Építős blog

Az Építős blogban közlekedési és építészeti beruházásokról olvashatsz. Határok nélkül. De ne lepődj meg ha néha egy-két jármű is feltűnik a monitoron.

facebook

Szmog

Budapest szmogtérképe

Statisztika

Kommentek

  • v2peti: Mi a gond a kerékpárúttal? El van választva a közúttól. Mit kellett volna ott másképp csinálni? (2017.05.04. 12:22) A hét műtárgya 2010/15
  • skubidor: @záporjózsi: Már pedig a Római Metró felső vezetékes. S ezért csendesebb is. De miért nincs annyi ... (2016.04.14. 03:50) A római metró
  • Normális: ...pontosabban, GYALOG át lehetett menni. Ugyanúgy, ahogyan a korabeli HÉV-végállomáshoz. Persze... (2015.07.11. 00:32) Autók a villamosok ellen
  • Albu: „A 3-as és 4-es metró közötti átjáró néhány évvel ezelőtti állapota. Ezt még a 3-as metróval együt... (2015.04.09. 18:09) 35 éves a 3-as metró
  • Albu: Az a villamosmegálló… az megér egy pofont! A tervezés a szakma csúcsa… na persze! (Dolgoztam ben... (2014.06.25. 12:28) Hogyan készült a Fővám téri aluljáró?

Címkék

4 es metró (10) abb (1) alagút (39) alapozás (3) almati (1) alstom (6) aluljáró (7) andor utca (2) ansaldo (1) arany (1) ausztria (9) autópálya (23) a het mutargya (8) balatonfenyves (1) bebetonozott talpfa (1) bécs (1) belgium (4) belgrád (2) berlin (6) bombardier (6) bordeaux (2) bruck an der mur (3) brüsszel (1) budai fonódó (3) budapest (58) busz (7) buszkorridor (1) cadiz (1) caf (1) cdm (2) charleroi (2) Címkék (1) citadis (1) cobra11 (1) crossrail (1) csalagút (3) csehország (1) csepeli gerincút (3) csíkszereda (1) dél afrika (1) díszkivilágítás (1) dlr (1) drezda (2) egyesült királyság (5) elektromos (1) elkerülő (6) elővárosi vasút (11) építészet (51) érd (5) erdély (2) érd körbe (3) eu támogatás (11) extradosed (5) felhőkarcoló (4) felüljáró (3) ferdekábeles (11) ferencie tere (1) ferihegy (1) feszített függesztett (4) flirt (3) fogaskerekű (2) forma1 (2) franciaország (8) genf (1) gent (1) graz (5) gyalogos (7) győr (1) hess (1) hév (4) híd (53) horvátország (2) india (1) ívhíd (6) karlsruhe (5) katowice (1) kazahsztán (1) kelenföld (6) kerékpár (12) kína (4) kisvasút (1) köln (1) kolozsvár (2) koolhaas (1) körforgalom (1) kötélpálya (1) közlekedés (148) közúti vasút (44) krakkó (1) külső kerületi körút (1) lágymányosi (1) lausanne (1) lengyelország (3) light rail (6) london (8) m0 (4) m6 (2) m7 (1) madrid (1) maglev (2) magyarország (37) mainz (1) margit híd (15) marokkó (1) melbourne (1) metró (32) metrovagonmas (2) milánó (1) miskolc (1) monorail (2) moszkva (4) mumbai (1) nagysebességű (14) nagyvárad (1) németország (24) neoplan (1) nyitható híd (4) olaszország (3) oroszország (3) overground (2) oyster (1) párizs (2) peking (1) pendolino (2) pesa (1) pozsony (2) prága (2) pre metró (2) rafs (4) rakpart (9) rem (1) repülés (2) repülőtér (6) résfal (9) róma (4) románia (1) rotem (1) shanghai (1) siemens (8) sikló (2) skoda (1) skycourt (1) spanyolország (3) stadler (3) stadtbahn (6) strasbourg (3) stuttgart (12) svájc (2) szentpétervár (4) szerbia (2) szlovákia (4) szófia (2) szöul (1) s bahn (7) tábla (2) talgo (1) tátra (1) tbm (5) torony (3) toronydaru (1) toulouse (4) tram train (5) transrapid (1) trolibusz (3) tűz (1) uitp (1) újvidék (1) ulf (1) usa (1) út (19) üzbegisztán (1) val (2) valencia (1) van hool (1) városkép (7) varsó (2) vasút (50) vasútállomás (24) veke (1) velaro (6) viadukt (11) villamos (52) vízépítés (2) völgyhíd (8) vonat (20) wuhan (2) zágráb (2) Címkefelhő

Megkezdődött a Crossrail építése Londonban

2009.05.19. 07:57 Fricy

Május 15-én Gordon Brown, brit miniszterelnök és Boris Johnson, London főpolgármesterének jelenlétében letették az alapkövét Európa legnagyobb építőmérnöki beruházásának alapkövét Docklandsben, a Canary Wharf állomásnál.

Látványterv a Crossrail járművéről

A vonal térképe (pdf-ben, nagyobb méretben itt).

