Építős blog

Az Építős blogban közlekedési és építészeti beruházásokról olvashatsz. Határok nélkül. De ne lepődj meg ha néha egy-két jármű is feltűnik a monitoron.

facebook

Friedl Bútormanufaktúra

Szmog

Budapest szmogtérképe

Statisztika

Kommentek

  • v2peti: Mi a gond a kerékpárúttal? El van választva a közúttól. Mit kellett volna ott másképp csinálni? (2017.05.04. 12:22) A hét műtárgya 2010/15
  • skubidor: @záporjózsi: Már pedig a Római Metró felső vezetékes. S ezért csendesebb is. De miért nincs annyi ... (2016.04.14. 03:50) A római metró
  • Normális: ...pontosabban, GYALOG át lehetett menni. Ugyanúgy, ahogyan a korabeli HÉV-végállomáshoz. Persze... (2015.07.11. 00:32) Autók a villamosok ellen
  • Albu: „A 3-as és 4-es metró közötti átjáró néhány évvel ezelőtti állapota. Ezt még a 3-as metróval együt... (2015.04.09. 18:09) 35 éves a 3-as metró
  • Albu: Az a villamosmegálló… az megér egy pofont! A tervezés a szakma csúcsa… na persze! (Dolgoztam ben... (2014.06.25. 12:28) Hogyan készült a Fővám téri aluljáró?

Címkék

4 es metró (10) abb (1) alagút (39) alapozás (3) almati (1) alstom (6) aluljáró (7) andor utca (2) ansaldo (1) arany (1) ausztria (9) autópálya (23) a het mutargya (8) balatonfenyves (1) bebetonozott talpfa (1) bécs (1) belgium (4) belgrád (2) berlin (6) bombardier (6) bordeaux (2) bruck an der mur (3) brüsszel (1) budai fonódó (3) budapest (58) busz (7) buszkorridor (1) cadiz (1) caf (1) cdm (2) charleroi (2) Címkék (1) citadis (1) cobra11 (1) crossrail (1) csalagút (3) csehország (1) csepeli gerincút (3) csíkszereda (1) dél afrika (1) díszkivilágítás (1) dlr (1) drezda (2) egyesült királyság (5) elektromos (1) elkerülő (6) elővárosi vasút (11) építészet (51) érd (5) erdély (2) érd körbe (3) eu támogatás (11) extradosed (5) felhőkarcoló (4) felüljáró (3) ferdekábeles (11) ferencie tere (1) ferihegy (1) feszített függesztett (4) flirt (3) fogaskerekű (2) forma1 (2) franciaország (8) genf (1) gent (1) graz (5) gyalogos (7) győr (1) hess (1) hév (4) híd (53) horvátország (2) india (1) ívhíd (6) karlsruhe (5) katowice (1) kazahsztán (1) kelenföld (6) kerékpár (12) kína (4) kisvasút (1) köln (1) kolozsvár (2) koolhaas (1) körforgalom (1) kötélpálya (1) közlekedés (148) közúti vasút (44) krakkó (1) külső kerületi körút (1) lágymányosi (1) lausanne (1) lengyelország (3) light rail (6) london (8) m0 (4) m6 (2) m7 (1) madrid (1) maglev (2) magyarország (37) mainz (1) margit híd (15) marokkó (1) melbourne (1) metró (32) metrovagonmas (2) milánó (1) miskolc (1) monorail (2) moszkva (4) mumbai (1) nagysebességű (14) nagyvárad (1) németország (24) neoplan (1) nyitható híd (4) olaszország (3) oroszország (3) overground (2) oyster (1) párizs (2) peking (1) pendolino (2) pesa (1) pozsony (2) prága (2) pre metró (2) rafs (4) rakpart (9) rem (1) repülés (2) repülőtér (6) résfal (9) róma (4) románia (1) rotem (1) shanghai (1) siemens (8) sikló (2) skoda (1) skycourt (1) spanyolország (3) stadler (3) stadtbahn (6) strasbourg (3) stuttgart (12) svájc (2) szentpétervár (4) szerbia (2) szlovákia (4) szófia (2) szöul (1) s bahn (7) tábla (2) talgo (1) tátra (1) tbm (5) torony (3) toronydaru (1) toulouse (4) tram train (5) transrapid (1) trolibusz (3) tűz (1) uitp (1) újvidék (1) ulf (1) usa (1) út (19) üzbegisztán (1) val (2) valencia (1) van hool (1) városkép (7) varsó (2) vasút (50) vasútállomás (24) veke (1) velaro (6) viadukt (11) villamos (52) vízépítés (2) völgyhíd (8) vonat (20) wuhan (2) zágráb (2) Címkefelhő

