Építős blog

Az Építős blogban közlekedési és építészeti beruházásokról olvashatsz. Határok nélkül. De ne lepődj meg ha néha egy-két jármű is feltűnik a monitoron.

facebook

Friedl Bútormanufaktúra

Szmog

Budapest szmogtérképe

Statisztika

Kommentek

  • v2peti: Mi a gond a kerékpárúttal? El van választva a közúttól. Mit kellett volna ott másképp csinálni? (2017.05.04. 12:22) A hét műtárgya 2010/15
  • skubidor: @záporjózsi: Már pedig a Római Metró felső vezetékes. S ezért csendesebb is. De miért nincs annyi ... (2016.04.14. 03:50) A római metró
  • Normális: ...pontosabban, GYALOG át lehetett menni. Ugyanúgy, ahogyan a korabeli HÉV-végállomáshoz. Persze... (2015.07.11. 00:32) Autók a villamosok ellen
  • Albu: „A 3-as és 4-es metró közötti átjáró néhány évvel ezelőtti állapota. Ezt még a 3-as metróval együt... (2015.04.09. 18:09) 35 éves a 3-as metró
  • Albu: Az a villamosmegálló… az megér egy pofont! A tervezés a szakma csúcsa… na persze! (Dolgoztam ben... (2014.06.25. 12:28) Hogyan készült a Fővám téri aluljáró?

Címkék

4 es metró (10) abb (1) alagút (39) alapozás (3) almati (1) alstom (6) aluljáró (7) andor utca (2) ansaldo (1) arany (1) ausztria (9) autópálya (23) a het mutargya (8) balatonfenyves (1) bebetonozott talpfa (1) bécs (1) belgium (4) belgrád (2) berlin (6) bombardier (6) bordeaux (2) bruck an der mur (3) brüsszel (1) budai fonódó (3) budapest (58) busz (7) buszkorridor (1) cadiz (1) caf (1) cdm (2) charleroi (2) Címkék (1) citadis (1) cobra11 (1) crossrail (1) csalagút (3) csehország (1) csepeli gerincút (3) csíkszereda (1) dél afrika (1) díszkivilágítás (1) dlr (1) drezda (2) egyesült királyság (5) elektromos (1) elkerülő (6) elővárosi vasút (11) építészet (51) érd (5) erdély (2) érd körbe (3) eu támogatás (11) extradosed (5) felhőkarcoló (4) felüljáró (3) ferdekábeles (11) ferencie tere (1) ferihegy (1) feszített függesztett (4) flirt (3) fogaskerekű (2) forma1 (2) franciaország (8) genf (1) gent (1) graz (5) gyalogos (7) győr (1) hess (1) hév (4) híd (53) horvátország (2) india (1) ívhíd (6) karlsruhe (5) katowice (1) kazahsztán (1) kelenföld (6) kerékpár (12) kína (4) kisvasút (1) köln (1) kolozsvár (2) koolhaas (1) körforgalom (1) kötélpálya (1) közlekedés (148) közúti vasút (44) krakkó (1) külső kerületi körút (1) lágymányosi (1) lausanne (1) lengyelország (3) light rail (6) london (8) m0 (4) m6 (2) m7 (1) madrid (1) maglev (2) magyarország (37) mainz (1) margit híd (15) marokkó (1) melbourne (1) metró (32) metrovagonmas (2) milánó (1) miskolc (1) monorail (2) moszkva (4) mumbai (1) nagysebességű (14) nagyvárad (1) németország (24) neoplan (1) nyitható híd (4) olaszország (3) oroszország (3) overground (2) oyster (1) párizs (2) peking (1) pendolino (2) pesa (1) pozsony (2) prága (2) pre metró (2) rafs (4) rakpart (9) rem (1) repülés (2) repülőtér (6) résfal (9) róma (4) románia (1) rotem (1) shanghai (1) siemens (8) sikló (2) skoda (1) skycourt (1) spanyolország (3) stadler (3) stadtbahn (6) strasbourg (3) stuttgart (12) svájc (2) szentpétervár (4) szerbia (2) szlovákia (4) szófia (2) szöul (1) s bahn (7) tábla (2) talgo (1) tátra (1) tbm (5) torony (3) toronydaru (1) toulouse (4) tram train (5) transrapid (1) trolibusz (3) tűz (1) uitp (1) újvidék (1) ulf (1) usa (1) út (19) üzbegisztán (1) val (2) valencia (1) van hool (1) városkép (7) varsó (2) vasút (50) vasútállomás (24) veke (1) velaro (6) viadukt (11) villamos (52) vízépítés (2) völgyhíd (8) vonat (20) wuhan (2) zágráb (2) Címkefelhő

Ez a busz nem tesze, hanem TOSA

2013.06.17. 08:16 Fricy

Az UITP (Nemzetközi Tömegközlekedési Szövetség) Genfben 2013. május 26-30. között rendezett 60. világkonferenciáján és az ahhoz kapcsolódó kiállításon mutatta be a Hess autóbuszgyár és az ABB elektornikai cég új közös fejlesztését, a TOSA (Trolleybus Optimisation Système Alimentation) névre keresztelt elektromos meghajtású autóbuszt.

