Építős blog

Az Építős blogban közlekedési és építészeti beruházásokról olvashatsz. Határok nélkül. De ne lepődj meg ha néha egy-két jármű is feltűnik a monitoron.

facebook

Szmog

Budapest szmogtérképe

Statisztika

Kommentek

  • v2peti: Mi a gond a kerékpárúttal? El van választva a közúttól. Mit kellett volna ott másképp csinálni? (2017.05.04. 12:22) A hét műtárgya 2010/15
  • skubidor: @záporjózsi: Már pedig a Római Metró felső vezetékes. S ezért csendesebb is. De miért nincs annyi ... (2016.04.14. 03:50) A római metró
  • Normális: ...pontosabban, GYALOG át lehetett menni. Ugyanúgy, ahogyan a korabeli HÉV-végállomáshoz. Persze... (2015.07.11. 00:32) Autók a villamosok ellen
  • Albu: „A 3-as és 4-es metró közötti átjáró néhány évvel ezelőtti állapota. Ezt még a 3-as metróval együt... (2015.04.09. 18:09) 35 éves a 3-as metró
  • Albu: Az a villamosmegálló… az megér egy pofont! A tervezés a szakma csúcsa… na persze! (Dolgoztam ben... (2014.06.25. 12:28) Hogyan készült a Fővám téri aluljáró?

Címkék

4 es metró (10) abb (1) alagút (39) alapozás (3) almati (1) alstom (6) aluljáró (7) andor utca (2) ansaldo (1) arany (1) ausztria (9) autópálya (23) a het mutargya (8) balatonfenyves (1) bebetonozott talpfa (1) bécs (1) belgium (4) belgrád (2) berlin (6) bombardier (6) bordeaux (2) bruck an der mur (3) brüsszel (1) budai fonódó (3) budapest (58) busz (7) buszkorridor (1) cadiz (1) caf (1) cdm (2) charleroi (2) Címkék (1) citadis (1) cobra11 (1) crossrail (1) csalagút (3) csehország (1) csepeli gerincút (3) csíkszereda (1) dél afrika (1) díszkivilágítás (1) dlr (1) drezda (2) egyesült királyság (5) elektromos (1) elkerülő (6) elővárosi vasút (11) építészet (51) érd (5) erdély (2) érd körbe (3) eu támogatás (11) extradosed (5) felhőkarcoló (4) felüljáró (3) ferdekábeles (11) ferencie tere (1) ferihegy (1) feszített függesztett (4) flirt (3) fogaskerekű (2) forma1 (2) franciaország (8) genf (1) gent (1) graz (5) gyalogos (7) győr (1) hess (1) hév (4) híd (53) horvátország (2) india (1) ívhíd (6) karlsruhe (5) katowice (1) kazahsztán (1) kelenföld (6) kerékpár (12) kína (4) kisvasút (1) köln (1) kolozsvár (2) koolhaas (1) körforgalom (1) kötélpálya (1) közlekedés (148) közúti vasút (44) krakkó (1) külső kerületi körút (1) lágymányosi (1) lausanne (1) lengyelország (3) light rail (6) london (8) m0 (4) m6 (2) m7 (1) madrid (1) maglev (2) magyarország (37) mainz (1) margit híd (15) marokkó (1) melbourne (1) metró (32) metrovagonmas (2) milánó (1) miskolc (1) monorail (2) moszkva (4) mumbai (1) nagysebességű (14) nagyvárad (1) németország (24) neoplan (1) nyitható híd (4) olaszország (3) oroszország (3) overground (2) oyster (1) párizs (2) peking (1) pendolino (2) pesa (1) pozsony (2) prága (2) pre metró (2) rafs (4) rakpart (9) rem (1) repülés (2) repülőtér (6) résfal (9) róma (4) románia (1) rotem (1) shanghai (1) siemens (8) sikló (2) skoda (1) skycourt (1) spanyolország (3) stadler (3) stadtbahn (6) strasbourg (3) stuttgart (12) svájc (2) szentpétervár (4) szerbia (2) szlovákia (4) szófia (2) szöul (1) s bahn (7) tábla (2) talgo (1) tátra (1) tbm (5) torony (3) toronydaru (1) toulouse (4) tram train (5) transrapid (1) trolibusz (3) tűz (1) uitp (1) újvidék (1) ulf (1) usa (1) út (19) üzbegisztán (1) val (2) valencia (1) van hool (1) városkép (7) varsó (2) vasút (50) vasútállomás (24) veke (1) velaro (6) viadukt (11) villamos (52) vízépítés (2) völgyhíd (8) vonat (20) wuhan (2) zágráb (2) Címkefelhő

