Építős blog

Az Építős blogban közlekedési és építészeti beruházásokról olvashatsz. Határok nélkül. De ne lepődj meg ha néha egy-két jármű is feltűnik a monitoron.

facebook

Szmog

Budapest szmogtérképe

Statisztika

Kommentek

  • skubidor: @záporjózsi: Már pedig a Római Metró felső vezetékes. S ezért csendesebb is. De miért nincs annyi ... (2016.04.14. 03:50) A római metró
  • Normális: ...pontosabban, GYALOG át lehetett menni. Ugyanúgy, ahogyan a korabeli HÉV-végállomáshoz. Persze... (2015.07.11. 00:32) Autók a villamosok ellen
  • Albu: „A 3-as és 4-es metró közötti átjáró néhány évvel ezelőtti állapota. Ezt még a 3-as metróval együt... (2015.04.09. 18:09) 35 éves a 3-as metró
  • Albu: Az a villamosmegálló… az megér egy pofont! A tervezés a szakma csúcsa… na persze! (Dolgoztam ben... (2014.06.25. 12:28) Hogyan készült a Fővám téri aluljáró?
  • Lenina Huxley: ÓÓÓ, annyira "hon"vágyam van ... visszamennék. Gyönyörű város. (2014.02.25. 07:22) Lyon: hosszabb lett a T1 villamosvonal

Címkék

4 es metró (10) abb (1) alagút (39) alapozás (3) almati (1) alstom (6) aluljáró (7) andor utca (2) ansaldo (1) arany (1) ausztria (9) autópálya (23) a het mutargya (8) balatonfenyves (1) bebetonozott talpfa (1) bécs (1) belgium (4) belgrád (2) berlin (6) bombardier (6) bordeaux (2) bruck an der mur (3) brüsszel (1) budai fonódó (3) budapest (58) busz (7) buszkorridor (1) cadiz (1) caf (1) cdm (2) charleroi (2) Címkék (1) citadis (1) cobra11 (1) crossrail (1) csalagút (3) csehország (1) csepeli gerincút (3) csíkszereda (1) dél afrika (1) díszkivilágítás (1) dlr (1) drezda (2) egyesült királyság (5) elektromos (1) elkerülő (6) elővárosi vasút (11) építészet (51) érd (5) erdély (2) érd körbe (3) eu támogatás (11) extradosed (5) felhőkarcoló (4) felüljáró (3) ferdekábeles (11) ferencie tere (1) ferihegy (1) feszített függesztett (4) flirt (3) fogaskerekű (2) forma1 (2) franciaország (8) genf (1) gent (1) graz (5) gyalogos (7) győr (1) hess (1) hév (4) híd (53) horvátország (2) india (1) ívhíd (6) karlsruhe (5) katowice (1) kazahsztán (1) kelenföld (6) kerékpár (12) kína (4) kisvasút (1) köln (1) kolozsvár (2) koolhaas (1) körforgalom (1) kötélpálya (1) közlekedés (148) közúti vasút (44) krakkó (1) külső kerületi körút (1) lágymányosi (1) lausanne (1) lengyelország (3) light rail (6) london (8) m0 (4) m6 (2) m7 (1) madrid (1) maglev (2) magyarország (37) mainz (1) margit híd (15) marokkó (1) melbourne (1) metró (32) metrovagonmas (2) milánó (1) miskolc (1) monorail (2) moszkva (4) mumbai (1) nagysebességű (14) nagyvárad (1) németország (24) neoplan (1) nyitható híd (4) olaszország (3) oroszország (3) overground (2) oyster (1) párizs (2) peking (1) pendolino (2) pesa (1) pozsony (2) prága (2) pre metró (2) rafs (4) rakpart (9) rem (1) repülés (2) repülőtér (6) résfal (9) róma (4) románia (1) rotem (1) shanghai (1) siemens (8) sikló (2) skoda (1) skycourt (1) spanyolország (3) stadler (3) stadtbahn (6) strasbourg (3) stuttgart (12) svájc (2) szentpétervár (4) szerbia (2) szlovákia (4) szófia (2) szöul (1) s bahn (7) tábla (2) talgo (1) tátra (1) tbm (5) torony (3) toronydaru (1) toulouse (4) tram train (5) transrapid (1) trolibusz (3) tűz (1) uitp (1) újvidék (1) ulf (1) usa (1) út (19) üzbegisztán (1) val (2) valencia (1) van hool (1) városkép (7) varsó (2) vasút (50) vasútállomás (24) veke (1) velaro (6) viadukt (11) villamos (52) vízépítés (2) völgyhíd (8) vonat (20) wuhan (2) zágráb (2) Címkefelhő

Tovább csúszik a felüljáróbontás Bruck an der Murban

2010.07.05. 07:56 Fricy

A Graz fölött elhelyezkedő osztrák kisváros jelentős közlekedési csomóponttal rendelkezik a település déli részén: itt válik szét az autópálya déli és nyugati irányban. Azonban még mielőtt megépültek volna a gyorsforgalmi utak, problémát jelentett Bruck an der Mur számára, hogy az észak-déli irányú forgalom a belváros szűk utcáin keresztül haladt. Ennek a problémának a megoldására született meg egy felüljáró terve, mely révén a B116 jelű úton közlekedők a városközpont érintése nélkül hajthattak keresztül a városon.

