Építős blog

Az Építős blogban közlekedési és építészeti beruházásokról olvashatsz. Határok nélkül. De ne lepődj meg ha néha egy-két jármű is feltűnik a monitoron.

facebook

Szmog

Budapest szmogtérképe

Statisztika

Kommentek

  • v2peti: Mi a gond a kerékpárúttal? El van választva a közúttól. Mit kellett volna ott másképp csinálni? (2017.05.04. 12:22) A hét műtárgya 2010/15
  • skubidor: @záporjózsi: Már pedig a Római Metró felső vezetékes. S ezért csendesebb is. De miért nincs annyi ... (2016.04.14. 03:50) A római metró
  • Normális: ...pontosabban, GYALOG át lehetett menni. Ugyanúgy, ahogyan a korabeli HÉV-végállomáshoz. Persze... (2015.07.11. 00:32) Autók a villamosok ellen
  • Albu: „A 3-as és 4-es metró közötti átjáró néhány évvel ezelőtti állapota. Ezt még a 3-as metróval együt... (2015.04.09. 18:09) 35 éves a 3-as metró
  • Albu: Az a villamosmegálló… az megér egy pofont! A tervezés a szakma csúcsa… na persze! (Dolgoztam ben... (2014.06.25. 12:28) Hogyan készült a Fővám téri aluljáró?

Címkék

4 es metró (10) abb (1) alagút (39) alapozás (3) almati (1) alstom (6) aluljáró (7) andor utca (2) ansaldo (1) arany (1) ausztria (9) autópálya (23) a het mutargya (8) balatonfenyves (1) bebetonozott talpfa (1) bécs (1) belgium (4) belgrád (2) berlin (6) bombardier (6) bordeaux (2) bruck an der mur (3) brüsszel (1) budai fonódó (3) budapest (58) busz (7) buszkorridor (1) cadiz (1) caf (1) cdm (2) charleroi (2) Címkék (1) citadis (1) cobra11 (1) crossrail (1) csalagút (3) csehország (1) csepeli gerincút (3) csíkszereda (1) dél afrika (1) díszkivilágítás (1) dlr (1) drezda (2) egyesült királyság (5) elektromos (1) elkerülő (6) elővárosi vasút (11) építészet (51) érd (5) erdély (2) érd körbe (3) eu támogatás (11) extradosed (5) felhőkarcoló (4) felüljáró (3) ferdekábeles (11) ferencie tere (1) ferihegy (1) feszített függesztett (4) flirt (3) fogaskerekű (2) forma1 (2) franciaország (8) genf (1) gent (1) graz (5) gyalogos (7) győr (1) hess (1) hév (4) híd (53) horvátország (2) india (1) ívhíd (6) karlsruhe (5) katowice (1) kazahsztán (1) kelenföld (6) kerékpár (12) kína (4) kisvasút (1) köln (1) kolozsvár (2) koolhaas (1) körforgalom (1) kötélpálya (1) közlekedés (148) közúti vasút (44) krakkó (1) külső kerületi körút (1) lágymányosi (1) lausanne (1) lengyelország (3) light rail (6) london (8) m0 (4) m6 (2) m7 (1) madrid (1) maglev (2) magyarország (37) mainz (1) margit híd (15) marokkó (1) melbourne (1) metró (32) metrovagonmas (2) milánó (1) miskolc (1) monorail (2) moszkva (4) mumbai (1) nagysebességű (14) nagyvárad (1) németország (24) neoplan (1) nyitható híd (4) olaszország (3) oroszország (3) overground (2) oyster (1) párizs (2) peking (1) pendolino (2) pesa (1) pozsony (2) prága (2) pre metró (2) rafs (4) rakpart (9) rem (1) repülés (2) repülőtér (6) résfal (9) róma (4) románia (1) rotem (1) shanghai (1) siemens (8) sikló (2) skoda (1) skycourt (1) spanyolország (3) stadler (3) stadtbahn (6) strasbourg (3) stuttgart (12) svájc (2) szentpétervár (4) szerbia (2) szlovákia (4) szófia (2) szöul (1) s bahn (7) tábla (2) talgo (1) tátra (1) tbm (5) torony (3) toronydaru (1) toulouse (4) tram train (5) transrapid (1) trolibusz (3) tűz (1) uitp (1) újvidék (1) ulf (1) usa (1) út (19) üzbegisztán (1) val (2) valencia (1) van hool (1) városkép (7) varsó (2) vasút (50) vasútállomás (24) veke (1) velaro (6) viadukt (11) villamos (52) vízépítés (2) völgyhíd (8) vonat (20) wuhan (2) zágráb (2) Címkefelhő