A budai rakparti villamospálya felújításról

2009.03.19. 09:46 Fricy

Az ország legnagyobb környezetvédelmi beruházása folyik Budapesten, a Csepel-sziget északi csúcsán. Épül egy nagy szennyvíztisztító, aminek révén végre megoldhatóvá válik, hogy fővárosunk mocska ne tisztítatlanul folyjon a Dunába. Ennek keretében a budai oldalon zajlik a főgyűjtő csatorna kivitelezése, mely összegyűjti a szennyvizet és eljuttatja a tisztítóba. A főgyűjtő egy szakasza a budai rakparti villamosok pályája alatt fog elhelyezkedni. Így vált csak lehetővé, hogy ennek a projektnek a kapcsán felújíthassák azt és korszerű felépítményen haladhassanak a járművek.

 A régi végállomás a Batthyány téren

 Beépítésre váró vasbeton csatornacsövek és vasúti sínek

Ez a járulékos beruházás mindenképpen hasznos, de nem minden tekintetben. Először is az "összehangoljuk a munkákat" címszó keretében néhány hónapig sikerült elérni azt, hogy egyszerre volt lezárva a Szabadság híd és a rakpart Jégverem utca és Batthyány tér közötti szakasza. Szerencsére a Szabadság hídon azóta már járhatnak a villamosok, mégha a Fővám téren össze is érnek kicsit a járművek tükrei.

Sárgák a Jégverem utcánál

A régi közúti vasúti pályát teljesen elbontják

A közúti vasúti pálya rekonstrukciójának megtervezésekor döntés született arról, hogy a vágányzóna ne aszfalt burkolatot kapjon, hanem díszburkolatot. Ez még rendben is van, hiszen mégiscsak egy központi területen haladnak át a villamosok. Városképileg is jól mutat az ilyen, ha jól vannak kiválasztva a felhasznált anyagok és a kivitelezés is eléri a minőségi színvonalat. Bár nem értem, hogy a füvesített pálya miért nem merült fel, mint lehetőség. Ha nem is a teljes hosszon, de pl. a Várkert bazár előtt, a Lánchíd déli oldalán vagy a Jégverem utcától északra. Igazi füves pályára gondoltam, mint amilyen például Bordeaux-ban vagy már Prágában is épült (és még számtalan helyen). Nem arra az izére, ami az Akadémia mellett kiszáradt.

A szomszédé mindig zöldebb (Prága)

De a díszburkolat melletti döntés miatt a korszerű pályáról is lemondhatunk. Miért is? Jelenleg Budapesten a korszerű egyenlő a RAFS pályával. Lassan már 15 éve ilyen épül szerte a városban. (RAFS = rugalmas alátámasztású, folyamatos sínágyazású) Lényege ennek a rendszernek, hogy a vasbeton alaplemezre gumiszalagokra helyezik a síneket, amiket további rezgést elnyelő oldalsó elemekkel vesznek körbe és a sínek közötti rész kiöntik betonnal. A tetejére jön 2 cm vékony aszfaltréteg. Az alkalmazott sínleerősítés megkívánja, hogy nyomtávtartó rudakat helyezzenek el a sínszálak között, megakadályozandó azok oldalsó elvándorlását. Ezeket elég sűrűn kell beépíteni. Így azonban nem lehet díszburkolatot lerakni a vágányzónába. Hosszas tanakodás után megszületett a megoldás: akkor építsünk bebetonozott talpfás vágányt! :O 

Ez lenne a korszerű pálya?

