Építős blog

Az Építős blogban közlekedési és építészeti beruházásokról olvashatsz. Határok nélkül. De ne lepődj meg ha néha egy-két jármű is feltűnik a monitoron.

facebook

Szmog

Budapest szmogtérképe

Statisztika

Kommentek

  • v2peti: Mi a gond a kerékpárúttal? El van választva a közúttól. Mit kellett volna ott másképp csinálni? (2017.05.04. 12:22) A hét műtárgya 2010/15
  • skubidor: @záporjózsi: Már pedig a Római Metró felső vezetékes. S ezért csendesebb is. De miért nincs annyi ... (2016.04.14. 03:50) A római metró
  • Normális: ...pontosabban, GYALOG át lehetett menni. Ugyanúgy, ahogyan a korabeli HÉV-végállomáshoz. Persze... (2015.07.11. 00:32) Autók a villamosok ellen
  • Albu: „A 3-as és 4-es metró közötti átjáró néhány évvel ezelőtti állapota. Ezt még a 3-as metróval együt... (2015.04.09. 18:09) 35 éves a 3-as metró
  • Albu: Az a villamosmegálló… az megér egy pofont! A tervezés a szakma csúcsa… na persze! (Dolgoztam ben... (2014.06.25. 12:28) Hogyan készült a Fővám téri aluljáró?

Címkék

4 es metró (10) abb (1) alagút (39) alapozás (3) almati (1) alstom (6) aluljáró (7) andor utca (2) ansaldo (1) arany (1) ausztria (9) autópálya (23) a het mutargya (8) balatonfenyves (1) bebetonozott talpfa (1) bécs (1) belgium (4) belgrád (2) berlin (6) bombardier (6) bordeaux (2) bruck an der mur (3) brüsszel (1) budai fonódó (3) budapest (58) busz (7) buszkorridor (1) cadiz (1) caf (1) cdm (2) charleroi (2) Címkék (1) citadis (1) cobra11 (1) crossrail (1) csalagút (3) csehország (1) csepeli gerincút (3) csíkszereda (1) dél afrika (1) díszkivilágítás (1) dlr (1) drezda (2) egyesült királyság (5) elektromos (1) elkerülő (6) elővárosi vasút (11) építészet (51) érd (5) erdély (2) érd körbe (3) eu támogatás (11) extradosed (5) felhőkarcoló (4) felüljáró (3) ferdekábeles (11) ferencie tere (1) ferihegy (1) feszített függesztett (4) flirt (3) fogaskerekű (2) forma1 (2) franciaország (8) genf (1) gent (1) graz (5) gyalogos (7) győr (1) hess (1) hév (4) híd (53) horvátország (2) india (1) ívhíd (6) karlsruhe (5) katowice (1) kazahsztán (1) kelenföld (6) kerékpár (12) kína (4) kisvasút (1) köln (1) kolozsvár (2) koolhaas (1) körforgalom (1) kötélpálya (1) közlekedés (148) közúti vasút (44) krakkó (1) külső kerületi körút (1) lágymányosi (1) lausanne (1) lengyelország (3) light rail (6) london (8) m0 (4) m6 (2) m7 (1) madrid (1) maglev (2) magyarország (37) mainz (1) margit híd (15) marokkó (1) melbourne (1) metró (32) metrovagonmas (2) milánó (1) miskolc (1) monorail (2) moszkva (4) mumbai (1) nagysebességű (14) nagyvárad (1) németország (24) neoplan (1) nyitható híd (4) olaszország (3) oroszország (3) overground (2) oyster (1) párizs (2) peking (1) pendolino (2) pesa (1) pozsony (2) prága (2) pre metró (2) rafs (4) rakpart (9) rem (1) repülés (2) repülőtér (6) résfal (9) róma (4) románia (1) rotem (1) shanghai (1) siemens (8) sikló (2) skoda (1) skycourt (1) spanyolország (3) stadler (3) stadtbahn (6) strasbourg (3) stuttgart (12) svájc (2) szentpétervár (4) szerbia (2) szlovákia (4) szófia (2) szöul (1) s bahn (7) tábla (2) talgo (1) tátra (1) tbm (5) torony (3) toronydaru (1) toulouse (4) tram train (5) transrapid (1) trolibusz (3) tűz (1) uitp (1) újvidék (1) ulf (1) usa (1) út (19) üzbegisztán (1) val (2) valencia (1) van hool (1) városkép (7) varsó (2) vasút (50) vasútállomás (24) veke (1) velaro (6) viadukt (11) villamos (52) vízépítés (2) völgyhíd (8) vonat (20) wuhan (2) zágráb (2) Címkefelhő

Új metró építése kezdődhet Varsóban

2009.05.13. 22:54 Fricy

Április végén született döntés a lengyel főváros második metróvonalának építéséről szóló tenderen, melyet egy lengyel-török-olasz konzorcium nyert meg. A beruházás mintegy 262 milliárd forintba fog kerülni az előzetes számítások szerint. A második metróvonal első szakasza Rondo Daszyńskiego és a Wileñski vasútállomás között épül meg 6,1 km hosszban, 7 megállóval.

A tervezett varsói metróhálózat (kék - meglévő 1-es vonal; piros - tervezett 2-es vonal)

Térkép nagyobb méretben itt.

