Építős blog

Az Építős blogban közlekedési és építészeti beruházásokról olvashatsz. Határok nélkül. De ne lepődj meg ha néha egy-két jármű is feltűnik a monitoron.

facebook

Szmog

Budapest szmogtérképe

Statisztika

Kommentek

  • v2peti: Mi a gond a kerékpárúttal? El van választva a közúttól. Mit kellett volna ott másképp csinálni? (2017.05.04. 12:22) A hét műtárgya 2010/15
  • skubidor: @záporjózsi: Már pedig a Római Metró felső vezetékes. S ezért csendesebb is. De miért nincs annyi ... (2016.04.14. 03:50) A római metró
  • Normális: ...pontosabban, GYALOG át lehetett menni. Ugyanúgy, ahogyan a korabeli HÉV-végállomáshoz. Persze... (2015.07.11. 00:32) Autók a villamosok ellen
  • Albu: „A 3-as és 4-es metró közötti átjáró néhány évvel ezelőtti állapota. Ezt még a 3-as metróval együt... (2015.04.09. 18:09) 35 éves a 3-as metró
  • Albu: Az a villamosmegálló… az megér egy pofont! A tervezés a szakma csúcsa… na persze! (Dolgoztam ben... (2014.06.25. 12:28) Hogyan készült a Fővám téri aluljáró?

Címkék

4 es metró (10) abb (1) alagút (39) alapozás (3) almati (1) alstom (6) aluljáró (7) andor utca (2) ansaldo (1) arany (1) ausztria (9) autópálya (23) a het mutargya (8) balatonfenyves (1) bebetonozott talpfa (1) bécs (1) belgium (4) belgrád (2) berlin (6) bombardier (6) bordeaux (2) bruck an der mur (3) brüsszel (1) budai fonódó (3) budapest (58) busz (7) buszkorridor (1) cadiz (1) caf (1) cdm (2) charleroi (2) Címkék (1) citadis (1) cobra11 (1) crossrail (1) csalagút (3) csehország (1) csepeli gerincút (3) csíkszereda (1) dél afrika (1) díszkivilágítás (1) dlr (1) drezda (2) egyesült királyság (5) elektromos (1) elkerülő (6) elővárosi vasút (11) építészet (51) érd (5) erdély (2) érd körbe (3) eu támogatás (11) extradosed (5) felhőkarcoló (4) felüljáró (3) ferdekábeles (11) ferencie tere (1) ferihegy (1) feszített függesztett (4) flirt (3) fogaskerekű (2) forma1 (2) franciaország (8) genf (1) gent (1) graz (5) gyalogos (7) győr (1) hess (1) hév (4) híd (53) horvátország (2) india (1) ívhíd (6) karlsruhe (5) katowice (1) kazahsztán (1) kelenföld (6) kerékpár (12) kína (4) kisvasút (1) köln (1) kolozsvár (2) koolhaas (1) körforgalom (1) kötélpálya (1) közlekedés (148) közúti vasút (44) krakkó (1) külső kerületi körút (1) lágymányosi (1) lausanne (1) lengyelország (3) light rail (6) london (8) m0 (4) m6 (2) m7 (1) madrid (1) maglev (2) magyarország (37) mainz (1) margit híd (15) marokkó (1) melbourne (1) metró (32) metrovagonmas (2) milánó (1) miskolc (1) monorail (2) moszkva (4) mumbai (1) nagysebességű (14) nagyvárad (1) németország (24) neoplan (1) nyitható híd (4) olaszország (3) oroszország (3) overground (2) oyster (1) párizs (2) peking (1) pendolino (2) pesa (1) pozsony (2) prága (2) pre metró (2) rafs (4) rakpart (9) rem (1) repülés (2) repülőtér (6) résfal (9) róma (4) románia (1) rotem (1) shanghai (1) siemens (8) sikló (2) skoda (1) skycourt (1) spanyolország (3) stadler (3) stadtbahn (6) strasbourg (3) stuttgart (12) svájc (2) szentpétervár (4) szerbia (2) szlovákia (4) szófia (2) szöul (1) s bahn (7) tábla (2) talgo (1) tátra (1) tbm (5) torony (3) toronydaru (1) toulouse (4) tram train (5) transrapid (1) trolibusz (3) tűz (1) uitp (1) újvidék (1) ulf (1) usa (1) út (19) üzbegisztán (1) val (2) valencia (1) van hool (1) városkép (7) varsó (2) vasút (50) vasútállomás (24) veke (1) velaro (6) viadukt (11) villamos (52) vízépítés (2) völgyhíd (8) vonat (20) wuhan (2) zágráb (2) Címkefelhő