Ennyit a korszerűségről. Kicsit körül kellett volna nézni a sínleerősítés piacon és lehetett volna megoldást találni erre a problémára, nem ilyen - már elnézést a kifejezésért - gagyit választani. A használt betonaljakra fektetett vadiúj talpfák körbebetonozása ugyanis szerintem minden, csak nem modern. Számos lehetőség létezik betonlemezes pályák esetében is füvesített pálya kialakítására. (A szegedi fejlesztési tervek között megjelent végre hazánkban is: a Rókus körúton ilyen fog épülni.)

Bordeaux-ban sikerült megoldani a díszburkolat problémát

Nemrég döntés született arról, hogy rövid időn belül megépülhet a budai fónódó villamoshálózat. Ennek keretében vágánykapcsolatot alakítanak ki a Török utcán és a Frankel Leó utcán át a Bécsi úttal. A meghosszabbított 61-es villamos így a Moszkva téren át egészen a Vörösvári útig haladhat majd. Továbbá a Batthyány tér és a Margit híd között visszaépítik a vágányokat és megteremtik a kapcsolatot itt is a Bécsi úttal. Ezáltal a tervek szerint a 19-es és a 41-es villamosok is a Vörösvári útig járnak majd.

Ennek ismeretében furcsa, hogy a Batthyány téren a napokban felállított egyik új felsővezeték-tartó oszlop a vonalhosszabbítás útjában áll...

15 komment

Címkék: villamos rakpart budai fonódó rafs bebetonozott talpfa

A bejegyzés trackback címe:

https://epitos.blog.hu/api/trackback/id/tr791010571

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

maglew 2009.03.19. 12:28:52

Én meg arra lennék kíváncsi miért a Duna felé lett pár centivel eltolva a vágány, és miért nem toltuk el kb 1,5 méterrel az utca/országút irányába kiváltva ezzel az autóút és a villamospálya közötti gazos/bozótos, jelenleg ledózerolt sáros területet, és a villamospálya mellett elfért volna még egy kerékpársáv is, tehát a rakparton nem egymást taposnák a biciklisek és a gyalogosok, hanem (bár szükösebben) de elválasztva lehettek volna.

Olyan ez mint a Móricz körtér, új pálya, díszkő anyámnyila és 1 évre rá felbontjuk az egészet metróépítés címén... Demszkyáros.

toto92 2009.03.19. 15:50:32

@maglew: Egyszer ez el lett már movda neked, igaz máshol, lehet, hogy mire ideértél, elfelejtetted.

Jelen pillanatban Budapest annyira sok zöldterülettel van megáldva, hogy nyugodtan ledózerolhatunk egyet csak azért, mert most egy picit el van hanyagolva. Javaslom, hogy a Népliget helyére is egy kurvanagy szállodát építsünk a rendbehozás helyett. Meg valami nagy parkolót...

Le a zölddel, éljen a beton és az aszfalt... :S

gio · http://www.napiauto.blog.hu 2009.03.19. 20:44:38

Fricy

kifejezetten érdekes és jól szerkesztett a blog, sok sikert hozzá a továbbiakban is! a témának nem vagyok szakértője, viszont érdekelni érdekelnek a felvetett témák, és egyetlen postban sem éreztem még hülyének magam... azaz remekül vannak megírva a szövegek.

komolyan gratulálok, vissza fogok járni, és hajrá hajrá!

gio · http://www.napiauto.blog.hu 2009.03.19. 20:48:24

apróbb jó szándékú megjegyzés: többször is hosszú ú-val írtad a "turista" szót, ami minden, csak nem helyes.
kár lenne, ha apróbb helyesírási hibák rontanák a szövegek magas minőségét.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.03.19. 20:58:26

@gio:
Köszönöm.
Igyekszem jobban odafigyelni majd.

RoGeR 2009.03.20. 08:19:09

"elenleg Budapesten a korszerű egyenlő a RAFS pályával. Lassan már 15 éve ilyen épül szerte a városban."