Négy éves a berlini főpályaudvar

2010.05.26. 08:33 Fricy

2006. május 26-án adták át az újjáépülő Berlin egyik ékkövét, az új vasúti főpályaudvart A 700 millió euróba kerülőt épület - mely nemcsak Németország, de Európa egyik legjelentősebb közlekedési létesítménye lett -, azonban több mint vasúti pályaudvar. Találhatunk benne irodákat, egy bevásárlóközpontot és néhány hónapja már egy metróállomást is.

Németül Berlin Hauptbahnhof a neve, de említik Lehrter Bahnhofként is. Mindkettő hivatalosnak tekinthető. Itt állt ugyanis az utóbbi néven ismert klasszicista és neoreneszánsz építészeti elemekkel díszített, fejállomás kialakítású épület, mely 1871-ben épült. (Régi fotók itt és itt tekinthetőek meg.) Ez azonban súlyos károkat szenvedett a II. Világháború során, mikor a szövetséges haderők bombázták a várost. A világégés után amennyire tudták, helyreállították az épületet, így ismét tudott vonatokat fogadni és indítani. A kettéosztott város azonban nem tudott mit kezdeni a bombázások miatt senki földjévé vált területen álló pályaudvarral. Egyre kevesebb szerelvény fordult meg itt, végül 1951-ben bezárták és 1958-ban lebontották. Ekkortól már csak a Stadtbahnon közlekedő városi vonatok álltak meg a hasonló nevű S-Bahn állomáson, mely a régi pályaudvar mellett helyezkedett el. A hiányzó főpályaudvar szerepét Nyugat-Berlinben a Zoologischer Garten (röviden Zoo) nevű állomás, míg Kelet-Berlinben az Ostbahnhofnál lévő állomás vette át.

Berlin újraegyesítés azonban új kihívás elé állította a várost: egyre inkább mutatkoztak a jelei annak, hogy valamit kell kezdeni a fenntarthatatlanná vált helyzettel. Az igények megváltozása miatt szükségessé vált a kötöttpályás közlekedési rendszerek fejlesztése. Így nekiláttak a korábban szétszabdalt S-Bahn és U-Bahn hálózatok egységesítéséhez, és a villamos hálózat rekonstrukciójához. Nagyvasúti szempontból a városi vasúti körgyűrű fejlesztésén kívül a hiányzó észak-déli kapcsolat és egy új főpályaudvar megépítése vált a legfontosabbá. Így született meg a „gomba-projekt”.

A Meinhard von Gerkan által tervezett épület impozánsra sikeredett és jól beleillik abba az építészeti képi világba, mely a folyamatosan újjáépülő környékre jellemző. A Stadbhan vágányait lefedő, 321 méter hosszú íves üvegcsarnok közepét átmetszi egy kisebb, 160 méter hosszú, 40 méter széles másik üvegcsarnok. Ezt négy, 46 méter magas irodatorony szegélyez, melyek közül kettő-kettő összeköttetésben van a kisebb üvegcsarnokkal párhuzamosan. Továbbá épült egy különálló torony, amin a Deutsche Bahn (DB) logója már messziről látható.

Az építkezés 1995-ben kezdték el, mely nagyon lassan haladt. 2002-re készült el annyira az épület, hogy a Stadtbahnon közlekedő szerelvények áthaladhattak már az új a felépített részeken. Ekkor még csak az S-Bahn vonatok álltak meg itt, bár túl nagy utasforgalma nem volt. Leginkább az építkezést lelkesen figyelő helyiek és turisták szálltak le.

2004-ben jártam Berlinben először. Természetesen megnéztem a pályaudvart is. Akkor a hosszirányú üvegcsarnok már kész volt, de a keresztirányú még nem. Sőt, csak akkor érte el a terepszintet a négy irodatorony szerkezete.

A kivitelezés leglátványosabb mozzanata az volt, amikor az irodatornyokat összekötő, hídszerű épületrész szerkezetkész elemeit az addig függőleges helyzetből, egyetlen, viharos éjszaka alatt vízszintes helyzetbe forgattak. Erről dokumentumfilmet is forgattak.

