A Fekete-tenger partján elterülő orosz nagyváros rendezi a 2014-es téli olimpiát. A sportlétesítményeken kívül nagyszabású infrastruktúrális fejlesztésekbe is belefogtak a rendezők. Egy új közlekedési folyosó épül a közeli hegyeken át: alagutak sorozata készül az autók és a vonatok számára.
A Krasnaja-Polyana és Adler között húzódó új korridor kivitelezése 2009 májusában kezdődött. Összességében egy 49 km hosszú útvonalról van szó a Mzimta folyó mentén. Lesz hat vasúti alagút 10409 m-en, három autós alagút 7698 m-en és három szerviz alagút 9329 m hosszban. Ezeken felül 28 híd, és számos felüljáró készül.
Az új vasútvonal mentén 3 vasútállomás is lesz, a csatlakozó vonalakon és Szocsiban felújítják a jelentősebb pályaudvarokat. Közvetlen reptéri kapcsolat is lesz, A vasúti alagutak egyvágányosak lesznek, 10,2 m átmérővel. A nyílt pályán azonban kétvágányos szakaszok is létesülnek. A síneken 160 km/h-val közlekedő gyorsvonatok fognak járni. Várhatóan 2013 őszére fejeződhetnek be a munkálatok.
A tervek szerint az olimpia alatt óránként 6 szerelvény fog az alagúton áthaladni, mely 12 ezer utas szállítását teszi lehetővé Krasnaja-Polyana és Adler között.
A gépjárművek számára készülő alagutak 2x1 sávosak lesznek, 13,2 m átmérővel.
Az alagutakat fúrópajzsokkal (TBM) és robbantásos, fejtéses módszerrel egyaránt építik. A hegyek között létesítettek egy ideiglenes betonüzemet, ahol a tübingek gyártása is folyik. Így nem kell több száz km távolságból a helyszínre szállítani azokat, mely révén az építkezéssel járó környezeti ártalmak csökkenthetővé váltak. Az ideiglenes betonüzem is a legkorszerűbb technológiát alkalmazva működik, szigorúan ügyelve a közeli vízbázisok szennyezésének elkerülése mellett.
Az első alagút fúrásával május végén készültek el. Ez az 1-es jelű alagútpár 2366 m-es szervizalagútja 6,2 méter átmérőjű.
Végül egy kis angol nyelvű videó az építkezésről:
A képek a www.bamts.ru oldalról származnak.