Építős blog

Az Építős blogban közlekedési és építészeti beruházásokról olvashatsz. Határok nélkül. De ne lepődj meg ha néha egy-két jármű is feltűnik a monitoron.

facebook

Szmog

Budapest szmogtérképe

Statisztika

Kommentek

  • v2peti: Mi a gond a kerékpárúttal? El van választva a közúttól. Mit kellett volna ott másképp csinálni? (2017.05.04. 12:22) A hét műtárgya 2010/15
  • skubidor: @záporjózsi: Már pedig a Római Metró felső vezetékes. S ezért csendesebb is. De miért nincs annyi ... (2016.04.14. 03:50) A római metró
  • Normális: ...pontosabban, GYALOG át lehetett menni. Ugyanúgy, ahogyan a korabeli HÉV-végállomáshoz. Persze... (2015.07.11. 00:32) Autók a villamosok ellen
  • Albu: „A 3-as és 4-es metró közötti átjáró néhány évvel ezelőtti állapota. Ezt még a 3-as metróval együt... (2015.04.09. 18:09) 35 éves a 3-as metró
  • Albu: Az a villamosmegálló… az megér egy pofont! A tervezés a szakma csúcsa… na persze! (Dolgoztam ben... (2014.06.25. 12:28) Hogyan készült a Fővám téri aluljáró?

Címkék

4 es metró (10) abb (1) alagút (39) alapozás (3) almati (1) alstom (6) aluljáró (7) andor utca (2) ansaldo (1) arany (1) ausztria (9) autópálya (23) a het mutargya (8) balatonfenyves (1) bebetonozott talpfa (1) bécs (1) belgium (4) belgrád (2) berlin (6) bombardier (6) bordeaux (2) bruck an der mur (3) brüsszel (1) budai fonódó (3) budapest (58) busz (7) buszkorridor (1) cadiz (1) caf (1) cdm (2) charleroi (2) Címkék (1) citadis (1) cobra11 (1) crossrail (1) csalagút (3) csehország (1) csepeli gerincút (3) csíkszereda (1) dél afrika (1) díszkivilágítás (1) dlr (1) drezda (2) egyesült királyság (5) elektromos (1) elkerülő (6) elővárosi vasút (11) építészet (51) érd (5) erdély (2) érd körbe (3) eu támogatás (11) extradosed (5) felhőkarcoló (4) felüljáró (3) ferdekábeles (11) ferencie tere (1) ferihegy (1) feszített függesztett (4) flirt (3) fogaskerekű (2) forma1 (2) franciaország (8) genf (1) gent (1) graz (5) gyalogos (7) győr (1) hess (1) hév (4) híd (53) horvátország (2) india (1) ívhíd (6) karlsruhe (5) katowice (1) kazahsztán (1) kelenföld (6) kerékpár (12) kína (4) kisvasút (1) köln (1) kolozsvár (2) koolhaas (1) körforgalom (1) kötélpálya (1) közlekedés (148) közúti vasút (44) krakkó (1) külső kerületi körút (1) lágymányosi (1) lausanne (1) lengyelország (3) light rail (6) london (8) m0 (4) m6 (2) m7 (1) madrid (1) maglev (2) magyarország (37) mainz (1) margit híd (15) marokkó (1) melbourne (1) metró (32) metrovagonmas (2) milánó (1) miskolc (1) monorail (2) moszkva (4) mumbai (1) nagysebességű (14) nagyvárad (1) németország (24) neoplan (1) nyitható híd (4) olaszország (3) oroszország (3) overground (2) oyster (1) párizs (2) peking (1) pendolino (2) pesa (1) pozsony (2) prága (2) pre metró (2) rafs (4) rakpart (9) rem (1) repülés (2) repülőtér (6) résfal (9) róma (4) románia (1) rotem (1) shanghai (1) siemens (8) sikló (2) skoda (1) skycourt (1) spanyolország (3) stadler (3) stadtbahn (6) strasbourg (3) stuttgart (12) svájc (2) szentpétervár (4) szerbia (2) szlovákia (4) szófia (2) szöul (1) s bahn (7) tábla (2) talgo (1) tátra (1) tbm (5) torony (3) toronydaru (1) toulouse (4) tram train (5) transrapid (1) trolibusz (3) tűz (1) uitp (1) újvidék (1) ulf (1) usa (1) út (19) üzbegisztán (1) val (2) valencia (1) van hool (1) városkép (7) varsó (2) vasút (50) vasútállomás (24) veke (1) velaro (6) viadukt (11) villamos (52) vízépítés (2) völgyhíd (8) vonat (20) wuhan (2) zágráb (2) Címkefelhő

