Építős blog

Az Építős blogban közlekedési és építészeti beruházásokról olvashatsz. Határok nélkül. De ne lepődj meg ha néha egy-két jármű is feltűnik a monitoron.

facebook

Szmog

Budapest szmogtérképe

Statisztika

Kommentek

  • v2peti: Mi a gond a kerékpárúttal? El van választva a közúttól. Mit kellett volna ott másképp csinálni? (2017.05.04. 12:22) A hét műtárgya 2010/15
  • skubidor: @záporjózsi: Már pedig a Római Metró felső vezetékes. S ezért csendesebb is. De miért nincs annyi ... (2016.04.14. 03:50) A római metró
  • Normális: ...pontosabban, GYALOG át lehetett menni. Ugyanúgy, ahogyan a korabeli HÉV-végállomáshoz. Persze... (2015.07.11. 00:32) Autók a villamosok ellen
  • Albu: „A 3-as és 4-es metró közötti átjáró néhány évvel ezelőtti állapota. Ezt még a 3-as metróval együt... (2015.04.09. 18:09) 35 éves a 3-as metró
  • Albu: Az a villamosmegálló… az megér egy pofont! A tervezés a szakma csúcsa… na persze! (Dolgoztam ben... (2014.06.25. 12:28) Hogyan készült a Fővám téri aluljáró?

Címkék

4 es metró (10) abb (1) alagút (39) alapozás (3) almati (1) alstom (6) aluljáró (7) andor utca (2) ansaldo (1) arany (1) ausztria (9) autópálya (23) a het mutargya (8) balatonfenyves (1) bebetonozott talpfa (1) bécs (1) belgium (4) belgrád (2) berlin (6) bombardier (6) bordeaux (2) bruck an der mur (3) brüsszel (1) budai fonódó (3) budapest (58) busz (7) buszkorridor (1) cadiz (1) caf (1) cdm (2) charleroi (2) Címkék (1) citadis (1) cobra11 (1) crossrail (1) csalagút (3) csehország (1) csepeli gerincút (3) csíkszereda (1) dél afrika (1) díszkivilágítás (1) dlr (1) drezda (2) egyesült királyság (5) elektromos (1) elkerülő (6) elővárosi vasút (11) építészet (51) érd (5) erdély (2) érd körbe (3) eu támogatás (11) extradosed (5) felhőkarcoló (4) felüljáró (3) ferdekábeles (11) ferencie tere (1) ferihegy (1) feszített függesztett (4) flirt (3) fogaskerekű (2) forma1 (2) franciaország (8) genf (1) gent (1) graz (5) gyalogos (7) győr (1) hess (1) hév (4) híd (53) horvátország (2) india (1) ívhíd (6) karlsruhe (5) katowice (1) kazahsztán (1) kelenföld (6) kerékpár (12) kína (4) kisvasút (1) köln (1) kolozsvár (2) koolhaas (1) körforgalom (1) kötélpálya (1) közlekedés (148) közúti vasút (44) krakkó (1) külső kerületi körút (1) lágymányosi (1) lausanne (1) lengyelország (3) light rail (6) london (8) m0 (4) m6 (2) m7 (1) madrid (1) maglev (2) magyarország (37) mainz (1) margit híd (15) marokkó (1) melbourne (1) metró (32) metrovagonmas (2) milánó (1) miskolc (1) monorail (2) moszkva (4) mumbai (1) nagysebességű (14) nagyvárad (1) németország (24) neoplan (1) nyitható híd (4) olaszország (3) oroszország (3) overground (2) oyster (1) párizs (2) peking (1) pendolino (2) pesa (1) pozsony (2) prága (2) pre metró (2) rafs (4) rakpart (9) rem (1) repülés (2) repülőtér (6) résfal (9) róma (4) románia (1) rotem (1) shanghai (1) siemens (8) sikló (2) skoda (1) skycourt (1) spanyolország (3) stadler (3) stadtbahn (6) strasbourg (3) stuttgart (12) svájc (2) szentpétervár (4) szerbia (2) szlovákia (4) szófia (2) szöul (1) s bahn (7) tábla (2) talgo (1) tátra (1) tbm (5) torony (3) toronydaru (1) toulouse (4) tram train (5) transrapid (1) trolibusz (3) tűz (1) uitp (1) újvidék (1) ulf (1) usa (1) út (19) üzbegisztán (1) val (2) valencia (1) van hool (1) városkép (7) varsó (2) vasút (50) vasútállomás (24) veke (1) velaro (6) viadukt (11) villamos (52) vízépítés (2) völgyhíd (8) vonat (20) wuhan (2) zágráb (2) Címkefelhő

