Építős blog

Az Építős blogban közlekedési és építészeti beruházásokról olvashatsz. Határok nélkül. De ne lepődj meg ha néha egy-két jármű is feltűnik a monitoron.

facebook

Szmog

Budapest szmogtérképe

Statisztika

Kommentek

  • skubidor: @záporjózsi: Már pedig a Római Metró felső vezetékes. S ezért csendesebb is. De miért nincs annyi ... (2016.04.14. 03:50) A római metró
  • Normális: ...pontosabban, GYALOG át lehetett menni. Ugyanúgy, ahogyan a korabeli HÉV-végállomáshoz. Persze... (2015.07.11. 00:32) Autók a villamosok ellen
  • Albu: „A 3-as és 4-es metró közötti átjáró néhány évvel ezelőtti állapota. Ezt még a 3-as metróval együt... (2015.04.09. 18:09) 35 éves a 3-as metró
  • Albu: Az a villamosmegálló… az megér egy pofont! A tervezés a szakma csúcsa… na persze! (Dolgoztam ben... (2014.06.25. 12:28) Hogyan készült a Fővám téri aluljáró?
  • Lenina Huxley: ÓÓÓ, annyira "hon"vágyam van ... visszamennék. Gyönyörű város. (2014.02.25. 07:22) Lyon: hosszabb lett a T1 villamosvonal

Címkék

4 es metró (10) abb (1) alagút (39) alapozás (3) almati (1) alstom (6) aluljáró (7) andor utca (2) ansaldo (1) arany (1) ausztria (9) autópálya (23) a het mutargya (8) balatonfenyves (1) bebetonozott talpfa (1) bécs (1) belgium (4) belgrád (2) berlin (6) bombardier (6) bordeaux (2) bruck an der mur (3) brüsszel (1) budai fonódó (3) budapest (58) busz (7) buszkorridor (1) cadiz (1) caf (1) cdm (2) charleroi (2) Címkék (1) citadis (1) cobra11 (1) crossrail (1) csalagút (3) csehország (1) csepeli gerincút (3) csíkszereda (1) dél afrika (1) díszkivilágítás (1) dlr (1) drezda (2) egyesült királyság (5) elektromos (1) elkerülő (6) elővárosi vasút (11) építészet (51) érd (5) erdély (2) érd körbe (3) eu támogatás (11) extradosed (5) felhőkarcoló (4) felüljáró (3) ferdekábeles (11) ferencie tere (1) ferihegy (1) feszített függesztett (4) flirt (3) fogaskerekű (2) forma1 (2) franciaország (8) genf (1) gent (1) graz (5) gyalogos (7) győr (1) hess (1) hév (4) híd (53) horvátország (2) india (1) ívhíd (6) karlsruhe (5) katowice (1) kazahsztán (1) kelenföld (6) kerékpár (12) kína (4) kisvasút (1) köln (1) kolozsvár (2) koolhaas (1) körforgalom (1) kötélpálya (1) közlekedés (148) közúti vasút (44) krakkó (1) külső kerületi körút (1) lágymányosi (1) lausanne (1) lengyelország (3) light rail (6) london (8) m0 (4) m6 (2) m7 (1) madrid (1) maglev (2) magyarország (37) mainz (1) margit híd (15) marokkó (1) melbourne (1) metró (32) metrovagonmas (2) milánó (1) miskolc (1) monorail (2) moszkva (4) mumbai (1) nagysebességű (14) nagyvárad (1) németország (24) neoplan (1) nyitható híd (4) olaszország (3) oroszország (3) overground (2) oyster (1) párizs (2) peking (1) pendolino (2) pesa (1) pozsony (2) prága (2) pre metró (2) rafs (4) rakpart (9) rem (1) repülés (2) repülőtér (6) résfal (9) róma (4) románia (1) rotem (1) shanghai (1) siemens (8) sikló (2) skoda (1) skycourt (1) spanyolország (3) stadler (3) stadtbahn (6) strasbourg (3) stuttgart (12) svájc (2) szentpétervár (4) szerbia (2) szlovákia (4) szófia (2) szöul (1) s bahn (7) tábla (2) talgo (1) tátra (1) tbm (5) torony (3) toronydaru (1) toulouse (4) tram train (5) transrapid (1) trolibusz (3) tűz (1) uitp (1) újvidék (1) ulf (1) usa (1) út (19) üzbegisztán (1) val (2) valencia (1) van hool (1) városkép (7) varsó (2) vasút (50) vasútállomás (24) veke (1) velaro (6) viadukt (11) villamos (52) vízépítés (2) völgyhíd (8) vonat (20) wuhan (2) zágráb (2) Címkefelhő

Átadták a grazi villamosalagutat

2012.12.11. 08:00 Fricy

November 26-án átadták Grazban a főpályaudvar alatti villamosalagutat. Ahogyan arról az Építős blog már korábban beszámolt, Ausztria második legnépesebb városában nagyszabású közlekedésfejlesztési projektbe kezdtek, aminek része a most átadott alagút.

214_hbf_261112.jpg

Stadler villamos az új földalatti megállóban

Az alagút egyik rámpáját az Annenstrassen alakították ki, majd az alagút a főpályaudvar előtti téren (Europaplatz) korábban meglévő hurokvégállomás alatt húzódik. Itt alakították ki az új, térszín alatti megállót. Az alagút ezek után éles fordulóval halad tovább az Eggenberger strasse felé.

