Építős blog

Az Építős blogban közlekedési és építészeti beruházásokról olvashatsz. Határok nélkül. De ne lepődj meg ha néha egy-két jármű is feltűnik a monitoron.

facebook

Friedl Bútormanufaktúra

Szmog

Budapest szmogtérképe

Statisztika

Kommentek

  • v2peti: Mi a gond a kerékpárúttal? El van választva a közúttól. Mit kellett volna ott másképp csinálni? (2017.05.04. 12:22) A hét műtárgya 2010/15
  • skubidor: @záporjózsi: Már pedig a Római Metró felső vezetékes. S ezért csendesebb is. De miért nincs annyi ... (2016.04.14. 03:50) A római metró
  • Normális: ...pontosabban, GYALOG át lehetett menni. Ugyanúgy, ahogyan a korabeli HÉV-végállomáshoz. Persze... (2015.07.11. 00:32) Autók a villamosok ellen
  • Albu: „A 3-as és 4-es metró közötti átjáró néhány évvel ezelőtti állapota. Ezt még a 3-as metróval együt... (2015.04.09. 18:09) 35 éves a 3-as metró
  • Albu: Az a villamosmegálló… az megér egy pofont! A tervezés a szakma csúcsa… na persze! (Dolgoztam ben... (2014.06.25. 12:28) Hogyan készült a Fővám téri aluljáró?

Címkék

4 es metró (10) abb (1) alagút (39) alapozás (3) almati (1) alstom (6) aluljáró (7) andor utca (2) ansaldo (1) arany (1) ausztria (9) autópálya (23) a het mutargya (8) balatonfenyves (1) bebetonozott talpfa (1) bécs (1) belgium (4) belgrád (2) berlin (6) bombardier (6) bordeaux (2) bruck an der mur (3) brüsszel (1) budai fonódó (3) budapest (58) busz (7) buszkorridor (1) cadiz (1) caf (1) cdm (2) charleroi (2) Címkék (1) citadis (1) cobra11 (1) crossrail (1) csalagút (3) csehország (1) csepeli gerincút (3) csíkszereda (1) dél afrika (1) díszkivilágítás (1) dlr (1) drezda (2) egyesült királyság (5) elektromos (1) elkerülő (6) elővárosi vasút (11) építészet (51) érd (5) erdély (2) érd körbe (3) eu támogatás (11) extradosed (5) felhőkarcoló (4) felüljáró (3) ferdekábeles (11) ferencie tere (1) ferihegy (1) feszített függesztett (4) flirt (3) fogaskerekű (2) forma1 (2) franciaország (8) genf (1) gent (1) graz (5) gyalogos (7) győr (1) hess (1) hév (4) híd (53) horvátország (2) india (1) ívhíd (6) karlsruhe (5) katowice (1) kazahsztán (1) kelenföld (6) kerékpár (12) kína (4) kisvasút (1) köln (1) kolozsvár (2) koolhaas (1) körforgalom (1) kötélpálya (1) közlekedés (148) közúti vasút (44) krakkó (1) külső kerületi körút (1) lágymányosi (1) lausanne (1) lengyelország (3) light rail (6) london (8) m0 (4) m6 (2) m7 (1) madrid (1) maglev (2) magyarország (37) mainz (1) margit híd (15) marokkó (1) melbourne (1) metró (32) metrovagonmas (2) milánó (1) miskolc (1) monorail (2) moszkva (4) mumbai (1) nagysebességű (14) nagyvárad (1) németország (24) neoplan (1) nyitható híd (4) olaszország (3) oroszország (3) overground (2) oyster (1) párizs (2) peking (1) pendolino (2) pesa (1) pozsony (2) prága (2) pre metró (2) rafs (4) rakpart (9) rem (1) repülés (2) repülőtér (6) résfal (9) róma (4) románia (1) rotem (1) shanghai (1) siemens (8) sikló (2) skoda (1) skycourt (1) spanyolország (3) stadler (3) stadtbahn (6) strasbourg (3) stuttgart (12) svájc (2) szentpétervár (4) szerbia (2) szlovákia (4) szófia (2) szöul (1) s bahn (7) tábla (2) talgo (1) tátra (1) tbm (5) torony (3) toronydaru (1) toulouse (4) tram train (5) transrapid (1) trolibusz (3) tűz (1) uitp (1) újvidék (1) ulf (1) usa (1) út (19) üzbegisztán (1) val (2) valencia (1) van hool (1) városkép (7) varsó (2) vasút (50) vasútállomás (24) veke (1) velaro (6) viadukt (11) villamos (52) vízépítés (2) völgyhíd (8) vonat (20) wuhan (2) zágráb (2) Címkefelhő

Gent villamosai

2009.03.30. 07:45 Fricy

Ha Belgium flamand nyelvterületű részén fekvő település közelében járna valaki, feltétlenül ugorjon be legalább pár óra erejéig. Csodás belvárosa van, gyönyörű épületekkel, több kis csatornával felszabdalva. Központja a legnagyobb autómentes terület Belgiumban.

