Építős blog

Az Építős blogban közlekedési és építészeti beruházásokról olvashatsz. Határok nélkül. De ne lepődj meg ha néha egy-két jármű is feltűnik a monitoron.

facebook

Friedl Bútormanufaktúra

Szmog

Budapest szmogtérképe

Statisztika

Kommentek

  • skubidor: @záporjózsi: Már pedig a Római Metró felső vezetékes. S ezért csendesebb is. De miért nincs annyi ... (2016.04.14. 03:50) A római metró
  • Normális: ...pontosabban, GYALOG át lehetett menni. Ugyanúgy, ahogyan a korabeli HÉV-végállomáshoz. Persze... (2015.07.11. 00:32) Autók a villamosok ellen
  • Albu: „A 3-as és 4-es metró közötti átjáró néhány évvel ezelőtti állapota. Ezt még a 3-as metróval együt... (2015.04.09. 18:09) 35 éves a 3-as metró
  • Albu: Az a villamosmegálló… az megér egy pofont! A tervezés a szakma csúcsa… na persze! (Dolgoztam ben... (2014.06.25. 12:28) Hogyan készült a Fővám téri aluljáró?
  • Lenina Huxley: ÓÓÓ, annyira "hon"vágyam van ... visszamennék. Gyönyörű város. (2014.02.25. 07:22) Lyon: hosszabb lett a T1 villamosvonal

Címkék

4 es metró (10) abb (1) alagút (39) alapozás (3) almati (1) alstom (6) aluljáró (6) andor utca (2) ansaldo (1) arany (1) ausztria (9) autópálya (23) a het mutargya (8) balatonfenyves (1) bebetonozott talpfa (1) bécs (1) belgium (4) belgrád (2) berlin (6) bombardier (6) bordeaux (2) bruck an der mur (3) brüsszel (1) budai fonódó (3) budapest (55) busz (7) buszkorridor (1) cadiz (1) caf (1) cdm (2) charleroi (2) Címkék (1) citadis (1) cobra11 (1) crossrail (1) csalagút (3) csehország (1) csepeli gerincút (3) csíkszereda (1) dél afrika (1) díszkivilágítás (1) dlr (1) drezda (2) egyesült királyság (5) elektromos (1) elkerülő (6) elővárosi vasút (11) építészet (51) érd (5) erdély (2) érd körbe (3) eu támogatás (11) extradosed (5) felhőkarcoló (4) felüljáró (3) ferdekábeles (11) ferencie tere (1) ferihegy (1) feszített függesztett (4) flirt (3) fogaskerekű (2) forma1 (2) franciaország (8) genf (1) gent (1) graz (5) gyalogos (7) győr (1) hess (1) hév (4) híd (53) horvátország (2) india (1) ívhíd (6) karlsruhe (5) katowice (1) kazahsztán (1) kelenföld (6) kerékpár (12) kína (4) kisvasút (1) köln (1) kolozsvár (2) koolhaas (1) körforgalom (1) kötélpálya (1) közlekedés (146) közúti vasút (44) krakkó (1) lausanne (1) lengyelország (3) light rail (6) london (8) m0 (4) m6 (2) m7 (1) madrid (1) maglev (2) magyarország (34) mainz (1) margit híd (15) marokkó (1) melbourne (1) metró (32) metrovagonmas (2) milánó (1) miskolc (1) monorail (2) moszkva (4) mumbai (1) nagysebességű (14) nagyvárad (1) németország (24) neoplan (1) nyitható híd (4) olaszország (3) oroszország (3) overground (2) oyster (1) párizs (2) peking (1) pendolino (2) pesa (1) pozsony (2) prága (2) pre metró (2) rafs (4) rakpart (9) rem (1) repülés (2) repülőtér (6) résfal (9) róma (4) románia (1) rotem (1) shanghai (1) siemens (8) sikló (2) skoda (1) skycourt (1) spanyolország (3) stadler (3) stadtbahn (6) strasbourg (3) stuttgart (12) svájc (2) szentpétervár (4) szerbia (2) szlovákia (4) szófia (2) szöul (1) s bahn (7) tábla (2) talgo (1) tátra (1) tbm (5) torony (3) toronydaru (1) toulouse (4) tram train (5) transrapid (1) trolibusz (3) tűz (1) újvidék (1) ulf (1) usa (1) út (18) üzbegisztán (1) val (2) valencia (1) van hool (1) városkép (7) varsó (2) vasút (49) vasútállomás (24) veke (1) velaro (6) viadukt (11) villamos (50) vízépítés (1) völgyhíd (8) vonat (20) wuhan (2) zágráb (2) Címkefelhő

Lyon: hosszabb lett a T1 villamosvonal

2014.02.24. 07:48 Fricy

2014. február 19-én adták át az utazóközönségnek a franciaországi Lyon városában a T1 jelű villamosvonal új szakaszát. A 2,3 km-es új vonalrésezn 4 új megállót alakítottak ki és 64 millió €-ba került. Ebben a költségben egy új híd is építése szerepelt a Rhone folyón.