Zágrábi repülőtér fejlesztés

2009.01.30. 07:51 Fricy

A zágrábi repülőtér utasforgalma az utóbbi években jelentősen megnövekedett. 2000-ben kb. 1,15 millió utas fordult meg az 1962. április 20-án megnyílt légikikötőben, míg 2008-ban már majdnem 2,2 millió.

A repülőtér Zágrábtól délre, Pleso nevű település mellett helyezkedik el. Az első ütemben egy 2,5 km-es kifutópálya és egy kb. 1000 m2-es utasterminál épült, ami hamar kevésnek bizonyult és már 1966-ban 5000m2-esre bővítették. 1974-ben 750 méterrel meghosszabbították a kifutópályát és újabb 7000 m2-rel bővült a terminál.

1997-ben merült föl először, hogy újjáépítik a repülőteret. Ekkor évi 3 milliós forgalomra és 47 ezer m2-re méretezték az új légikikötőt, de végül lefújták a projektet. 2006-ban a Scott Associates készített egy újabb változatot 3,3 millió utasra és 65 ezer m2-re növelve a kapacitást illetve az épületet. Végül azonban 2008 augusztusában egy újabb tervpályázatot hírdettek, amire a világ minden részéről jelentkeztek építészek. Az októberi eredményhírdetésen egy horvát tervezőcsapat vehette át az első díjat. Az IGH d.d. nyertes épületkomplexuma megelőzte a japán Shigeru Ban, Norman Foster, Andrew Yeoman és Zaha Hadid munkáit.

A tervek:

2. Shigeru Ban

3. Norman Foster

4. Andrew Yeoman

5. Zaha Hadid

És végül a nyertes mű:

Az IGH d.d. terminálterve csupa üveg: nemcsak a falai, de a tető is ebből fog készülni. A beruházás tervezett költsége 280 millió €. Az építkezés idén kezdődhet és 2012-re fejeződhet be. Elkészülte után a régi terminált a fapados légitársaságok vehetik birtokukba.

A repülőtér kedvezőbb elérése érdekében fejlesztik az ide vezető autópályát és egy új, közvetlen, átmenő jellegű vasúti kapcsolatot is kiépítenek. Mindkettő a 2007-ben átadott 840 méter hosszú, ún. feszített-függesztett (extradosed) hídon át (Domovinski most) éri el Zágrábot.

Távlati tervként szerepel egy második kifutópálya építése is. Érdekességképpen megemlíthető, hogy a légierő is használja a légikikötőt, ami a fejlesztések alatt és után is így marad.

3 komment

Címkék: repülőtér zágráb

A bejegyzés trackback címe:

https://epitos.blog.hu/api/trackback/id/tr78911356

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.01.30. 11:19:19

És mitől nőtt meg a forgalom?

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.02.01. 17:22:46

@mestska:
Szerintem egyértelműen a túristaforgalom nőtt meg. Olvastam valahol korábban, hogy már a Távol-Keletről si egyre többen érkeznek ide. Nem önmagáért Zágrábért, hanem a tengerpartért.

keria 2009.03.04. 11:36:33

A legközelebbi tengerpart 250 km-re van Zágrábtól, Dubrovnik pedig 600 km fölött van. Ettől azonban járható út a már most is elég komoly belső légiforgalom növelése és Zágrábból egy félórás repüléssel eljutni a tengerpartra.