Építős blog

Az Építős blogban közlekedési és építészeti beruházásokról olvashatsz. Határok nélkül. De ne lepődj meg ha néha egy-két jármű is feltűnik a monitoron.

facebook

Friedl Bútormanufaktúra

Szmog

Budapest szmogtérképe

Statisztika

Kommentek

  • v2peti: Mi a gond a kerékpárúttal? El van választva a közúttól. Mit kellett volna ott másképp csinálni? (2017.05.04. 12:22) A hét műtárgya 2010/15
  • skubidor: @záporjózsi: Már pedig a Római Metró felső vezetékes. S ezért csendesebb is. De miért nincs annyi ... (2016.04.14. 03:50) A római metró
  • Normális: ...pontosabban, GYALOG át lehetett menni. Ugyanúgy, ahogyan a korabeli HÉV-végállomáshoz. Persze... (2015.07.11. 00:32) Autók a villamosok ellen
  • Albu: „A 3-as és 4-es metró közötti átjáró néhány évvel ezelőtti állapota. Ezt még a 3-as metróval együt... (2015.04.09. 18:09) 35 éves a 3-as metró
  • Albu: Az a villamosmegálló… az megér egy pofont! A tervezés a szakma csúcsa… na persze! (Dolgoztam ben... (2014.06.25. 12:28) Hogyan készült a Fővám téri aluljáró?

Címkék

4 es metró (10) abb (1) alagút (39) alapozás (3) almati (1) alstom (6) aluljáró (7) andor utca (2) ansaldo (1) arany (1) ausztria (9) autópálya (23) a het mutargya (8) balatonfenyves (1) bebetonozott talpfa (1) bécs (1) belgium (4) belgrád (2) berlin (6) bombardier (6) bordeaux (2) bruck an der mur (3) brüsszel (1) budai fonódó (3) budapest (58) busz (7) buszkorridor (1) cadiz (1) caf (1) cdm (2) charleroi (2) Címkék (1) citadis (1) cobra11 (1) crossrail (1) csalagút (3) csehország (1) csepeli gerincút (3) csíkszereda (1) dél afrika (1) díszkivilágítás (1) dlr (1) drezda (2) egyesült királyság (5) elektromos (1) elkerülő (6) elővárosi vasút (11) építészet (51) érd (5) erdély (2) érd körbe (3) eu támogatás (11) extradosed (5) felhőkarcoló (4) felüljáró (3) ferdekábeles (11) ferencie tere (1) ferihegy (1) feszített függesztett (4) flirt (3) fogaskerekű (2) forma1 (2) franciaország (8) genf (1) gent (1) graz (5) gyalogos (7) győr (1) hess (1) hév (4) híd (53) horvátország (2) india (1) ívhíd (6) karlsruhe (5) katowice (1) kazahsztán (1) kelenföld (6) kerékpár (12) kína (4) kisvasút (1) köln (1) kolozsvár (2) koolhaas (1) körforgalom (1) kötélpálya (1) közlekedés (148) közúti vasút (44) krakkó (1) külső kerületi körút (1) lágymányosi (1) lausanne (1) lengyelország (3) light rail (6) london (8) m0 (4) m6 (2) m7 (1) madrid (1) maglev (2) magyarország (37) mainz (1) margit híd (15) marokkó (1) melbourne (1) metró (32) metrovagonmas (2) milánó (1) miskolc (1) monorail (2) moszkva (4) mumbai (1) nagysebességű (14) nagyvárad (1) németország (24) neoplan (1) nyitható híd (4) olaszország (3) oroszország (3) overground (2) oyster (1) párizs (2) peking (1) pendolino (2) pesa (1) pozsony (2) prága (2) pre metró (2) rafs (4) rakpart (9) rem (1) repülés (2) repülőtér (6) résfal (9) róma (4) románia (1) rotem (1) shanghai (1) siemens (8) sikló (2) skoda (1) skycourt (1) spanyolország (3) stadler (3) stadtbahn (6) strasbourg (3) stuttgart (12) svájc (2) szentpétervár (4) szerbia (2) szlovákia (4) szófia (2) szöul (1) s bahn (7) tábla (2) talgo (1) tátra (1) tbm (5) torony (3) toronydaru (1) toulouse (4) tram train (5) transrapid (1) trolibusz (3) tűz (1) uitp (1) újvidék (1) ulf (1) usa (1) út (19) üzbegisztán (1) val (2) valencia (1) van hool (1) városkép (7) varsó (2) vasút (50) vasútállomás (24) veke (1) velaro (6) viadukt (11) villamos (52) vízépítés (2) völgyhíd (8) vonat (20) wuhan (2) zágráb (2) Címkefelhő

Foghíjas metróhosszabbítás Szófiában

2009.05.08. 23:25 Fricy

Május 8-án hivatalosan felavatták a szófiai metró második szakaszát, 28 évvel az építkezés megkezdése után.