A varsói metró kiépítése ötlete még 1925-ben fogalmazódott meg és nem sokkal később meg is kezdődött az előkészítés és a tervezés. A II. Világháború miatt azonban leálltak ezekkel a munkálatokkal egészen az 1950-es évekig. A tényleges építkezés 1951-ben kezdődött el, de már hidegháborús szemlélettel. Majdnem 800 m alagút el is készült, de végül 1957-ben leálltak a kivitelezéssel és csak az 1980-as években indították el újra a munkagépeket. 1995. április 7-én adták át a várost észak-déli irányban átszelő 1-es vonal első 11,5 km-es szakaszát Kabaty és Politechnika állomások között.

Plac Wilsona állomás (Forrás: Wikipedia)

Azóta 7 szakasszal hosszabbodott meg duplájára a vonal. Az utolsó 3 km-es részt 2008. októberében adták át. Így ma 22,6 km-es az 1-es vonal, 21 állomással. További két új megálló kialakítását tervezik a meglévő szakaszon, de bizonytalan, hogy mikor valósulhat ez meg.

Új Alstom metró (Forrás: www.railfaneurope.net, Krzysztof Garski)

A vonalon szovjet gyártmányú Metrovagonmas vonatok közlekednek, melyek közül 10 kocsit ajándékba kapott a város a Szovjetúniótól még 1990-ben. 1998-ban 108 Alstom metrókocsit rendelt Varsó, melyek most vegyesen futnak a régi szerelvényekkel együtt.

Marymont állomás (Forrás: www.urbanrail.net, Witold Urbanowicz)

A 2-es vonal a Świętokrzyska állomásnál metszi a meglévő 1-es vonalat. A város nyugati része felől halad majd kelet felé, és a folyót metszve déli és északi szárnyvonalai lesznek. A teljes vonal 31 km hosszú lesz 28 állomással. A hamarosan épülő első szakaszt eredetileg a 2012-es foci EB-re szerették volna átadni, de mára egyértelmű, hogy ez az időpont nem tartható.

5 komment

Címkék: varsó metró lengyelország alstom metrovagonmas

A bejegyzés trackback címe:

https://epitos.blog.hu/api/trackback/id/tr11120037

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.05.14. 09:24:55

Annak idejáén valahol olvastam, hogy Lengyelországnak a szovjet nép ajándékaként két dolgot ajánlottak fel az ötvenes évek elején, amiből választhattak :)
Az egyik a metró volt, a másik a Kultúra és Tudomány Palotája. Utóbbit építették meg a szovjetek....

Érdekesség egyébként, hogy Varsóba az Alstomok után is kerültek még Vagonmasok, a szerelvények hosszának növelése, és a szükséges járműszám kiegészítése miatt.

gabor144 2009.05.14. 09:51:49

Kutya legyek, ha értem, hogy miért jó metrót építeni párhuzamosan egy olyan úttal, ahol a nyílegyenes főút közepén úttesttől teljesen elválasztott villamospálya van kifejezetten ritka megállókkal és kevés jelzőlámpával, valamint az út alatt egy négyvágányú vasúti alagút van, hatalmas kapacitástartalékokal, hiszen az elővárosi vágányokon 5 percenként van egy menetvonal, de még csúcsidőben sincs mind használva, és a vonatok sincsenek tele, ami a vonal lepusztultságának és az (elágazások után már) ritka ütemtelen közlekedés ismeretében érthető.
El nem tudom képzelni, hogy nem lenne hatékonyabb úgy feljavítani az elővárosi alagutat (igazi S-Bahn rendszert csinálva), hogy törzsvonal 2-3 perces követésre alkalmas legyen, és a ma metrónak tervezett, vasúttal nem párhuzamos szakaszok az S-Bahn elágazó szakaszai lennének.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.05.14. 20:36:26

@gabor144:

miért, az első metró felett is jórészt villamos van, ráadásul az egyik legforgalmasabb szakasz....

gabor144 2009.05.14. 22:26:05

@mestska: Nem a villamossal párhuzamosság a lényeg, tán kissé túlhangsúlyoztam a hozzászólásomban, hanem a vonattal. (A villamos csak "hab a tortán".) Tényleg indokolt egy ekkora városban kb. 5 km hosszon egymással szinte azonos nyomvonalon, kb. azonos megállókkal egy elővárosi vasúti és egy metróalagút?

Számomra döbbenetes, hogy Varsóban tulajdonkébben megvan egy S-Bahn rendszer, városközpont alatti alagúttal, a törzsvonalon a távolsági forgalomtól elkülönített vágányokkal, különszintű elágazásokkal, magasperonokkal, stb., csak sajnos hihetetlenül lepusztult állapotú, csigalassú és ritka, emiatt kevesen használják. Ennek feljavítása és további ágakkal kibővítése megoldaná az elővárosi közlekedést, és a most metrónak tervezett ágak kiszolgálását is. Ehelyett azonban építenek egy teljesen külön metróalagutat, ami már magában hordja azt, hogy a vasúti alagút züllik majd tovább, mert aligha jut pénz ugyanott még arra is.

Szerintem ez pontosan az az elavult szemlélet, amit mi is oly sokat kritizálunk. A városi közlekedés fejlesztése a vasútról mintha tudomást sem venne, csak a szent metró a jó.