Lyon-T1.jpg

A Raymond Barre híd (Forrás: Maxime Brochier/ Sytral, www.globalrailnews.com)

A 260 méter hosszú Raymond Barre hídon a kétvágányú villamospályán kívül kerékpáros és gyalogos útvonal is létesült.

1 komment

A Könyves Kálmán körút építése

2013.11.15. 06:45 Fricy

Becsky András az elmúlt napokban zseniális videókat töltött fel Youtube csatornájára.

Én most azokból a videókból válogattam össze ezt a bejegyzést, amin a Könyves Kálmán körút Üllői út és az akkor még Lágymányosi híd közötti szakaszának építése látható. Az első videón még csak egy vágány van az Üllői út és a Ferencvárosi kocsiszín között, de az út még sehol.

8 komment

Címkék: budapest magyarország villamos lágymányosi

Patakmeder erősítés Rózsavölgyben

2013.09.02. 08:01 Fricy

A 41-es villamos nyomvonala mellett folyó Hosszúréti-patak évek óta problémát okoz a hirtelen, nagy inteznitású esőzésekkor fellépő patakmeder eroziós jelenségek miatt. A 2013 július közepén levonuló ár Rózsavölgy-alsó és Budafoki elágazás megállók között oly mértékben megrongálta a medret, hogy az már a villamos üzemet veszélyeztette, így a patak melletti vágányt lezárták a BKV szakemberei.

P1320859.JPG

A visszafogási lehetőségek miatt Rózsavölgy alsó és Kelenvölgy közötti szakaszt kellett kizárni a forgalomból. A Budafoki elégazás utáni kitérőn csak kétszeri visszafogással lehetett a másik vágányra átmenni, ami időben sokáig tartott, így idieglenesen egy új kitérő került beépítésre az Ady Endre útnál.

1 komment

Címkék: budapest közlekedés magyarország villamos aluljáró vízépítés

Megkezdődött a Thököly út felújítása

2013.08.26. 07:58 Fricy

2013. augusztusában megkezdődött a Thököly út Hernád utca és Dózsa György út közötti szakaszának teljes felújítása. A Budapesti Közlekedési Központ beruházásában történő felújítás során megújul az út és a járda is.

IMG_20130824_145018.jpg

Az egyébként 2008 óta, a Baross téri M4-es metró állomás építése miatt zárva lévő úttszakasz út két ütemben újul meg. Az 1. ütemben a belváros felé vezető oldal átépítése történik meg. A nagypaneles villamospálya és a felsővezetékek elbontása után indult meg a kockakő burkolat és a meglévő alap bontása.

1 komment

Elkészült a Külső keleti körút 0. üteme

2013.08.21. 08:33 Fricy

2013. augusztus 14-én átadták Soroksáron a Külső keleti körút 0. ütemét. A rövid útsazakasz a Nagykőrösi út és az M5 autópálya melletti bevásárlóközpont feltáró útja között épült meg. A 2x1 sávos út az Immochan Magyarország Kft. és a Budapest Főváros Önkormányzatával kötött településrendezési szerződés alapján a későbbiekben megépülő Külső keleti körút egyik pályájaként funkcionál majd.

P1320813.JPG

Az út a korábban elkészült bevásárlóközponti terület feétáró útjától indul.

P1320815.JPG

Először keresztezi az egykori Burma vasút voanlát. Érdekesség, hogy ugyan a vasúti vágány útkeresztezése kiépült, de a síneket szalagkorlát keresztezi. A vasútvonalat ugyan nem szüntették meg, de vasúti közlekedésre alkalmatlan.