Serdika állomás (Forrás: Wikipedia)

Szófiában már az 1960-as évek óta tervezték a metró megépítését, azonban sokáig halogatták a munkálatok megkezdését, mert annyira azért nem érezték a komoly beruházás szükségességét. Az 1990-es évekre azonban már sürgőssé vált minél hamarabb elindítani a kivitelezést, mert a felszínen egyre nagyobb nehézségeket okozott a forgalom. Nem mellékesen a gazdag történelmi múltra való hivatkozással is halogatták az építkezést, hiszen a föld alatt sok trák és római kori romot lehet találni.

Szófia metrótérképe (Forrás: www.metropolitan.bg)

Az első szakaszt végül 1998. január 28-án adták át a Slivnitsa Boulevard és a Velichkov Boulevard állomások között. A 6,5 km-es szakasz megnyitása után másfél évvel később adták át Opalchenska állomást, majd 2000-ben a Serdika állomást, amivel 8,1 km-re nőtt a vonal hossza. 2003 árpilisában északi irányban terjeszkedett tovább a metró, Obelya állomás átadásával újabb 1,8 km-rel hosszabbodott az 1-es viszonylat.

Az Obelya állomás, az 1-es vonal északi végállomáa (Forrás: Wikipedia)

A frissen átadott új szakasz Vasil Levski stadium és Mladost 1 állomások között készült el. Az 5,6 km-es vonaldarabon 5 megálló épült. A címbeli foghíjas jelző pedig azért igaz, mert bár ez is az 1-es vonal része, még sincs kapcsolata a korábban elkészült szakaszokkal. Serdika és a Vasil Levski stadium megállók között még ugyanis nem fejezték be az építkezést. A két rész között várhatóan csak októberre készül el a pálya és az egyetemi metrómegálló, így addig kétszeri átszállásra vannak kényszerítve az utasok. Ha az 1-es vonal teljesen elkészül, akkor 19 km hosszú lesz, 17 megállóval. A déli végén zajlanak már a további bővítés munkálatai. A tervek között szerepel egy 7,2 km-es, 6 megállós hosszabbítás a főváros nemzetközi repteréhez.

Az új Joliot Curie állomás (Forrás: www.skyscrapercity.com)

A második vonal Lozenets és Ilientsi állomások között fog haladni 18 km hosszon, 15 állomással. Ennek első üteme, a Nadezhda-Lozenets 6,4 km-es, 7 állomásos szakasz építése 2008 decemberében kezdődött. Érinteni fogja a város főpályaudvarát és Serdika állomáson átszállást biztosít majd az 1-es vonalra. A tervek között egészen Obelyaig vezetne a vonal, ahol kapcsolata lenne az 1-es viszonylattal.

 

Korszerű beléptető rendszer (Forrás: www.skyscrapercity.com)

A hosszú távú fejlesztések között szerepel egy harmadik vonal megépítésének a terve is, mely Kniazhevo és Poduene vezetne (15,8 km, 15 megálló). Azonban jelenleg teljesen bizonytalan, hogy ennek a kivitelezése mikor kezdődhet el.

Vasil Levski állomás (Forrás: www.skyscrapercity.com)

Néhány adat: a megállók 120 m hosszúak, a legkisebb követési idő 90 másodperc, a pálya normálnyomtávú és a járművek alsóvezetékes, harmadiksines (alsó tapintású) áramfelvétellel, 90 km/h maximális sebességgel haladhatnak. A szerelvényeket az általunk is jól imert Metrovagonmas szállította.

3 komment

Címkék: szófia metró metrovagonmas

A bejegyzés trackback címe:

https://epitos.blog.hu/api/trackback/id/tr841110686

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

1116001 2009.05.09. 10:09:34

És mi problémázunk, hogy milyen lassan halad a 4-es metro építése:)

mestska · http://cities.blog.hu 2009.05.09. 15:10:12

Én is írtam róla posztot :)

De örülök, hogy te kitértél részletesebben is a hálózat bővülésére :)

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.05.09. 21:20:10

@mestska:
Pedig nem is beszéltünk össze. :)