Amint fentebb említettem, 2006. május 26-án este, ünnepélyes keretek között adták át a forgalomnak az új főpályaudvart. Teljes üzemmel azonban csak két nappal később találkozhattak az utasok. Az épület vasút- és utasforgalmi része öt szintes. Legfelül a Stadbahn vágányai helyezkednek el. A legfelső szinten három középperon és hat vágány található, melyek közül a 15. és 16. vágányon az S-Bahn szerelvények közlekednek, míg a 11-14. vágányokon az ICE, IC és RE szerelvények osztoznak. Az 1. Emeleti szinten üzletek, éttermek és a jegypénztár helyezkednek el és innét érhetőek el a felső szinten lévő peronok. A földszint lényegében a középső szintnek fele meg. Itt további üzletek találhatóak valamint az északi és déli oldali főbejárat. A -1. szinten is üzletek vannak, valamint innét érhető el a 2009 őszén átadott U55-ös metróvonal állomása.  Végül a -2. szinten a pályaudvarral együtt épült észak-déli vasúti alagútban közlekedő vonatokra lehet felszállni. Itt összesen 8 vágány (1-8. vágány) van, melyeket négy középperonról lehet elérni. Az összes szintre mozgólépcsők és liftek vezetnek, de normál lépcsőkarok is találhatóak.

Felvetődik a kérdés, hogy mi van akkor a 9-10. vágányokkal? Nos, azok egyelőre nincsenek. Ezt a két számot az S21-es S-Bahn viszonylatnak tartják fenn, ami észak-déli irányban haladna és kedvezőbb eljutási lehetőséget biztosítana a város különböző területiről. Pénzügyi okok miatt azonban ez még nem valósult meg és várhatóan még jó pár évig nem is fog. Ugyan az U55-össel már valamelyest javult a belső városrész és a pályaudvar kapcsolata, azonban még így is csak átszállással lehet eljutni a vonatokhoz. Természetesen azért a Stadtbahnon közlekedő S-Bahnokról nem szabad elfelejtkezni, azonban a Zoohoz képest sokkal kevesebb járatot lehet igénybe venni. A tervek között szerepel még egy villamosvonal kiépítése is, talán 2012-re elkészül.

A Hauptbahnhof építése és átadása óta sok kritikát hallani arról, hogy a semmi közepén lévő pályaudvarnak ebben a formában semmi értelme nem volt. Szétverték a berliniek által kedvelt és megszokott két nagy pályaudvar forgalmát, nehezebb elérni a pályaudvart és még sok adójukba is került. Nyílván ez a helyzet változni fog, amennyiben a pályaudvar köré tervezett többi épület is felépül. Ennek hatására várhatóan élettel telhet meg a környék, ami az elszigeteltség érzetet csökkenteni tudja. Bár amennyiben csupán újabb iroda- és üzleti negyed lesz csak itt, akkor erre nem igazán lehet számítani.

 

Bookmark and Share

15 komment

Címkék: közlekedés berlin metró németország vonat vasút építészet torony vasútállomás alagút stadtbahn nagysebességű s bahn

A bejegyzés trackback címe:

http://epitos.blog.hu/api/trackback/id/tr182031383

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Attus Germanicus · http://attus.hu 2010.05.26. 09:10:45