Metrógondok Lausanne-ban

2009.02.22. 11:23 Fricy

Lausanne egy svájci kisváros, mindössze 170 ezer lakossal. Mégis világhírű, hisz itt van a Nemzetközi Olimpiai Bizottság székhelye. 2008. október 27-e óta pedig a Föld legkisebb metróval rendelkező települése büszke címét is viseli. A Genfi-tó partján fekvő város azonban meredek hegyeivel és zeg-zugos utcáival megnehezíti a lakosok és a túristák mozgását a városban. A közösségi közlekedést buszokkal és trolikkal oldották meg. Az SBB egyik fővonala is keresztülhalad Lausanne-on, valamint az LEB vonatai is a városból indulnak.

Az első vonal 1991. május 24-én nyílt meg. 8 km hosszú és a Flon nevű megállótól indulva az egyetemi negyeden keresztül éri el Renens vasútállomást. Nyomvonala nagyrészt a felszínen vezet, egyvágányú pályán, felsővezetékkel, közúti kereszteződésekkel, ráadásul nem is kék :) .

Két vágánya van néhány megállóban, ahol keresztezik egymást a járművek. A 15 megállóból mindössze három van a föld alatt. Igazából nem is nevezhető klasszikus metrónak, inkább "light rail" kategóriába illene. 19 perc a menetidő, az átlagos sebessége 26 km/h. (Térkép letölthető itt.)

Az m2 metróvonal már hordoz magán metró jelleget, de egyáltalán nem hagyományos módon, hiszen kialakulása sem az. A tóparti Ouchy és a Flon megállók között 1877-ben sikló épült. A pálya egyvágányú volt, csak a közbenső Montriond állomáson volt két vágány, ahol a járművek ki tudtak térni egymás elől. 1954-ben átépítették fogaskerekű vasúttá és kétkocsis szerelvényeket helyeztek üzembe. Később átnevezték a vonalat Métro-Ouchy-ra, mivel Métro-Gare néven Flon megálló és a vasútállomás között üzemelt még egy gyorsjárat. Ez egy külön pályán, de ugyanabban az alagútban járt. 1879-ben ez is siklóként kezdte, de 1954-ben ebből is fogaskerekú lett. Az egyetlen kocsi fel-alá járkált és az egyik legzsúfoltabb városi kötöttpályás vonalként üzemelt. Mindkét viszonylatot leállították 2006. január 22-én, hogy metróval váltsák ki őket. A régi fogas az alábbi képen látható.

Mivel Svájcban vagyunk, az átépítéséről megkérdezték a helyi lakosokat, akik többsége igennel szavazott a 2002 novemberében tartott népszavazáson. Megállapodás született az Alstommal is a szükséges járművek és a forgalomirányító berendezések szállításáról. Így 2003-ban megkezdődhetett az építkezés. 2005. február 23-án beszakadt az épülő alagút: egy 15 méteres kráter keletkezett a felszínen, miután mintegy 500 m3 iszap zúdult be az alagútba. Szerencsére nem halt meg senki a balesetben, azonban hónapokig állt az építkezés, mire stabilizálták a talajt.

Az új végállomás Les Croisettes-né lett kialakítva. A 6 km-es m2 vonalon 14 állomást alakítottak ki (9-et a felszín alatt), melyek közül négy a korábbi fogaskerekű üzemű vonalon is létezett már. A korábbi Montriond megállót megszüntették és helyette két újat építettek: Grancy és Délices megállókat. A legmélyebben fekvő állomás a Fourmi, amely 25 méterrel a felszín alatt helyezkedik el. A 6 km-es úton összesen 338 m magasságot küzdenek le a szerelvények. Az átlagos emelkedő 6%, de a legmeredekebb 12%. Ezzel a Föld legmeredekebb metróvonalává vált. A vasútállomásnál lévő Lausanne-Gare CFF megálló pedig 11,5%-os emelkedésű szakaszon helyezkedik el. A peronok 30 méter hosszúak és mindegyiken peronkapukon keresztül lehet csak a járművekre felszállni. A hegyi végállomást úgy alakították ki, hogy később akár meghosszabíítható legyen Epalinges-Village felé. Flonnál lehetőség van átszállni az m1 vonalra és a LEB (Lausanne-Echallens-Bercher) keskenynyomtávú (1000 mm) vasútvonal járműveire. A régi, fogaskerekű pálya egy szakaszán az új pályát a felszín alá vitték, és az így keletkező területen egy parkot alakítottak ki. A járműtelepet Vennes állomásnál hozták létre.