A felüljáró 1970-ben készült el, teljes hossza 1,4 km. Észak felől a domborzati viszonyok miatt nem volt szükség rámpára. Déli irányban viszonylag enyhe lejtéssel vezették el az utat a később megépült autópálya-csomópont felé. A felüljáró 2x1 sávos keresztmetszettel épült meg. A közlekedési problémát ezzel megoldottnak tekintették.


Nagyobb térképre váltás

Azonban az évek során bebizonyosodott, hogy ez egy elhibázott döntés volt. A városképet teljesen "agyonverte" a betonmonstrum. Egyre inkább szabadulni szeretettek volna tőle a város vezetői és lakói egyaránt. Sokba került a fenntartása a felüljárónak és a 2000-es évek elejére már a műszaki állapota is sokat romlott.

Az időjárás és a téli sózás hatására egyre több helyen betondarabok hullottak le a felüljáróról és az acélbetétek is korrodálódni kezdtek. Döntést kellett hozni arról, hogy mi legyen vele: újítsák fel vagy bontsák le. 2005-ben tanulmány is készült arról, hogy mi is lenne a kedvezőbb.

2007-ben Bruck an der Mur adott otthont a MEPS (Middle European Planning Seminar) rendezvénynek. Ezen a Budapesti Műszaki Egyetem, a TU Wien és a prágai CVUT szakirányos hallgatói vettek részt. Minden évben a három érintett ország más-más városában tartják ezt az egyhetes szemináriumot, ahol különböző közlekedési problémát kell megoldaniuk a három egyetem hallgatóiból összeállított nemzetközi csoportoknak, majd végül ismertetni azt.

Szerencsém volt többedmagammal nekem is részt venni a 2007-es MEPS-en és abban a csapatban vettem részt, melynek megoldási javaslatot kellett nyújtania a felüljáró okozta problémára. A helyszíni bejárás, fényképek elkészítése után tartott eszmecserék során végül egy olyan változatot dolgoztunk ki, mely a felüljáró teljes elbontása után a terepszintre vitte vissza az utat. A kialakuló új csomópontokra helyszínrajzi megoldásokat is készítettünk és néhány látványterv is született az elképzeléseinkről. A beszámoló során sikert aratott az elkészült munkánk.

A felüljáró jelenleg és a tervezett út és híd nagyjából ugyanabból a nézőpontból.

A 2005-ös tanulmány a felüljáró elbontását javasolta. Ezek után készültek el a tervek az új út kialakítására. Egy 2x2 sávos keresztmetszetű út épül a felüljáró helyére egy új híddal a Mura felett. A kivitelezés ideje alatt egy ideiglenes hídon át haladhat majd a forgalom a jelenlegitől mintegy 1,5 km-re keletre. A felüljáró déli végcsomópontja helyén lévő bonyolult csomópont helyére egy 2 sávos körforgalmat terveztek, mely révén területet lehet felszabadítani. A munkálatok tervezett költsége 25 millió €, melyet a stájer régió és a város áll. Az eredeti elképzelések szerint már 2009-ben meg kellett volna kezdeni a bontást, de az idén tavaszra kitűzött munka nem kezdődött el. 2010 júniusára jelölték ki az újabb dátumot, de a becslések szerint két évig tartó építkezés továbbra sem indult meg. Jelenleg remény sincs arra, hogy az újabb időpontot megtudhassunk.

6 komment

Címkék: közlekedés ausztria építészet városkép felüljáró bruck an der mur

A bejegyzés trackback címe:

http://epitos.blog.hu/api/trackback/id/tr511577445

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Attus Germanicus · http://attus.hu 2010.07.05. 09:14:59

Ez érdekes. Jártam ott én is, mentem is ezen a felüljárón, nem gondoltam, hogy el akarják bontani. Ha a városon fog átmenni ez a forgalom, akkor meg megint az lesz a baj. Ha elmész délnek az autópályán, Graznál van egy 10 kilométer hosszú alagút, végig a város alatt. Ide is kéne egy ilyen :-)

Ja, egy apróság: a folyó neve magyarul Mura, talán célszerűbb "Mur folyó" helyett a magyar nevét használni. A városnév természetesen úgy jó, ahogy van, csak ott kéne javítani, ahol csak a folyónév szerepel.

oolajtoo 2010.07.05. 15:35:29

SALGÓTARJÁN ... pár éve, ugyanaz ...

Fricy · http://epitos.blog.hu 2010.07.05. 15:51:10

@oolajtoo:
Azt még csak képeken láttam, de elég brutálul néz ki.

HLaci 2010.07.05. 17:43:19

a salgótarjáni cucc szerintem frankó lett...

aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2010.08.15. 20:50:49

Durva, mikor egy kisvárosba beletesznek egy ilyen nagyvárosi elemet:/

gyalog 2010.10.27. 22:09:03

Mire jó egy MEPS :) (Tényleg, nem akarod itt a blogon megírni a történetét? Ha jól számolom, már több mint 20 éve megy!)