Építős blog

Az Építős blogban közlekedési és építészeti beruházásokról olvashatsz. Határok nélkül. De ne lepődj meg ha néha egy-két jármű is feltűnik a monitoron.

facebook

Friedl Bútormanufaktúra

Szmog

Budapest szmogtérképe

Statisztika

Kommentek

  • David a barátságos. ^.^: @Dr Milton: hát szerinted mikor jön el a nemsokára? (2022.09.24. 22:31) Szélesedik az Andor utca
  • v2peti: Mi a gond a kerékpárúttal? El van választva a közúttól. Mit kellett volna ott másképp csinálni? (2017.05.04. 12:22) A hét műtárgya 2010/15
  • skubidor: @záporjózsi: Már pedig a Római Metró felső vezetékes. S ezért csendesebb is. De miért nincs annyi ... (2016.04.14. 03:50) A római metró
  • Normális: ...pontosabban, GYALOG át lehetett menni. Ugyanúgy, ahogyan a korabeli HÉV-végállomáshoz. Persze... (2015.07.11. 00:32) Autók a villamosok ellen
  • Albu: „A 3-as és 4-es metró közötti átjáró néhány évvel ezelőtti állapota. Ezt még a 3-as metróval együt... (2015.04.09. 18:09) 35 éves a 3-as metró

Címkék

4 es metró (10) abb (1) alagút (39) alapozás (3) almati (1) alstom (6) aluljáró (7) andor utca (2) ansaldo (1) arany (1) ausztria (9) autópálya (23) a het mutargya (8) balatonfenyves (1) bebetonozott talpfa (1) bécs (1) belgium (4) belgrád (2) berlin (6) bombardier (6) bordeaux (2) bruck an der mur (3) brüsszel (1) budai fonódó (3) budapest (58) busz (7) buszkorridor (1) cadiz (1) caf (1) cdm (2) charleroi (2) Címkék (1) citadis (1) cobra11 (1) crossrail (1) csalagút (3) csehország (1) csepeli gerincút (3) csíkszereda (1) dél afrika (1) díszkivilágítás (1) dlr (1) drezda (2) egyesült királyság (5) elektromos (1) elkerülő (6) elővárosi vasút (11) építészet (51) érd (5) erdély (2) érd körbe (3) eu támogatás (11) extradosed (5) felhőkarcoló (4) felüljáró (3) ferdekábeles (11) ferencie tere (1) ferihegy (1) feszített függesztett (4) flirt (3) fogaskerekű (2) forma1 (2) franciaország (8) genf (1) gent (1) graz (5) gyalogos (7) győr (1) hess (1) hév (4) híd (53) horvátország (2) india (1) ívhíd (6) karlsruhe (5) katowice (1) kazahsztán (1) kelenföld (6) kerékpár (12) kína (4) kisvasút (1) köln (1) kolozsvár (2) koolhaas (1) körforgalom (1) kötélpálya (1) közlekedés (148) közúti vasút (44) krakkó (1) külső kerületi körút (1) lágymányosi (1) lausanne (1) lengyelország (3) light rail (6) london (8) m0 (4) m6 (2) m7 (1) madrid (1) maglev (2) magyarország (37) mainz (1) margit híd (15) marokkó (1) melbourne (1) metró (32) metrovagonmas (2) milánó (1) miskolc (1) monorail (2) moszkva (4) mumbai (1) nagysebességű (14) nagyvárad (1) németország (24) neoplan (1) nyitható híd (4) olaszország (3) oroszország (3) overground (2) oyster (1) párizs (2) peking (1) pendolino (2) pesa (1) pozsony (2) prága (2) pre metró (2) rafs (4) rakpart (9) rem (1) repülés (2) repülőtér (6) résfal (9) róma (4) románia (1) rotem (1) shanghai (1) siemens (8) sikló (2) skoda (1) skycourt (1) spanyolország (3) stadler (3) stadtbahn (6) strasbourg (3) stuttgart (12) svájc (2) szentpétervár (4) szerbia (2) szlovákia (4) szófia (2) szöul (1) s bahn (7) tábla (2) talgo (1) tátra (1) tbm (5) torony (3) toronydaru (1) toulouse (4) tram train (5) transrapid (1) trolibusz (3) tűz (1) uitp (1) újvidék (1) ulf (1) usa (1) út (19) üzbegisztán (1) val (2) valencia (1) van hool (1) városkép (7) varsó (2) vasút (50) vasútállomás (24) veke (1) velaro (6) viadukt (11) villamos (52) vízépítés (2) völgyhíd (8) vonat (20) wuhan (2) zágráb (2) Címkefelhő

