Építős blog

Az Építős blogban közlekedési és építészeti beruházásokról olvashatsz. Határok nélkül. De ne lepődj meg ha néha egy-két jármű is feltűnik a monitoron.

facebook

Szmog

Budapest szmogtérképe

Statisztika

Kommentek

  • v2peti: Mi a gond a kerékpárúttal? El van választva a közúttól. Mit kellett volna ott másképp csinálni? (2017.05.04. 12:22) A hét műtárgya 2010/15
  • skubidor: @záporjózsi: Már pedig a Római Metró felső vezetékes. S ezért csendesebb is. De miért nincs annyi ... (2016.04.14. 03:50) A római metró
  • Normális: ...pontosabban, GYALOG át lehetett menni. Ugyanúgy, ahogyan a korabeli HÉV-végállomáshoz. Persze... (2015.07.11. 00:32) Autók a villamosok ellen
  • Albu: „A 3-as és 4-es metró közötti átjáró néhány évvel ezelőtti állapota. Ezt még a 3-as metróval együt... (2015.04.09. 18:09) 35 éves a 3-as metró
  • Albu: Az a villamosmegálló… az megér egy pofont! A tervezés a szakma csúcsa… na persze! (Dolgoztam ben... (2014.06.25. 12:28) Hogyan készült a Fővám téri aluljáró?

Címkék

4 es metró (10) abb (1) alagút (39) alapozás (3) almati (1) alstom (6) aluljáró (7) andor utca (2) ansaldo (1) arany (1) ausztria (9) autópálya (23) a het mutargya (8) balatonfenyves (1) bebetonozott talpfa (1) bécs (1) belgium (4) belgrád (2) berlin (6) bombardier (6) bordeaux (2) bruck an der mur (3) brüsszel (1) budai fonódó (3) budapest (58) busz (7) buszkorridor (1) cadiz (1) caf (1) cdm (2) charleroi (2) Címkék (1) citadis (1) cobra11 (1) crossrail (1) csalagút (3) csehország (1) csepeli gerincút (3) csíkszereda (1) dél afrika (1) díszkivilágítás (1) dlr (1) drezda (2) egyesült királyság (5) elektromos (1) elkerülő (6) elővárosi vasút (11) építészet (51) érd (5) erdély (2) érd körbe (3) eu támogatás (11) extradosed (5) felhőkarcoló (4) felüljáró (3) ferdekábeles (11) ferencie tere (1) ferihegy (1) feszített függesztett (4) flirt (3) fogaskerekű (2) forma1 (2) franciaország (8) genf (1) gent (1) graz (5) gyalogos (7) győr (1) hess (1) hév (4) híd (53) horvátország (2) india (1) ívhíd (6) karlsruhe (5) katowice (1) kazahsztán (1) kelenföld (6) kerékpár (12) kína (4) kisvasút (1) köln (1) kolozsvár (2) koolhaas (1) körforgalom (1) kötélpálya (1) közlekedés (148) közúti vasút (44) krakkó (1) külső kerületi körút (1) lágymányosi (1) lausanne (1) lengyelország (3) light rail (6) london (8) m0 (4) m6 (2) m7 (1) madrid (1) maglev (2) magyarország (37) mainz (1) margit híd (15) marokkó (1) melbourne (1) metró (32) metrovagonmas (2) milánó (1) miskolc (1) monorail (2) moszkva (4) mumbai (1) nagysebességű (14) nagyvárad (1) németország (24) neoplan (1) nyitható híd (4) olaszország (3) oroszország (3) overground (2) oyster (1) párizs (2) peking (1) pendolino (2) pesa (1) pozsony (2) prága (2) pre metró (2) rafs (4) rakpart (9) rem (1) repülés (2) repülőtér (6) résfal (9) róma (4) románia (1) rotem (1) shanghai (1) siemens (8) sikló (2) skoda (1) skycourt (1) spanyolország (3) stadler (3) stadtbahn (6) strasbourg (3) stuttgart (12) svájc (2) szentpétervár (4) szerbia (2) szlovákia (4) szófia (2) szöul (1) s bahn (7) tábla (2) talgo (1) tátra (1) tbm (5) torony (3) toronydaru (1) toulouse (4) tram train (5) transrapid (1) trolibusz (3) tűz (1) uitp (1) újvidék (1) ulf (1) usa (1) út (19) üzbegisztán (1) val (2) valencia (1) van hool (1) városkép (7) varsó (2) vasút (50) vasútállomás (24) veke (1) velaro (6) viadukt (11) villamos (52) vízépítés (2) völgyhíd (8) vonat (20) wuhan (2) zágráb (2) Címkefelhő

Stuttgart 21 – Mi lesz vele?