Bessiéres megálló előtt egy régebbi vaidukt alá épített új hídon át halad a vonal:

Fion állomás felszíni épülete:

Az m2 metróvonalon Alstom MP89 típusú járművek futnak, amelyek hasonlóak a párizsi 14-es vonalon közlekedő járművekhez. A kétirányú, teljesen automata vezérlésű vonatok 222 utast tudnak egyszerre szállítani. 66 ülőhely található egy-egy két kocsiból álló szerelvényben, melyek 30 méter hosszúak, 2,45 méter szélesek. Maximális sebességük 60km/h és a teljes távot 18 perc alatt teszik meg. 750V egyenárammal működnek a vonatok. Hasonlóan a Toulouse-ban megismert járművekhez, a lausannie-i m2 vonalon is gumikerekűek a járművek. A becslések az utasszámra vonatkozóan irányomként 6600 fős óracsúccsal számoltak. A vonatok 3 perceként követik ilyenkor egymást.

Délices és Grancy között nyitott a pálya.

 Croisette, végállomás:

A hivatalos megnyitó 2008. szeptember 18-án volt, de az utasforgalomnak csak október 27-én adták át. A teljes költség 740 millió svájci frank volt.

A megnyitó óta a metró nem üzemel 100%-osan. Az elmútl két hétben azonban súlyos problémák léptek fel. Többször le kellett állítani a vonatok közlekedését és pótlóbuszokat üzembe állítani. De előfordult olyan eset is, amikor az alagútból kellett kimenekíteni az utasokat. Mivel vannak pályaszakaszok, melyek nyitottak, gondot okozott az eső és a  havazás, amivel úgy tűnik, hogy nem számoltak az Alstom szakemberei... A pályán lévő csapadékgyűjtő folyókákban megfagyott a víz és ez hatással volt az irányítóberendezésekre is, mivel azokra is ráfagyott a csapadék. Most mindent megpróbálnak, hogy javítsanak ezen a tarthatatlan helyzeten, ami kínos az Alstom számára is, hiszen a kétéves garanciaidő alatt ők felelnek az üzemkészségről.

Végül két videó, amin végigutazhatunk a teljes vonalon:

6 komment

Címkék: metró svájc alstom fogaskerekű lausanne light rail

A bejegyzés trackback címe:

https://epitos.blog.hu/api/trackback/id/tr60953568

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

UV pót 2009.03.04. 10:02:34

Khömm.
"Lausanne-ban". Magyarok vagyunk, nem turisták.
Egyébként jó a blog.
(((-:

Matti · http://indafoto.hu/matti 2009.03.04. 11:13:25

az a Bessiéres-i viadukt odavág...
Prágában is van egy hasonló csak az randa vasbeton :)

spag · http://railzone.nl 2009.03.04. 17:09:55

hm fura hogy nem időjárásálló a vonal, mivel egyrészt alig van felszíni szakasz (kb pont annyi mint a képeiden :) ) másrészt azért Párizsban is van bőven szabadtéri gumikerekes szakasz, például a Défense-nél az M1 Szajna-hídon.

de nagyon jók a videók! látszik az is, hogy a vasútállomás alatt csak egy vágány fér el.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.03.04. 23:24:12

@spag:
Igen, én is furcsáltam a dolgot. Toulouseban is jól működik a hasonló rendszerű metró. Valószínű, hogy a pálya meredeksége okozta inkább a problémát.

UV pót 2009.03.13. 21:37:01

@Fricy: Fricy, leköteleznél, ha végre átírnád magyarra a címeket...
Vagy te is turista vagy?