A RAFS európai viszonylatban modern megoldás vagy csak mi ragadtunk le?
Nem tudom eldönteni, hogy idonikus vagy-e...

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.03.20. 09:45:48

@RoGeR:
Modern megoldás, csak lehet másfajta sínleerősítéssel is építeni, ami megengedi, hogy a sínek közé bármilyen anyagot el lehessen helyezni: betont, díszkövet, füvet.

AlbertZ 2009.03.21. 09:58:48

Tényleg nagyon jó a blog, csak így tovább! Jó, hogy nem csak Budapestre szorítkozol, én szegediként nagyon örültem, hogy említést tettél az itt folyó munkákról is. :)

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.03.21. 12:34:08

@AlbertZ:
Szeged klassz város, így próbálom is figyelemmel kísérni, hogy mi történik felétek. Úgy érzem, hogy a másik két villamossal rendelkező vidéki nagyvárossal egyetemben sokkal hatékonyabb projektek lettek kidolgozva, mint a fővárosban. Legalábbis, ha az arányokat nézzük.

pötyi75 2009.03.26. 14:20:49

szakszerű a poszt, gratulálok, tényleg.
botrányos, hogy elszalasztjuk a lehetőségét a kerékpárút megoldásának is, és ez a betontalpfás megoldást meg egyszerűen nonszensz.

jnsz88 2009.04.07. 09:05:02

A follyon-t kéne még kijavítani folyjon-ra, a fónódó-t fonódó-ra, illetve a cikk végén van Batthány meg Battyhány is, ezeket Batthyány-ra.

Amúgy jó a cikk, csak számomra nem egyértelmű belőle, hogy miért nem korszerű a betonozott talpfás változat (a rezgéselnyelés hiánya miatt?), illetve mi a korszerű megoldás a díszburkolatra, ha sem a RAFS, sem a betonozás nem jó?

A prágai fénykép azért nem jó példa szerintem, mert egy külvárosi szakaszt ábrázol, míg itt konkrétan a belvárosról van szó.

ZBR 2009.04.07. 19:07:47

@jannesz: RAFS a jó, csak másik leerősítéssel, úgy hogy ne kelljen nyomtávtartó rudat alkalmazni. A bebetonozott talpfa meg tákolt munka. Abból a szempontból jó, hogy a síneket lehet úgy csereberélni, hogy nem kell kibontani a betont. Abból a szempontból meg rossz, hogy nincs rezgéselnyelés, a víz megáll rajta, a talpfa a telítés ellenére is szépen elrohad, valamint a talpfának a betonaljhoz viszonítva rövidebb az élettartama. A talpfa drágább is (Fricy tényleg ilyen árakról lehet kérni infót?)...

Azt viszont én nem tudom, hogy a RAFS-hoz most milyen leerősítés van alkalmazva? És milyen kéne? Most GEO van és vmi SKL vagy Panadrol kéne? De a GEO-hoz minek a nyomtávtartó rúd? Annyira elmaradott a BKV vágányépítésben: ha jól olvastam egyszer egy szakértő kommentjét, azt írta, hogy ők az egyetlenek, akik a közvetlen leerősítésű pályát heggesztik :)

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.04.07. 20:32:49

@jannesz:
Puff, nem vettem észre, hogy rosszul írtam. Eddig más se. Kösz, javítva.
RAFS pálya az egy gyűjtőfogalom, csak a tervezők egyfajta sínleerősítést alkalmaznak Budapesten. Van másfajta is ilyen rendszerekhez, ami lehetővé teszi, hogy bármilyen anyagot elhelyezhessenek a sínszálak közé.
Az, hogy prágai füves pálya a külvársoban van, semmit nem jelent. Ugyanazt lehet a belvárosban is használni.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.04.07. 20:34:27

@ZBR:
RAFS-nál nem GEO leerősítés van.

ZBR 2009.04.08. 10:58:13

@Fricy: Igen, erre később rájöttem én is. Szánom-bánom bűneimet :).