121124_AbnahmeHBF_127.jpg

Alagút

A vasúti vágányokat alulról keresztezve érnek újra a felszínre a villamosok. Az építkezést nehezítette, hogy a vasúti vágányok és a tér között egy épület húzódik, amit nem lehetett lebontani. Az alagutat végül úgy vezették át alatta, hogy az egykori, bezárt mozi helyén kibontották a házat a földszinten.

121124_AbnahmeHBF_248.jpg

eggenberger.jpg

Rámpa az Annenstrassén (fent és az Eggenberger strassén

A kivitelezést 2010 nyarán kezdték el. A villamosforgalmat az építkezés teljes ideje alatt fenntartották, üzemszünetet csak akkor tartottak, mikor az ideiglenes vágányokat bekötötték a folyópályába. Ez folyamatosan változott, éppen az aktuális építési fázisnak megfelelően.

121126_EröffnungHBF_258.jpg

Nagy, tágas tér

Az új földalatti villamos megálló impozáns kialakítású lett. A szürke különböző árnyalatai uralják a teret, melynek egyhangúságát a fa ülőhelyek és az élénzöld feliratok dobnak fel. A kétoldali szélsőperonokat lépcsőkön lehet elérni, de az akadálymentesítés feltételeit biztosítandó lifteket is építettek. A főpályaudvar felé mozgólépcső is az utasok rendelkezésére áll. A két peront életvédelmi kerítés választja el. A peronok magassága a sínkoronától számítva 10 cm.

121126_EröffnungHBF_193.jpg

Modern létesítmény, öreg villamos

A megálló természetes megvilágítását biztosítják a födémáttörések.

Vizuális utastájékoztató táblák mutatják, hogy mikor érkezik a következő jármű. A főpályaudvari kijáratnál pedig a vonatok indulási és érkezési időpontjairól is értesülhetünk.

_gat_bahnhofsplatz-ueberdachung-oval.jpg

A perontető (Forrás: www.gat.st)

Az Europaplatzon a térszín alatti villamosmegálló kijáratától egy nagy perontető alatt juthatnak el az utasok a főpályaudvar épülete felé. Az ovális perontető másik végén a buszok megállóit alakították ki. Így a buszra várakozók feje felett is van védelem.

Nahverkehrsdrehscheibe_Bushaltestelle small.jpg

A két hosszanti buszperon között üvegtető található (Forrás: www.stadtentwicklung.graz.at)

c98ujgy95j2prafoy.jpg

A villamosalagutat úgy tervezték meg, hogy azokaz autóbuszok is tudják használni

Az alagút átadása után lezárták az Eggenberger strassét és megkezdték a villamosvágányok bontását. A felújítás után tisztán közúti aluljáróként üzemelő műtárgy űrszelvényét is megnövelik, hogy magasabb járművek is át tudjanak hajtani rajta.

plan.jpg

Ilyen lesz a főpályaudvar környéke 2020-ra (Forrás: www.nvd-graz-hbf.info)

A teljes projekt 2020-ra fog elkészülni, mikorra befejeződik a főpályaudvar új perontetejének építése.

Végül egy time-lapse videó az építkezésről:

A külön nem jelölt képek a http://www.styria-mobile.at/home/forum oldalról származnak.

6 komment

Címkék: ausztria busz vasút villamos városkép vasútállomás aluljáró alagút graz közúti vasút

A bejegyzés trackback címe:

http://epitos.blog.hu/api/trackback/id/tr734958597

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Rocko- 2012.12.11. 10:16:26

sírok hogy mennyire élhetően néz ki.

m.cdn.blog.hu/ep/epitos/image/graz2/121124_AbnahmeHBF_127.jpg
ezt jól sejtem hogy egy régebbi szakasz?

Fricy · http://epitos.blog.hu 2012.12.11. 10:47:08

@Rocko-:
Nem. Ez is most készült. Valószínű építészeti koncepció volt, hogy a nyers fúrt cölöp beton megjelent ezen a szakaszon. Az Annenstrasse rámpájánál is csak acél burkolati elemekkel takarták el.

Rocko- 2012.12.11. 10:57:39

@Fricy: értem. csak a graffitikből tippeltem arra hogy használt, illetve a betonoszlop tűnt nekem olyannak, mint ha a vakolat már hullámosra ázott volna fel.
fura.

jack o'neill 2012.12.13. 10:18:27

Elképesztően jól néz ki!
El tudnám viselni, ha Kelenföld is így nézne ki....

Kicsi Kacsa 2012.12.17. 20:17:45

És mekkora balhé volt abból, hogy egyszerre 3 nagy építkezésük volt Öbb-nek! Kirúgtak 10 igazgatóból hatot, a maradék négy meg összekapta magát! A grazi volt az egyik, a bécsi West és Süd (Haupt) volt a második és harmadik nagyberuházás. Meg persze közben sutyiban pár kisebb, meg pályafelújítások, meg új pálya St. Pöltenbe, meg, meg, meg... Videóhoz meg: 2 év alatt, persze, a Baross tér meg már mióta egy komplett munkagödör! Ezek az osztrákok nagyon nem értenek az építkezésekhez!

Vaandor 2013.01.06. 16:15:10

@Fricy: Nem mondom, hogy a kilátszó cölöp biztosan jól mutat a modern, elegáns állomás mellett, de minden más zseniális lett!