A Crossrail projekt keretében vasúti összeköttetést alakítanak ki az elővárosok között London központján keresztül. Nyugaton Maidenhead és a Heathrow repülőtér felől a meglévő vasútvonalon haladnak a szerelvények, majd egy új vasúti alagútba behaladva érintik a Paddington és a Liverpool Street vasúti pályaudvarokat. Ezután a vonal kettéágazik: az egyik irányban Stratford pályaudvara előtt újra a felszínre érve lehet majd utazni Shenfieldig, míg a másik irányban – részben a felszínen és egy a Temze alatti alagúton át – Abbey Wood felé. A tervek szerint az első vonat 2017-ben fog elindulni a vonalon. A vonal teljes hossza 118 km lesz, melyből 41 km két párhuzamos, 6 m átmérőjű alagútban vezet. Természetesen lesz kapcsolat a metróvonalakkal, a DLR-rel és az épülő Overground állomásaival is.

A Canary Wharf állomás látványterve és hosszmetszete 

1991-ben került a kormány elé a projekt megépítéséről szóló törvénytervezet, azonban ezt 1994-ben végül elutasították a közösségi közlekedést használó utasok számának csökkenésére hivatkozva. Ennek ellenére hoztak egy rendeletet, ami védelmet biztosított a nyomvonalnak, nehogy más fejlesztés miatt „elépítés” következzen be. 2000-re azonban mind a Tube-on, mind a vasútvonalakon rekord mértékű torlódást regisztráltak az üzemeltetők, ezért a kormány megbízta a Strategic Rail Authorityt, hogy tanulmányozzák, miként lehet további kapacitásnövekedést elérni. Így ismét előtérbe került a kelet–nyugat irányú vasúti összeköttetés megvalósítása, mert ezzel lehet hatékonyan elérni minőségi változást a város közlekedésében.

Az építkezést a Canary Wharfnál kezdték meg

Óránként és irányonként 24 vonat fog közlekedni csúcsidőben London központján keresztül és 12 csúcsidőn kívül. Csak a reggeli időszakban 160 ezer utast becsültek! Összesen 36 állomása lesz. A vonatok a felszínen mintegy 160 km-es óránkénti sebességgel halad-hatnak majd, míg az alagutakban 100 km/h-val. A szerelvények 200 m hosszúak lesznek és 10 kocsiból állnak majd, amiket légkondicionálóval látnak el. Sokkal tágasabbak lesznek, mint a mostani metrószerelvények és kb. 1500 utast tudnak egyszerre szállítani csúcsidőben. Mind a felszínen, mind a felszín alatt felsővezetéken keresztül látják majd el energiával a járműveket. A belvárosi szakaszon, ahol egy új alagútban futnak majd a szerelvények, hét új földalatti állomás létesül. A peronok magassága azonos lesz a járművek padlómagasságával, lehetővé téve a biztonságosabb és gyorsabb utascserét. A felszín alatti állomások 240 méter hosszúak és középperonosak lesznek, amiket mozgólépcsőkön és lifteken keresztül lehet majd elérni. Két kijárattal rendelkeznek majd, ahol egy-egy jegypénztár lesz.

Egy földalatti állomás tipikus kialakítása

A tervezett alagút keresztmetszete

16 milliárd fontra becsülik a költségeket, amiből 5,6 milliárdot az állam, 7,7 milliárdot London, a Network Rail pedig 2,3 milliárd fontot biztosít. A beruházás elkészülte után mintegy másfélmillió lakos 60 percen belül, átszállás nélkül elérheti London központját.

A képek a projekt hivatalos oldaláról, a www.crossrail.co.uk honlapról származnak.

6 komment

Címkék: metró london vasút elővárosi vasút alagút tbm crossrail

A bejegyzés trackback címe:

https://epitos.blog.hu/api/trackback/id/tr811130145

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2009.05.19. 15:50:14

ez király lesz :)
olvastam már róla, biztos te is ismered az oldalt: www.tunnelbuilder.com
Új cikkekhez is lehet témát találni.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.05.19. 19:45:45

" Ennek ellenére hoztak egy rendeletet, ami védelmet biztosított a nyomvonalnak, nehogy más fejlesztés miatt „elépítés” következzen be"

hát ilyen ugye nálunk is készült pl. a nagysebességű vasút leendő nyomvonalára. Törökbálint polgármestere azt mopndta, hog yőt nem érdekli...

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.05.20. 09:43:07

@mestska:
No igen, nálunk ez nem divat...

spag · http://railzone.nl 2009.05.20. 23:22:00

a látványterven látható állomást szokás szerint Norman Foster tervezi? vagy csak illeszkedik a meglévő Jubilee line állomáshoz? http://www.flickr.com/photos/stephenk1977/2500142484/

Ha jól látom többé-kevésbé a Central line mellett halad a belvárosi szakasz. Ezért is várjhaták meg annak következő felújításával a Crossrailt.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.05.21. 08:40:16

@spag:
Jubilee Line állomásai marha jól néznek ki. Olvastam valahol, hogy direkt mindet más-más építésszel terveztettek meg, hogy egyik sem hasonlítson a másikra.
Nem tudom ki tervezte, mindenesetre nagyon hasonló az állomás építészeti kialakítása.

spag · http://railzone.nl 2009.06.08. 22:31:41

Nem tudom mindannyian olvastátok-e, a Railway Gazette-en nagyszerű RER leírás van (annak is mond újat, aki ismeri), a Crossraillel összehasonlítva egyben. Például kulcsfontosságúak a széles ajtók és a belvárosi automata üzem.
www.railwaygazette.com/news_view/article/2009/03//londons_cross_city_line_follows_the_rer_mode.html