DSC04074-001.JPG

Buszmegálló a Palexpónál

Az új jármű a konferencia ideje alatt kezdte meg próbafutásait Genfben a Palexpo névre keresztelt vásárváros és a repülőtér között. Az UITP konferencia után még június közepéig használhatták az utasok.

A buszban aljában és tetejére nagyteljesítményű akkumulátorokat helyeztek el, melyben tárolt elektromos energia hajtja meg a buszt. A rendszer lényege, hogy ezeket az akkumulátorokat nem a garázsban töltik fel, hanem minden 3. vagy 4. megállóban és a járat két végállomásán.

DSC04065-001.JPG

A töltést lehetővé tévő építmény

A gyorstöltésre alkalmas aksikat a megállókban kiépített töltőkön keresztül 15 másodperc alatt fel lehet tölteni. Az utascsere ideje alatt a busz tetején az autóbusz fölé konzolosan elhelyezkedő töltősínhez csatlakozik egy "csáp", amin keresztül az energiafelvétel megtörténik. A következő megállóban ugyanez a folyamat zajlik le, így folyamatos töltés lehetséges.

DSC04075-001.JPG

A töltést végző "csáp"

A végállomásokon hosszabb ideig, 3-4 percig töltik az aksikat. A végállomás és a buszgarázs között egy feltöltéssel tud közlekedni a jármű. A garázsban "konnektoron" keresztül, hagyományos töltést biztosítanak.

DSC04172-001.JPG

DSC04184-001.JPG

A busz utastere

A jármű belseje semmiben sem különbözik egy hagyományos trolibusztól. A bemutatott busz belső elrendezése kedvező, egyedül a hátsó üléssorra nehéz feljutni. A csuklórész után tágas állóhely található.

DSC04163-001.JPG

A garázsban töltik fel az aksikat üzemkezdet előtt

A buszt bemutató előadáson lehangzott kérdésre adott válasz szerint a teljes költség (infrastruktúra és járművek) jelenleg kb. ugyanannyiba kerülnek, mint egy hagyományos trolibusz üzem esetén. A jövő azonban kétségtelen ez az irány: a költségek idővel csökkenni fognak, így lehetővé válhat, hogy ez vagy ehhez hasonló rendszerű nullemissziós járművek váltsák ki a hagyományos felsővezetékes trolikat.

DSC04218-001.JPG

A busz hátulja üres motortérrel

DSC04217-001.JPG

Konnektorra dugva

A próbaidőszak tapasztalatait figyelembe véve a genfi 5-ös busz vonalán vezethetik be először a TOSA buszokat, a genfi tömegközlekedési társaság, a tpg (transports publics genevois) üzemeltetésében.

Rövid ismertető, majd egy interjú a TOSA rendszerről:

3 komment

Címkék: közlekedés busz svájc abb trolibusz elektromos genf hess uitp

A bejegyzés trackback címe:

http://epitos.blog.hu/api/trackback/id/tr125361656

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Rocko- 2013.06.17. 11:17:39

a nulla (lokális!) emisszió az jó.

"A jövő azonban kétségtelen ez az irány: a költségek idővel csökkenni fognak"
akkucserével is?

a hatótávra azért kíváncsi lennék. (video taglalja? nem tudom most megnézni.)

egyébiránt pedig elvileg oda találták ki, ahol zavaró lenne a felsővezeték.
bár erre panaszkodni nem hallottam még senkit.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2013.06.18. 14:23:23

A gyorstöltés révén 80%-osra feltölthetőek a megállókban az aksik.
A demojáraton 3 km-t tett meg egy feltötltéssel.
De üzemkezdet előtt és után 10 km-t kellett megtennie önállón a garázsig.

Vaandor 2013.07.02. 16:17:58

Rájöttem, miért nem lesz ilyen sohasem Pesten!
A közlekedésbu... mármint közlekedésbarátok örökké balhéznának, hogy kékre vagy pirosra fessük! :-)