hool (1) városkép (7) varsó (2) vasút (50) vasútállomás (24) veke (1) velaro (6) viadukt (11) villamos (52) vízépítés (2) völgyhíd (8) vonat (20) wuhan (2) zágráb (2) Címkefelhő

Feszített-függesztett hidak

2009.07.30. 21:03 Fricy

A feszített-függesztett hidak nem túl régen kezdtek elterjedni a hídépítés világában. Angolul „extradosed” néven nevezték el. Ezt a francia "extradossé" szóból eredeztetik. Ha kategorizálni szeretnénk őket, akkor a ferdekábeles hidak és a gerendahidak közé lehet besorolni a feszített-függesztett hidakat.

 

2003-ban adták át a hidat a Deba folyó felett, Spanyolországban (Forrás: en.structurae.de)

 

Első látásra valóban ferdekábeles hídnak tűnnek, de azokkal nem összekeverendőek! Lényegében arról van szó, hogy a fellépő erőket a hídszerkezet teljes hosszában végigvezetett kábelekkel veszik fel, amelyeket a nagyobb fesztávolság biztosítása végett egy vagy több pilonra vezetnek fel. A kábeleket a szerkezet két végén feszítik meg. Ezzel szemben a ferdekábeles hidak a vízszintes és függőleges erőket is különálló kábelek révén veszik fel, amelyek egyenként vannak a pályalemezhez és a pilonokhoz rögzítve. Emiatt azonban a fesztávolság növekedésével egyre magasabb pilonokra van szükség. A feszített-függesztett hidak azonban alacsonyabb pilonokkal is képesek ugyanazt az erőt ellentartani, mint a ferdekábeles hidak. Ez általában a fesztáv tíz-tizenötöd része.

 

A ferdekábeles és a feszített-függesztett hidak összehasonlítása (Forrás: www.goldenearsbridge.ca)

 

A gerendahidakkal összehasonlítva pedig ugyanazzal a szerkezeti magassággal az alacsony pilonra vezetett kábelek segítségével másfélszer nagyobb hídnyílás építhető. Ráadásul a pályatest merevsége miatt kisebb alakváltozások jelentkeznek a szerkezeten, mint a rugalmas ferdekábeles hidaknál. Így nem jelentkezik akkora többlet-igénybevétel egy-egy jármű áthaladásakor. Míg a ferdekábeles hidaknál az autók többlet feszültséget keltenek minden egyes kábelben, ezért azokon hamarabb jelennek meg a fáradás okozta problémák.

 

A Golden Ears Bridge (Forrás: www.goldenearsbridge.ca)

 

Jelenleg a leghosszabb ilyen jellegű hidat Kanadában, Vancouvernél találjuk. A Golden Ears Bridge 968 méter hosszú, 5 nyílása van, 4 pilonnal. A pilonok között 342 méter a nyílásköz. 2x3 sávos autópálya vezet át rajta. Alig pár hete, 2009. június 16-án adták át a forgalomnak.

 

Korongi-híd (saját képek)

 

Hazánkban az első feszített-függesztett híd az M7-es és M70-es autópályák elválási csomópontjában épült meg. A Tornyiszentmiklós felől, az M70-esen érkező autósokat vezetik át a hídon az M7-es autópálya felett. A híd kétnyílású, folytatólagos vasbeton szerkezetű. Teljes hossza 115,6 méter, szélessége 15,85 méter, a pilonok 9,8 méter magasak. Két forgalmi sáv és egy leállósáv van átvezetve a szerkezeten. 2004. december 18-án adták át a forgalomnak. A környező tájegységről kapta a nevét: Korongi-hídnak keresztelték el. A hidat a Hídépítő Zrt. tervezte és építette meg.

 

Az M43-as épülő hídja a Tiszán (Forrás: www.nif.hu)

 

Közben 2008 augusztusa óta épül a második ilyen szerkezetű hídunk, mégpedig az M43-as autópálya részeként. A Tisza fölött egy 2x2 sáv, plusz kétoldali leállósáv keresztmetszetű szerkezet lesz, 29,9 méter szélességben. A híd teljes hossza 661 méter és három darabból áll össze. A kétoldali ártéri híd hagyományos gerendahídként épül meg, míg a folyó felett lesz a feszített-függesztett szerkezet 372 méter hosszban, 180 méteres főnyílással. A pilonok a pályatest közepén fognak elhelyezkedni és 22 méter magasak lesznek. Várhatóan 2010 nyár végén vehetik  birtokukba az autósok. Az ártéri hidakat az Uvaterv Zrt., míg a mederhidat a Pont-TERV Zrt. tervezte meg, míg a kivitelező a Hídépítő Zrt. lett.

A hídról készült animáció:

5 komment

Címkék: közlekedés híd autópálya építészet feszített függesztett extradosed

A bejegyzés trackback címe:

https://epitos.blog.hu/api/trackback/id/tr471277870

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Attus Germanicus · http://attus.hu 2009.07.30. 21:40:10

Köszi az ismeretterjesztést :-)

mestska · http://cities.blog.hu 2009.07.31. 09:24:11

Jó kis poszt, köszi. Ha van erőd, időd, kedved, csinálhatnál az egyes hídtipusokról összefoglalót (kezdve egy bevezető, áttekintő poszttal)

mestska · http://cities.blog.hu 2009.08.05. 17:38:49

@freddy_m:

köszi, de ismerem a hydtipusokat magam is. Egyszerűen más az, ha egyéni szemszögből konferálja valaki mindezt, ezért kértem a Fricyt erre.