5 komment

Címkék: budapest közlekedés magyarország út vasút külső kerületi körút burma-vasút

Ez a busz nem tesze, hanem TOSA

2013.06.17. 08:16 Fricy

Az UITP (Nemzetközi Tömegközlekedési Szövetség) Genfben 2013. május 26-30. között rendezett 60. világkonferenciáján és az ahhoz kapcsolódó kiállításon mutatta be a Hess autóbuszgyár és az ABB elektornikai cég új közös fejlesztését, a TOSA (Trolleybus Optimisation Système Alimentation) névre keresztelt elektromos meghajtású autóbuszt.

DSC04074-001.JPG

Buszmegálló a Palexpónál

Az új jármű a konferencia ideje alatt kezdte meg próbafutásait Genfben a Palexpo névre keresztelt vásárváros és a repülőtér között. Az UITP konferencia után még június közepéig használhatták az utasok.

3 komment

Címkék: közlekedés busz svájc abb trolibusz elektromos genf hess uitp

A stuttgarti Statdbahn új járműve

2013.04.15. 08:22 Fricy

2013. április 7-én a nagyközönségnek is bemutatkozott Stuttgart új Stadtbahn járműve. Az egyik kocsit Killesberg állomáson tekinthették meg az érdeklődők.

s-dt-812-02.jpg

Forrás: www.gablenberger-klaus.de

Még 2011-ben írt ki az SSB (Stuttgarter Straßenbahnen AG) pályázatot az új szerelvényekre, melyet a svájci Stadler nyert meg. A jármű külső-belső kialakítása a meglévő járműállomány stílusjegyeit viseli magán. Így a stuttgarti kocsik jellegzetes ajtó formája és a lilás-kék-fehér belső tér ismerős lehet.

5 komment

Címkék: közlekedés németország stuttgart stadtbahn

Elkészült a négytornyos híd Bordeaux-ban

2013.03.19. 08:57 Fricy

2013. március 18-án átadták a francia nagyváros új hídját (térkép). A Garrone folyó felett átivelő híd középső, 117 méter hosszú darabját a néyg torony között fel lehet emelni.

Jacques-Chaban-Delmas_4.jpg

A híd zárt állapotban (Forrás: flickr.com/lacub)

Az alapkőletétel 2009. december 9-én volt, amelyről az Építős blog is beszámolt (még a blogketrecből is kiszabadult az index címlapján és a hírek között jelent meg). Akkor még 2012 év végi átadással és 146 millió €-s kivitelezési költséggel számoltak. Nos, az építkezés végül 3 hónapot csűszott, míg a költségek mintegy 10 millió €-val emelkedtek.

4 komment · 1 trackback

Címkék: franciaország busz híd bordeaux kerékpár villamos városkép gyalogos nyitható híd

Szabadság kerékpáron és gyalog

2013.03.13. 08:02 Fricy

Vendégposzt az Építős blogon Müller Péter tollából billentyűzetéből. Olvassátok!

Egykor híd állt itt, mely nemzeteket kötött össze, egykor meg ugyan azok farkasszemet néztek egymással. Stílusosan a Szabadság Kerékpáros Híd nevet kapta az Dévényújfalut és Schlosshofot összekötő és idén szeptemberben átadott kerékpáros és gyalogos híd.

Egy borús szeptemberi napon a tervezett célom a dévényi vár megtekintése volt, nem sokkal felette az alábbi eligazító táblát találtam: a kerékpárút építkezés miatt lezárva.

232 éptábla.jpg

Na ezt meg kell nézni, gondoltam.

1 komment

Szétverték a Ferenciek terét

2013.02.12. 08:08 Fricy

2012 késő őszén kezdődött meg a Budapest Szíve projekt keretében a Ferenciek tere átépítése. 2013. február 9-én látványos szakaszába érkezett az átépítés. Lezárták a tér nagy részét a közúti forgalom elől.

P1310477.JPG

Az Astoria felé csak egy sávot hagytak...

Szólj hozzá!

Címkék: budapest építészet városkép aluljáró ferencie tere

Új híd Bruck an der Murban

2012.12.30. 08:43 Fricy

Az Építős blog több alkalommal beszámolt már arról, hogy az ausztriai kisvárosban úgy döntöttek, hogy a belváros szélén az 1970-es években épült több, mint egy kilométer hosszú felüljárórendszertt és annak részeként a Mura folyó feletti hidat elbontják.

3280320_web.jpg

Az új híd, ami még névre vár (Forrás: www.meinbezirk.at)

A városképet egyértelműen romboló műtárgy elbontása mellett azért döntöttek a tartományban, mert állapota miatt egyébként is több ezer eurót kellett volna költeni a felújítására. De ezt igazából senki sem szerette volna megtenni, hiszen amikor a felüljáró épült, akkor még a mainál jóval nagyobb forgalom zódult a városra, de a közelben megépült autópálya miatt már évek óta nem haladt át annyi autó rajta, mint korábban.