2011.03.28. 08:39 Fricy

A stuttgarti vasúti főpályaudvar egyik problémája, hogy fejállomás kialakítású. Emiatt azok a vonatok, amelyek csak megállnak itt - és nem itt van a kezdő- vagy végpontjuk -, sok időt veszítenek azzal, hogy beállnak az állomásra, majd „kitolatva” folytatják útjukat. Sokan szintén problémaként tekintettek arra a tényre, hogy a vasúti területek túl nagy területet hasítanak ki a városközpontból és így az értékes telkek alulhasznosítottak.

Látványkép a pályaudvar mellett

E két probléma megoldására született meg néhány évvel ezelőtt a Stuttgart 21 nevű projekt, melynek keretében egyrészt átmenő pályaudvarrá alakítanak át a jelenlegi fejállomást.

 Így fog kinézni a pályaudvar környéke, ha megvalósul a projekt (Forrás: http://www.das-neue-herz-europas.de)

A felszín alatti pályaudvar látványterve (Forrás: http://www.das-neue-herz-europas.de)

Az új állomást a jelenlegi felvételi épülettel párhuzamosan, a mostani peronokra merőlegesen alakítanak ki a felszín alatt. Felülvilágítókkal juttatnának természetes fényt az utascsarnokba. Másrészt szükség van egy új vasúti alagút kiépítésére, melyen keresztül lenne elérhető az új vasútállomás.

Stuttgart környéki beruházások térképe (Forrás: Wikipedia, nagyobb méret)

Ehhez kapcsolódóan Ulm és Stuttgart között új pálya épülne a nagysebességű számára, amin a német ICE és a francia TGV szerelvények is közlekedhetnének. A főpályaudvartól pedig szintén új alagutak épülnének, kapcsolatot biztosítva a meglévő, a városba befutó vasútvonalakkal. Az új kapcsolat révén a repülőtér kb. 8-10 perc alatt elérhető lenne a városközpontból a jelenlegi kb. 30 perc helyett.

A pályaudvar épülete kívülről és belülről

A felszabaduló vasúti területen egy új városrész épülne ki irodaházakkal, kulturális létesítményekkel,  valamint a főpályaudvar melletti park kibővítésével a zöldfelület is jelentősen megnövekedne.

A peronok

A beruházások már megkezdődtek. Az egykori raktárak és tárolóvágányok, üzemi területek egy részét elbontották a főpályaudvartól észak-keletre fekvő területeken. Itt már nagyszabású építkezések zajlanak.

Az Európa-negyed építése. Az alsó képen az U12-es frissen elkészült keretalagútja látható

Többek között itt épül fel a város új nagy könyvtára. Az épület alatt fut majd az U12-es Stadtbahn vonal új szakasza. A csatlakozó keretalagutak építése nemrég fejeződött be. De már egy éve kisebb-nagyobb munkák folynak a főpályaudvar vágányhálózatán is: több hétvégén a meglévő S-Bahn alagút bevezető szakaszain zajlottak fejlesztések, melynek során az itt futó S-Bahn vonalak forgalmát is jelentősen korlátozták.

A pályaudvar és környéke a tv-toronyból

Az új főpályaudvar és a csatlakozó alagutak becsült építési költsége jelenleg 7 milliárd euró, aminek nagy részét a tartomány állná. Emiatt tiltakozó mozgalom is alakult, folyamatos demonstrációkat szervezve fejtik ki ellenérzésüket a sokak szerint felesleges és túldimenzionált beruházással szemben. 2010 őszén belpolitikai botrány bontakozott ki amiatt, hogy a rendőrség vízágyukkal és füstbombákkal verték szét az egyik békés tiltakozást. Sokan megsérültek emiatt.