BBI - Berlin új reptere

2009.06.12. 06:42 Fricy

Nemrég számoltam be Berlin tervezett három új metrómegállójáról és a kommentek között felmerült, hogyan lehet megközelíteni a Schönefeldnél kialakított repülőteret, melynek forgalma az elmúlt években megnégyszereződött, elsősorban a fapados légitársaságok által indított járatoknak köszönhetően. Tavaly zárták be a történelmi jelentőségű Tempelhofot, mely fontos szerepet töltött be a hidegháború idején a kettéosztott város életében. És hamarosan Berlin fő reptere, a főváros északi részén fekvő Tegel sem fog már repülőgépeket fogadni. Ugyanis épül az új, mely a schönefelditől délre fog elhelyezkedni és elkészülte után Európa egyik legnagyobb ilyen jellegű létesítménye lesz.

A terminál látványterve (Forrás: www.berlin-airport.de)

Az új repteret "Berlin Brandenburg International (BBI) Airport"-nak nevezték el. Oly sok nagyvároshoz hasonlóan, az új berlini légikikötő nem is a város területén, hanem az azt körülvevő Brandenburg tartományban helyezkedik el. Már 2000 óta szerettek volna nekilátni a beruházásnak, de különböző jogi és finanszírozási problémák miatt nem tudták az építkezés előtt álló akadályokat elhárítani. A lipcsei bíróság 2006-os ítélete egy 10 éves pernek tett pontot a végére, mely a reptér környékén élők kompenzálását írányozta elő. A német kormány pedig garanciát vállalt egy 2,4 milliárd € (!) értékű kölcsönhöz, így 2006 szeptemberében megkezdődhetett az építkezés. Az átadása várhatóan 2011 végén fog megtörténni.

Az építkezés madártávlatból (Forrás: www.berlin-airport.de)

A reptér területe a jelenlegi 970 hektárról 1470 hektárra növekszik. Az első ütemben évente 22-25 millió utast fog kiszolgálni az új terminál. A későbbi ütemek megépülte után ez a szám 40 millióra növekedhet (most 2030-ra becsülik ezt).

A terimál épülete 220 ezer m²-es lesz, 7 szinttel. A két föld alatti szint a vonattal érkezőket fogja kiszolgálni. A földszint lesz az érkezési oldal, az első pedig az indulási oldal, valamint az üzletek szintje. A másodikon a várótermek, a harmadikon pedig az éttermek lesznek kialakítva. Az épület tetején egy tetőterasz várja majd az érdeklődőket. 40 check-in pult és az új trendnek megfelelően 200 bejelentkező automata várja majd az utasokat. A terminált és a kifutópályákat már úgy tervezték, hogy az képes legyen fogadni az Airbus A380-as óriásgépét is.

A repülőtérhez kapcsolódóan jelentős földi infrastruktúra-fejlesztésre is sor kerül. (Térkép itt.) Már 2008 májusában átadták az A113-as autópálya hiányzó szakaszát, amelyen keresztül lehet majd elérni a terminált a város és a városi körgyűrű felől is. Közvetlen vasúti kapcsolata is lesz az utasterminálnak.