Szólj hozzá!

Címkék: ausztria híd út városkép felüljáró ívhíd bruck an der mur

Átadták a grazi villamosalagutat

2012.12.11. 08:00 Fricy

November 26-án átadták Grazban a főpályaudvar alatti villamosalagutat. Ahogyan arról az Építős blog már korábban beszámolt, Ausztria második legnépesebb városában nagyszabású közlekedésfejlesztési projektbe kezdtek, aminek része a most átadott alagút.

214_hbf_261112.jpg

Stadler villamos az új földalatti megállóban

Az alagút egyik rámpáját az Annenstrassen alakították ki, majd az alagút a főpályaudvar előtti téren (Europaplatz) korábban meglévő hurokvégállomás alatt húzódik. Itt alakították ki az új, térszín alatti megállót. Az alagút ezek után éles fordulóval halad tovább az Eggenberger strasse felé.

6 komment

Címkék: ausztria busz vasút villamos városkép vasútállomás aluljáró alagút graz közúti vasút

Semmeringi vonatlesen

2012.10.18. 08:10 Fricy

A MÁV Nosztalgia szervezésében október 13-án különvonat indult a Nyugati pályaudvarról: az őszi Zauberg Expressz a Semmeringi-hágón át Mürzzuschlagig robogott.

DSC02554.JPG
A vonóerőt ez a Taurus adta. Kellett is, hiszen 14 vagon állt mögötte.

DSC02574.JPG

DSC02573.JPG

A vonatról Breitenstein állomáson lehetőség volt leszállni és egy túrára indulni a Semmeringi-hágóban.

1 komment

Címkék: Címkék

M0 felüljáró építése a Nagytétényi úton

2012.10.08. 08:00 Fricy

Az M0 autóút legterheltebb déli szakaszát több szakaszra osztva 2x3 sávos autópályává fejlesztik. Az első ütem, az M7-es és az M6-os autópályák között 2012. augusztusában került átadásra. A második szakasz, az M6-os autópálya és az 51-es út között bővül. A harmadik szakasz pedig az 51-es út és az M5-ös között új nyomvonalon épül meg.

A legjelentősebb műtárgyépítések a második szakaszra esnek:

  • Deák Ferenc híd (korábban Hárosi híd);
  • Ráckevei-duna ág feletti híd;
  • Nagytétényi út és a 40-es vasútvonal feletti felüljáró.
  • továbbá kapcsolódó beruházásként épült meg a Növény utcai aluljáró.

Az alábbiakban a Nagytétényi út és a 40-es vasútvonal feletti felüljárónak az építéséről mutatok be néhány képet.

DSC02199.JPG

Az új felüljáró a meglévő "kifli" hídtól délre épül. A képen a meglévő felüljáró látható, előtérben az új műtárgy pillérei nőnek majd ki a földből.

9 komment · 2 trackback

Címkék: budapest magyarország m0 híd út autópálya

Fővám téri helyzetkép

2012.07.27. 08:08 Fricy

A 4-es metró Fővám téri állomásához kapcsolódóan új gyalogos aluljáró épült, melybe integrálódott a 2-es villamos megállója is. Az aluljárót és a hozzá csatlakozó villamos alagutat és rámpákat még 2009-ben átadták. A metró majdani kijáratát egy palánk takarta el. Mindeddig.

P1300856.JPG

P1270284.JPG

Július közepén azonban elbontották a palánkot és feltárult a mögötte megbúvó állomási tér. Néhány napig szabadon be lehetett tekinteni az elé helyezett rácson. De valószínű túl sokan figyelték, hogy mi is történik a rácsok mögött és végül fekete fóliával vették körbe a rácsokat.

3 komment

Bemutatkozott az Alstom metró

2012.07.10. 21:49 Fricy

2012. július 10-én bemutatkozott a nagyközönségnek is Budapest új metrószerelvénye. Hosszas huzavona után várhatóan szeptembertől szállíthat utasokat az Alstom Metropolis nevű jármű.

DSC01668.JPG

A 2-es metró Puskás Ferenc Stadion állomásán tekinthették meg az utasok az új metrót.