Elkészült a Szabadság híd

2009.06.03. 06:23 Fricy

A budapesti Szabadság híd építését az 1893. évi XIV. törvénycikk rendelte el. A tervek elkészítése az Erzsébet híddal együtt egy nemzetközi pályázat keretében történt (Fővám téri és Eskü téri hídnak nevezték még akkor a két átkelőt). A II. helyezést Feketeházy János terve kapta, míg a kapuzatok építészeti megoldásai Nagy Virgil műegyetemi tanártól származnak.

 

A híd három nyílású (79,3+175,0+79,3 m), teljes hossza 333,6 m, szélessége 20,1 m, melyből 10,7 m a járműveké. A híd szerkezetileg Gerber-tartósnak minősül. Ez egy olyan tartó, amely fix és befüggesztett részekre osztható fel. A befüggesztett rész csuklókkal támaszkodik a fix részhez. 1945. január 16-án délután a Gellért szállóban állomásozó német robbantó alakulat felrobbantotta a hidat.

A Ferencz József híd a két világháború között(Forrás: Wikipedia)

1946. augusztus 20-án adták át ismét a forgalomnak, immáron Szabadság hídként. 1980-ban újabb felújításon esett át a híd. Ekkor épült meg az új vasbeton pályalemez és a tömbsínes közúti vasúti pálya. Az anyagfáradás, illetve az 1946-os felújítás során felhasznált "összeszeszedett" anyagok miatt a hídon az előírásokhoz képest többletigénybevételt mutattak ki. A 2000-es évek elejére már világossá vált, hogy elkerülhetetlen a híd teljes átépítése, hogy ismét megfelelő teherbírási állapotba lehessen hozni.

A hidat 2007. május 2-án kezdték el felújítani, először körbeállványozták a hidat a korróziós munkák elvégzése miatt

2007. augusztus 20-án ment át a hídon az utolsó villamos, ami egy UV-szerelvény volt a 47-es jelzéssel. Másnap teljes szélességében lezárták a hidat, csak a gyalogosok mehettek át rajta a járda egy részén.

Először az útpálya és a járda vasbeton pályalemezét távolították el. A régi vasbeton pályalemezt darabokra vágták és leemelték az acéltartókról. Ezután kivágták a keresztartókat és újakat hegesztettek a helyükre.

Folyamatosan ügyelni kellett arra, hogy az elbontott szerkezeti elemek ellenére a híd statikailag egyensúlyban maradjon. Ezért amikor a két hídfőnél dolgoztak, az ellensúlyokat a képen látható ideigelnes acélszerkezetre helyezték el.

Az új kereszttartók beépítése után elhelyezték az új vasbeton pályalemez megépítéséhez szükséges zsalutáblákat

Törpe Phőnix-síneket helyeztek el a villamospálya számára készült vasbeton vályúkban majd Edilon Corcelast anyaggal öntötték ki azt.

 

A villamosok 2008. december 20-a óta ismét használhatják a hidat.

Végül 2009. május 30-án adták át a közúti forgalomnak is.

A híd felújításának részletes beszámolója sok képpel, videóval és érdekességekkel a honlapomon tekinthető meg.

A videók és a külön nem jelölt képek saját felvételek.

3 komment

Címkék: budapest híd villamos közúti vasút

A bejegyzés trackback címe:

https://epitos.blog.hu/api/trackback/id/tr131159817

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

porkolabisti 2009.06.03. 11:08:41

szép munka, a híd is meg a blog is:)

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2009.06.03. 11:51:54

Fricy, a 2. kép az a Gellért tér felőli oldal? A háttérben az az épület nem emlékeztet a Ch-ra pedig az elég rég ott van. Régebben a budai oldalon is voltak olyan kis épületek a hídfőnél? (hídpénz szedő?) Nem tudod mióta nincsenek meg?

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.06.03. 11:55:47

Voltak vámházak a budai oldalon is. Sajnos nem tudom mikor bontották el őket.