Hídon áthaladó PCC villamos

Gent csodás belvárosa

A városban 1875 óta van kötöttpályás közlekedés: ekkor indult el az első lóvasúti vonal 1000 mm-es nyomtávon. 100 ló és 43 kocsi szállította az utasokat. 1897-ben két részre oszlott fel az üzemeltető cég. 1898-ban azonban együttesen döntöttek a villamosüzem beindításáról. De nem hagyományos módon, hanem akkumulátorok révén! 25 lóerős motort hajtottak meg az elemek, 12 km/h végsebességet biztosítva a 43 személyes, átalakított lóvasúti kocsiknak. De rengeteg gyermekbetegsége volt a rendszernek, így végül 1903-ban a felsővezeték kiépítéséről hoztak határozatot. Ez 1904-re készült el.

Beguinage a világörökség része

Napjainkban 4 közúti vasúti vonal üzemel a városban: az 1-es, a 4-es és a 21/22-es, melyeknek csak az egyik végállomása más. Az utóbbi évtizedben több fejlesztést is végrehajtottak: a 21/22-es járatot 1999-ben hosszabbították meg, majd az 1-es járat lett hosszabb két ütemben. 2005-ben érte el a város vásárközpontját (Flanders Expo). Vonalhálózati ábra megtekinthető itt.

Sétálóutca sínekkel és emelt szintű peronnal

2008 végén döntöttek arról, hogy a 7-es autóbuszvonalat egy új villamosvonallal váltják ki. Ez várhatóan 2013-15. között fog megvalósulni. A város és egyben Belgium egyetlen mai trolibuszvonala 1989-ben váltotta fel a korábbi 3-as villamosvonalat. Érdekességképpen megemlíthető, hogy a belvárosban a villamossal azonos felsővezeték-rendszert használ. Idén valószínűleg megszűnik ez az üzem és ismét villamosok fognak járni a Van Hool trolibuszok helyett. De amíg a pálya nem készül el, hibridbuszokat állítanak forgalomba.

Van Hool trolibusz a belvárosban

A járműllomány PCC és Ermine nevű villamosból áll. A PCC-k kétirányú, kétoldali ajtós kialakításúak és 1971 óta közlekednek a városban. Az Ermine-ket a Siemens gyártja, a Bombardier közreműködésével. 29,60 méter hosszúak, 2,30 m szélesek, részben alacsonypadlósak, kétirányű, kétoldali ajtós kialakítással.

PCC és Ermine villamosok

Jelenleg a város teljes közösségi közlekedését a flamand közlekedési vállalat, a De Lijn működteti.

5 komment

Címkék: siemens villamos belgium trolibusz bombardier gent van hool közúti vasút

A bejegyzés trackback címe:

https://epitos.blog.hu/api/trackback/id/tr1001033650

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hungeri 2009.03.30. 14:15:44

Tavaly decemberben jártam e csodás városban, akkor nem volt kint egy troli sem, de nem tudom értelmezni, hogy kell érteni az azonos felsővezeték rendszert?! Ugyanolyan két utas felsővezeték van, mint a magyar troli üzemben. Továbbá azt sem értem, hogyan adható ki villamossal a vonal, hiszen a 3-as járatnak van önálló, sínpár nélküli szakasza is.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.03.30. 14:26:21

Azonos felsővezetéken arra gondoltam, hogy a villamos és a troli is ugyanazt használja.
A trolivonal helyén akkor fog járni a villamos, ha elkészül az új pálya, amiről írtam a posztban. Addig járnak majd a hibridbuszok.

Labzo · http://labzo.extra.hu/ 2009.04.15. 20:51:15

Kár, hogy nálunk a 7-es buszvonallal váltották ki a villamosokat, pedig milyen jó lenne, ha fordítva történne Bp.-en is... .

spag · http://railzone.nl 2009.07.05. 16:17:25

Ez egy nagyszerű város lehet, olyan szép mint Bruges de igazi (nem csak turistáknak). Ha vannak még képek, ne tartsd vissza!

Kaaslover971 2010.10.16. 17:51:14

Uhhh...mennyiszer jártunk "csak úgy" ebben a városban lévén közel van Brüsszelhez. És tényleg csodás város.