DSC01686.JPG

Nem túl izgalmas, fehér-fekete színt kapott. Öt kocsiból áll a szerelvény, melyek teljes mértékben átjárhatóak belül.

2 komment

Stuttgart 21: bontják a pályaudvart

2012.03.22. 15:57 Fricy

A tavalyi tartományi parlamenti választásokon a zöld párt azzal tudott nyerni, hogy kampánya egyik legfontosabb elemévé tette a hatalmas beruházás leállítását. Mivel igen sok ember ellenezte (és ellenzi a mai napig) a győzelem szinte borítékolható volt. Néhány napig le is állt a kivitelezés.

Végül azonban győzött a józan (?) ész és folytatódhatott az építkezés.

5 komment

Címkék: közlekedés németország vasút stuttgart vasútállomás

Nagysebességű hírcsokor

2012.03.09. 08:42 Fricy

Franciaország

IMAGE_20111020_15585345.jpg

Ez még csak próbajárat (www.lemoniteur.fr)

December 11-én átadták a TGV Rhin-Rhône vonal új szakaszát Dijon és Mulhouse között. A TGV Rhin-Rhône vonal három részből áll össze:

  • a keleti 190 km-es szakasza Dijon és Mulhouse
  • a nyugati ága az LGV Sud-Est vonalat metszi Djionnál
  • a déli ága pedig Dijon és Lyon között teremt kapcsolatot

4 komment

Címkék: közlekedés franciaország vonat vasút nagysebességű

Karlsruhei munkálatok

2012.03.08. 08:28 Fricy

Több poszt volt már olvasható az Építős blogon a Karlsruhében folyó munkálatokról. A belvárosi sétálóutca alatt alagutat építenek a tram-train szerelvényeknek, a Kriegstaße-n pedig fás-ligetes villamosvonal veszi át a városi autópálya helyét.

Az Ettlinger Tor Platz az átépítés előtt (saját fotó)

Eddig jellemzően csak a sétálóutca, a Kaisestraße környékén folytak a munkálatok, de az elmúlt időszakban már az Ettlinger Tor Platz környékén is megkezdődtek a munkálatok.

5 komment

Címkék: közlekedés németország kerékpár villamos aluljáró alagút karlsruhe tram train résfal közúti vasút

Új híd a Száván

2012.01.09. 08:46 Fricy

Egy évvel ezelőtt számolt be az Építős blog a Belgrádban épülő új Száva hídról. Nos, a kivitelezők gyorsan dolgoztak és határidőre elkészült az új átkelő, melyet az új év első napján át is adtak a forgalomnak.

 A híd egyetlen pilonja az Ada szigeten áll. Erről is kapta a nevét: Ada híd. A pilon 200 méter magas és ez tartja a híd 45 méter széles pályatestjét és a ferde kábelek két irányban indulnak róla.

9 komment

Címkék: közlekedés híd szerbia építészet belgrád ferdekábeles

35 éves a 3-as metró

2011.12.31. 08:11 Fricy

35 évvel ezelőtt, 6 évnyi építés után, 1976. december 31-én adták át a budapesti 3-as jelű (észak-déli) metróvonal első szakaszát a Nagyvárad tér és a Deák Ferenc tér között. A 3,7 km-es szakaszon 6 állomást alakítottak ki (akkori elnevezés szerint: Nagyvárad tér, Klinikák, Ferenc körút, Kálvin tér, Felszabadulás tér, Deák Ferenc tér). A Nagyvárad tér után még egy kilométer hosszan elkészült a pálya, hogy a szerelvények fordítását meg lehessen oldani. A Deák Ferenc téren ezt a 2-es metróvonallal összeköttetést biztosító alagúton keresztül oldották meg.

11108.jpg

A frissen átadott Nagyvárad téri metróállomás (Forrás: fortepan.hu)

Az alagút a Deák Ferenc tér és Ludovika között mélyvezetésű, bányászati technológiával épült, míg a Ludovikától a Nagyvárad téri kihúzót is beleértve kéregvezetésű keretalagutat készítettek. Az összes ekkor átadott állomás középperonos kialakítású és a Klinikák  kivételével (melynek mozgólépcsői közvetlenül a felszínre vezetnek) mindegyik kijárata egy-egy aluljáróhoz csatlakozik. A Nagyvárad téren csak lépcsőkön keresztül lehet az aluljáróba feljutni, míg a mélyvezetésű szakaszon elhelyezkedő állomásokon mozgólépcsők találhatóak.

4 komment

Címkék: budapest közlekedés metró