Gare de Strasbourg

2011.02.21. 08:23 Fricy

Az egykoron német, ma francia nagyváros vasúti főpályaudvarát 1883. augusztus 15-én adták át a nagyközönségnek. Korábban egy fejállomás volt itt, ami azonban forgalmi szempontból nem volt kedvező és kicsivé is vált a növekvő utasszám miatt. Az új főpályaudvar tervezője a berlini Johann Jacobsthal volt, aki reneszánsz stílusjegyek felhasználásával alkotta meg az épületet. A pályaudvar homlokzata 128 méter hosszú, belső tere alapvetően két szintes. A földszinten helyezkednek el az utasforgalmi terek, a felső szinten pedig a peronok.

TGV indul Párizs felé

1878-ban kezdődött az építkezés és 5 évvel később át is adták, de véglegesen csak 1898-ra készült el. Építése idején is nagyon korszerű volt már: központi fűtéssel látták el az épületet, elektromos világítást is kapott, míg a csomagokat lifttel jutatták fel a peronszintre. A vágányok felé acélszerkezetű tető került, részben üvegfedéssel. Nemcsak utasforgalmi tere volt, hanem teherpályaudvart és remízt is kialakítottak.

Az átépítés előtti homlokzat (Forrás: Wikipedia, JuergenG)

1901 és 1906 között kibővítették az épület két-két végét. Az egyikben posta, a másikban rendőrőrs kapott helyet. Ekkor telepítették át a kocsiszínt a külvárosba. 1936-ban három új peronnal bővítették a pályaudvart.

Az utascsarnok

A 2006/2007-es menetrendváltástól Strasbourg felé is közlekedik TGV vonat. Emiatt a pályaudvart átépítették. A 150 millió €-s beruházás keretében Franciaország legnagyobb, számítógép-vezérlésű kitérő-állító rendszerét építették ki. Új, acél-üveg szerkezetű héjat kapott a homlokzat, ami alatt alakítottak ki új utasvárót. Ennek révén a korábban megépült földalatti villamos-megálló lejárata is az épületbe lett integrálva. Négy hónapos késéssel, 2007. november 5-én adták át a felújított épületet.

A régi homlokzat elé épített üveg-acél héj belülről

Belülről nagyon impozáns ez az új üveghéj, kívülről azonban nekem annyira nem tetszett. A tükröződő felülete miatt nem látni a szerintem szép, eredeti homlokzatot. Ellenben szépen látható rajta a tér többi épülete.

Nem látszik a szép régi homlokzat

Az épület előtti tér is megújult. A korábbi teljes díszkő burkolatú tér helyén díszpark épült, alatta P+R parkoló és 850 kerékpár tárolására alkalmas B+R parkoló található.

Személyvonat érkezik

A TGV megjelenésével megnőtt az állomás utasforgalma (kb. napi 60 ezer fő), ami idéntől várhatóan tovább fog emelkedni a LGV Rhin-Rhône vonal átadásával.

3 komment

Címkék: közlekedés franciaország vasút építészet vasútállomás strasbourg

A bejegyzés trackback címe:

https://epitos.blog.hu/api/trackback/id/tr922675354

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2011.02.21. 12:31:44

nem egészen értem, mi volt a baj az eredeti épülettel, kép alapján kifejezetten szép és arányos volt az állomásépület. az előizé meg pókhálós-oszlopos-kerítéses, nem látom sok értelmét, miért kellett. mi ennek a funkciója? sokmillió euro elköltésével kaptak egy rosszabb állapotot...
(viszont lesz mit húsz év múlva elbontatni, amikor kimegy ez az izé a divatból :)

Labzo · http://labzo.extra.hu/ 2011.02.23. 12:56:08

A homlokzata nagyon hasonlít a Nyugati p.u.-ra - ez csak véletlen?

Labzo · http://labzo.extra.hu/ 2011.02.23. 13:03:36

@Labzo:
akartam írni, az első és az utolsó képen látható tetőre, mert az hasonlít nálunk, a Nyugati p.u.-ra.
süti beállítások módosítása