Vasút a reptér alatt (Forrás: www.berlin-airport.de)

Az épület alatt lesz egy 405 méter hosszú, 60 méter széles csarnok, amiben egy 6 vágányos vasútállomás lesz kialakítva. Két peron az S-Bahn vonatok és az RE regionális vonatok számára lesz fenntartva, a harmadik pedig az ICE szerelvényeket fogja fogadni. Mivel az új terminál két futópálya között helyezkedik el, ezért a vonatok a gurulóutak alatt kiépített alagúton keresztül érhetik el a céljukat. A berlini főpályaudvarhoz közvetlen expressz járatok indítását is tervezik.

 

Az épülő reptéri pályaudvar (Forrás: www.deutsches-architektur-forum.de)

Aki kíváncsi a beruházásra, az egy 32 méteres toronyból tekintheti át a hatalmas építkezési területet.

Az Info-Tower (Forrás: www.deutsches-architektur-forum.de)

Egy pár perces animációs film a reptérről:

38 komment

Címkék: berlin vonat autópálya vasút építészet repülőtér vasútállomás s bahn

A bejegyzés trackback címe:

https://epitos.blog.hu/api/trackback/id/tr831179615

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.06.12. 08:29:04

De Schönfeldet nem zárják be, ugye? Marad fapados reptérnek?

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.06.12. 08:34:48

@mestska:
Gondolom igen. Arra kiválóan alkalmas.

berlin 2009.06.12. 09:37:17

nem fog ott kulon fapados repter uzemelni. A meglevot bovitik ki gyakorlatilag, pont ugyanoda epul.

felucca 2009.06.12. 09:44:54

Reptér ide, reptér oda, aki nem vonattal érkezik Berlinbe, az sohasem fogja megérteni ennek a városnak a lényegét. De nem baj, városok lényegét megérteni manapság nem olyan lényeges.

manciba 2009.06.12. 09:47:41

A reptereken nincs kifutópálya, leszállópálya v felszállópálya, csak futópálya van (angolul runway).

záporjózsi 2009.06.12. 10:15:52

@felucca: ...és szerinted mi mással jutna be az ember a reptérről, mint vonattal?

Tapmancs 2009.06.12. 10:27:10

@manciba: És? A magyar köznyelvben kifutópályaként terjedt el. Miért kell mindenbe belekötni?

záporjózsi 2009.06.12. 10:29:20

@budapestjovoje.freeblog.hu: Szerintem az, hogy sokkal nyugodtabbak, mint Bp-n, élvezik az életet a maguk módján és autó nélkül is tudnak élni, ha éppen úgy sz egyszerűbb. Az egész város egy rakás vasútra épült rá, nagyon gyorsan lehet közlekedni, egyszerűbb, mint Bp-n. sok a fa, szélesek az utak, van tér és finom a kolbász. :)

záporjózsi 2009.06.12. 10:29:54

@Tapmancs: Talán azért, mert ez egy _jó_ szakmai blog.

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2009.06.12. 10:29:56

@felucca: bírom az ilyen fentről odaszóló "beavatott" nagyokosok lesajnáló nagyotmondásait.. természeteesn soha nem derül ki semmi a szavaikból.. hahh! de szánalmas.

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2009.06.12. 10:30:51

A magyar köznyelv akkor ostoba. Repülőtereken futópálya van.

záporjózsi 2009.06.12. 10:31:34

??? Miért, Te reptérről e-mailen jutsz a városba? :)

Attus Germanicus · http://attus.hu 2009.06.12. 10:32:01

Én sem mentem még soha innét oda vonattal, de Berlinben és környékén azért ültem már vonaton :-)

záporjózsi 2009.06.12. 10:32:24

@Bukowszky: Az anyahajónál is ostoba. A kupplungnál is ostoba. Ezért köznyelv.

záporjózsi 2009.06.12. 10:32:59

@Attus Germanicus: ...tehát érkeztél már vonattal Berlinbe. ;))

Grgabácsi 2009.06.12. 10:37:02

@záporjózsi: Ha a Großberlingesetz előtti állapotokat vesszük figyelembe, akkor igen :)

Grgabácsi 2009.06.12. 10:37:35

@Attus Germanicus: de azért érted a város lényegét, igaz? ;)

ladislaus 2009.06.12. 10:48:58

szakadjak meg bánom hogy nem városépitész lettem. Akkor ide is hozzá tudnék szolni :)))

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.06.12. 10:49:21

@manciba:
Igaz. Majd javítom, ha bejön a szerkesztési oldal.