Választási plakátok

A tegnap lezajlott tartományi választás előtt kampány fő témájává vált a Stuttgart 21. A korábbi kormányzó jobboldali CDU-FDP koalíció támogatta, míg az ellenzéki pártok ellenezték a beruházást. A pályaudvar környékén a választás előtti héten több helyen is aláírásgyűjtéssel tiltakoztak a fejlesztés ellen, házi készítésű plakátokkal dekorálták ki az építési területet elzáró acélkerítést, fiatalok vertek sátrat a szomszédos parkban. Természetesen a beruházást támogató rendezvények is zajlottak tartomány szerte.

Tiltakozási formák a pályaudvar környékén

Miután az eddigi kormányzó koalíció elveszítette a baden-württembergi választást és az eddigi ellenzéki SPD-Zöld koalíció nyert, nem tudni pillanatnyilag, hogy mi lesz a sorsa a Stuttgart 21-nek. Ugyan a költséges alagút és pályaudvar-építés még nem kezdődött el, már így is sok pénz fektettek a munkába. Ezek könnyen ablakon kidobottá válhatnak.

Népszerűsítő kampány Karlsruheben

A Stuttgart 21 projekt hozadéka mindenesetre tanulságos. Jól mutatja, hogy egy politikailag felkarolt, nagyszabású munka hogyan válhat politikát formáló erővé azzal, ha nem veszik figyelembe az emberek véleményét.


Videó az Ulm-Stuttgart nagysebességű vasúti pályáról:

6 komment

Címkék: közlekedés németország vasút építészet stuttgart városkép vasútállomás alagút s bahn

A bejegyzés trackback címe:

http://epitos.blog.hu/api/trackback/id/tr372776917

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

worki · http://worki.hu 2011.03.28. 09:20:23

Én is ilyen vonatot akarok itthonra!

zsitva 2011.03.28. 10:18:15

A megalomán építkezések költségeit az adófizetők fizetik meg. 7 milliárd euro még a gazdag sváboknak is sok. Csak ott már van akkora a társadalmi önszerveződés, hogy fellépnek ellene.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2011.03.28. 11:54:46

a rep-plakát helyett szerencsésebb lett volna a zöldektől valami, gondolom nekik is volt 21-ellenes is.

szerintem nem rossz ez az egész, csak rosszul adták el, plusz a jelenlegi helyzetben tényleg sok a 7(?) milliárd erre. jobb években csont nélkül épült volna meg.

külön tetszik ,hogy az átmenő felett nem egy 912 méter magas, ötvenhatszor tíz a huszonharmadikon négyzetméter kereskedelmi területű pláza lenne, hanem park. továbbá az új zónában is lenne kulturális létesítmény, zöld felület, nem csak iroda meg pláza. ezt a szemléletet el kéne tanulni tőlük.

spag · http://railzone.nl 2011.03.28. 11:59:49

Az igazan hosszu forduloido abban az idoszakban volt leginkabb igaz, amikor meg mozdony vontatta vonatok jartak motorvonatok (vagy ingavonatok) helyett. Ebből az időből is származik az ötlet, míg ma egy második mozdonyvezető állhat nyugodtan a motorvonat távolabbik végénél érkezéskor.

A másik probléma pedig, hogy bár kapacitásnövelés volt a cél, de éppen az elszálló költségek miatt kevesebb peron épülne a föld alatt, mint eredetileg tervezték. Így ennek a zavarérzékenysége aggasztó.

Végül az új konstrukcióban az S-Bahnok nem tudják már használni a pályaudvart az S-Bahn alagútban lévő zavar esetén.

Nem csoda hát, hogy sokallnak ennyi pénzt költeni végülis ilyen kevés előnyre, miközben -- bár elismerem h ez a stuttgartiakat nem aggasztja annyira -- a berlini S-Bahn szét van esve, például.

(Akkor miért éri meg mégis sok más helyen vasúti alagútat építeni? Egy tényező a sokból, hogy ha nem a fejpályaudvarra merőlegesen, hanem annak meghosszabbításaként épülhet az alagút (mint Zürichben nem is egy), akkor durva egyszerűsítéssel fele annyi alagút és jóval kevesebb új peron is elég.)

Fricy · http://epitos.blog.hu 2011.03.30. 19:41:20

A DB bejelentette, hogy az új kormány megalakulásáig leállítják az építkezést.

Quick_6 2011.04.03. 10:54:43

Nekem tetszik ez a projekt. A végén még hamarabb elkészül, mint a 4-es metró :D