Elveszett Angyal 2009.06.12. 11:12:55

Vajon ki az üzemeltetője?
A Hochtief vajon olvassa ezt? vö Ferihegy és a hozzá vezető utak fejlesztése

záporjózsi 2009.06.12. 11:14:54

@Elveszett Angyal: Ha a megrendelő itt úgy kívánná, megtenné. Ott 20 millió fős a forgalom, itt 8.

Elveszett Angyal 2009.06.12. 11:17:13

@záporjózsi: azért én látok összefüggést az elmaradt fejlesztések és az elmaradt utasforgalom között

záporjózsi 2009.06.12. 11:26:33

@Elveszett Angyal: Milyen elmaradt utasforgalom? Ferihegynek kitűnő autópálya-kapcsolatai vannak. A vonat most már legalább a közelében megáll. Nem (most) zárták be helyette Budaörsöt, Farkashegyet, Tökölt, stb. Indul Ferihegy bővítése. Milyen fejlesztés kellene még? Az a reptéri vasút nevű panama, amely azért éri meg a vállalkozónak, mert le lehet húzni az államot kb. 15 milliárddal? Na neee...
A 8 millió most szép szám, lesz több is. Ha Bp. hasonlóan dinamikus központ lesz, mint Berlin. De ez nem a reptér üzemeltetőjén múlik...

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.06.12. 11:35:44

@Elveszett Angyal:
Erre most ráhibáztál, mert a Hoctief részt vesz a reptér fejlesztésében.

Elveszett Angyal 2009.06.12. 11:37:36

@záporjózsi:
- nincs egy normális Ferihegy-Belváros járat (a normális helyeken felszállsz egy metro szerű vmire és a belváros közepén kiszállsz, legfeljebb 20 perc)
- a gyorsforgalmi elavult, lepukkant, szétvágja a kerületeket, nem lehet haladni rajta - mire beérsz kocsival a városba, már inkább visszamennél, olyan ronda a városkép körülötte
- parkolás - vacak és drága
- üzletek, éttermek - vacak és drága
- leszállási díjak - vacak és drága

Tehát összefoglalva:
- reptér - város összeköttetés - vacak és drága
- a légitársaságok számára nem csábító itt lenni - kevesebb utas
- a szolgáltatások nem színvonalasak és drágák - nem mennek oda az emberek a városból sem

Például a Zürichi reptér mellett közvetlenül van egy hatalmas bevásárlóközpont, aminek több parkolója van, mint a városnak. Együtt fejlesztik a shopping centert a reptértrel, mind közlekedésben, mind szolgáltatásban - a reptér bevásárló árai hasonlóak a bevásárlóközpontéhoz.
Tehát - a városi polgár is kimegy, és akár a reptéren, akár a mellette levő bevásárlóközpontban intézi a dolgait, illetve aki utazik, az is vásárol, mert a tranzit árai nem többszörösei a városi áraknak.
A légitársaságok szívesen mennek oda, utasostól.

Vagyis a reptér forgalamt tud generálni a szolgáltatás színvonalával és ár-érték arányával, ha van erre stratégiája akár a légiközlekedésből, akár a városból.

De említsük meg a cargot is. NIncs rendes parkoló, raktár a szállítógépeknek, nincs elég iroda, és ha van, az drága, miközben tele van bogárral, patkánnyal.

A reptér környéki irodaházak és logisztikai központok ebből a hiányosságból tudnak jót kaszálni. Holott ezt a reptér is fejleszthetné magának.

Elveszett Angyal 2009.06.12. 11:38:23

@Fricy: melyikében? a berliniében? és akkor itt mért nem dobják be a know howt?

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.06.12. 11:48:51

@Elveszett Angyal:
Igen, a berliniben.
De Ferihegyen épp most kezdik építeni a 2A és 2B trminál közötti új épületrészt, ahol modernebb körülményeket fognak tudni biztosítani az utasoknak. A reptéri parkoló fölé szálloda fog épülni.
De abban teljesen igazad van, hogy a reptérnek rossz a kapcsolata a Belvárossal. A hosszú távú tervek között szerepel egy új 4-es úti bevezetés a Hungária körút felé. Az megoldhatja ezt a problémát. Metrót nem hiszem, hogy megérni építeni, inkább valami normális vasúti kapcsoaltot kellene létesíteni. Mert a mostani olyan semmilyen.

záporjózsi 2009.06.12. 11:50:33

@Elveszett Angyal: ...és még hány utast tudnának szerezni? 1 milliót (12,5%!)? Milyen befektetéssel? Ja, hogy a reptéri vasút bűvös 20 perce (A sima személyvonat mennyi? 25?) saját pályával belekerül jó 40 milliárdba? A gyorsforgalmi biztos, hogy a reptér érdeke? Fővárosi tulajdonú és kezelésű út. A parkolót most kezdi a pesti reptér építeni. Bevásárlóközpont van mellette. Meg egy közigazgatási határos anomália, de ezt most hagyjuk.
Ha a reptér üzemeltetője nem lát üzletet a többlet szolgáltatásokban, akkor nem fejleszt. Ennyi.

záporjózsi 2009.06.12. 11:52:32

@Fricy: A mostanihoz is meg lehetne oldani a jó ráhordást. A reptérnek ez évente max. 30-40 milliójába kerülne + némi építkezés egyszer kb. 20-100 millió között kivitelezéstől függően. Azt hiszed érdekelni fogja?! Pillanatnyilag kevés a fóka...

Elveszett Angyal 2009.06.12. 11:56:02

akkor egyetértünk, hogy nem fejleszt megfelelően. amit fejleszt, azzal meg csúszik... nem a fóka kevés, hanem a fókaszámhoz nincs stratégia. nagy különbség.
egyébként van fóka, csak ide kell hozni.
BUD-nak nagyon jók az adottságai, de szolgáltatni kellene. az eddigi követlejük a csillagos eget a semmiért valóban nem tartható tovább.

Elveszett Angyal 2009.06.12. 12:02:49

@Fricy: valójában a 2-es terminált nem lehet elérni vonattal. ott van az utasforgalom kb 3/4-e.

záporjózsi 2009.06.12. 12:08:27

@Elveszett Angyal: viszont ott a kevesebb affinitás a vonatozásra. A minibusz gagyi, a taxi drága, de ha az utóbbit valaki kifizeti, az a legkényelmesebb (szigorúan telefonos, bevált társaságos vagy saját taxis). Erre mondtam, hogy a reptéri vasúthoz képest fillérekből lehetne a mostani megállóra ráhordani.

Megmondom a véleményem. Akkoris! 2009.06.12. 14:00:05

@felucca: Köszönjük ezt az érdemleges, a téma lényeges részét szakmaian vitató kommentet. De ha már szóba hoztad, akkor mi Berlin lényege?

spag · http://railzone.nl 2009.06.13. 16:26:45

jól sejtem a trollsűrűségből, hogy járt index címlapon a cikk? :)

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.06.15. 08:43:12

@spag:
Igen, kint volt a blogrollon. :)

Attus Germanicus · http://attus.hu 2009.06.18. 09:47:06

@Grgabácsi: Kimentem vonattal Potsdamba többször is, onnét visszafeél pedig vonattal érkeztem Berlinbe ;-)

Amúgy szerintem Berlin lényegét az érti, akik végigélte ott a háborút, a megosztottságot, az újraegyesítést. De ez csak részben lehet témája az építős blognak...