Jó lett. Pár észrevétel:
- Kelet-Berlin legfontosabb vasútállomása nem az Alex volt (az csak egy négyvágányos állomás, funkcionálisan csak meglálóhely), hanem a mostani Ostbahnhof, amit akkortájt Hauptbahnhofnak is neveztek.
- A 9-10. vágány nem azért hiányzik, mert azt az S21-nek tartják fenn, hanem amúgyis szokásban van az eltérő szinten lévő vágányok számozását így szétválasztani, pl. Stuttgart Hbf. vagy Frankfurt Hbf. S-Bahn-vágányait 101-től számozzák, pedig ott nyilván sosem lesz száz felszíni vágány. A pincében lévő 8 vágány amúgyis kissé túldimenzionáltnak tűnik, csúcsidőban is ritka, hogy egyszerre 4-nél több foglalt lenne, szóval az sem biztos, hogy, ha lesz S21, akkor kell neki plusz két vágány. Ugyanis nem sok vonatnak van itt végállomása, ezért a vonatok nem állnak sokáig az állomáson (észak felől Südkreuzra, dél felől Gesundbrunnenre továbbmegy a távolsági vonatok zöme, a regionálisok meg amúgyis átmérősek).
- A régi Lehrter homlokzata nagyon hasonlított a Keletire, ez látszik is az egyik régi képen, amit linkeltél. A másikon meg az ltászik szépen, hogy a Lehter Stadtbahnhof pont a Lehrter vágányai felett volt, keresztben.
- Az észak-déli kapcsolatra lehet mondani, hogy hiányzott, de igazából nem is volt rá nagy igény, legalábibs nem így. Nem csak az a gond, hogy a Hbf. a semmi közepén van, hanem az is, hogy az új É-D alagúton át közlekedő távolsági vonatok csak a szintén nagyon elszigetelt Gesundbrunnen és Südkreuz állomásokon tudnak megállni (a regionálisok megállnak a Potsdamer Platzon is, ami azért kiemelt célpont ma már). Így az új É-D vonal a távolsági utasoknak nem sok jót hozott, és a regionálisoknál is vitatható a haszna. Viszont tehermentesítette a még így is túlzsúfolt Stadtbahnt.
- Ha már Potsdamer Platz: megérne egy posztot az is (illene is a blogodba). Ott húzódott a fal '89-ig, ezért ott lényegében megszűnt az élet a kettéosztottság idején. És a 90-es évek elejétől irgalmatlan tempóban húztak oda fel egy új városnegyedet, és ma már elég nagy ott a nyüzsgés. A Hbf. környékére is terveztek ilyesmit, de Berlin borzasztóan eladósodott, és most igény sincs ennyi új irodára már, szóval szerintem még egy darabig nem lesz ott semmi.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2010.05.26. 09:42:29

@Attus Germanicus:
Köszi a kiegészítéseket.
Potsdamer Platzról szeretnék írni, csak ebbe a posztba már sok lett volna.

Von Teese 2010.05.26. 09:56:21

Hello :) A második képen a U-banh vágányai vannak? A harmadik sínből gondolom.

Attus Germanicus · http://attus.hu 2010.05.26. 10:02:59

@Von Teese: Nem, az az S-Bahn. Berlinben az S-Bahn is alsó szedővel megy. Felülről a 4. képen látsz is egy sárga-piros fényezésű S-Bahn-szerelvényt a 15. vágányon.
Bővebb információ a berlini S-Bahnról itt:
attus.hu/index.php?page=Berlin:_az_S-Bahn

Von Teese 2010.05.26. 10:14:53

@Attus Germanicus: Jó, rendben. Bocsánat, de eddig leginkább Bécsben jártam (nyugat felé) és az ottani rendszerelnevezésekből próbáltam kiindulni. Bár ott is a U6-os a kakukktojás.

Attus Germanicus · http://attus.hu 2010.05.26. 10:30:39

@Von Teese: Nem kell bocsánatot kérni. Kérdeztél, válaszoltam, ennyi :-)

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2010.05.26. 10:32:08

@Attus Germanicus: pedig jogos észrevétel, hiszen mint tudjuk, harmadik sínje a metrónak van, az s-bahn pedig zöld.
az a korábbi mondat is ütős, hogy "a regionálisok meg amúgyis átmérősek". berlin csak fotosopp lehet.

szerintem pár éven belül vége lesz az ingatlanos válságnak is, és akkor a pályaudvar környéke is "gyorsan" be-, avagy kiépül. viszont vélhetően irodanegyedként, sajnos.

stepboy 2010.05.26. 22:13:02

Impozáns épület, klassz írás megint. Tetszik, h még a liftben is működik az utastájékoztatás; plusz az ICE-s videóban az angol nyelvű bemondás sem piskóta itthoni szemmel :-)

berlin_mount 2010.05.28. 05:42:06

@Radio Free Aberrania: A villamos pedig sárga, olyan színü, mint a bundáskenyér, de nem harapunk bele. A busz meg csakis kék színü lehet!

Jelentem, hogy az elsö HBF melletti épület már elkészült egy MotelOne szálloda képében.

HBF alsó szintje pedig 2011 végétöl több vonatot kap, hiszen ide érkeznek majd a BBI-expresszek a reptérröl.

aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2010.05.29. 14:01:55

Csodálatos épület! Márciusban jártunk itt, mi "telepesek"-hát valami fantasztikus! Megérkezni reggel az alsó csarnokba, majd felmenni az S-bahnokhoz... jó első benyomások voltak Berlinről:D

spag · http://railzone.nl 2010.05.30. 13:59:15

Igazából a "többi épület" beépítés (a makett) éppen egész alacsonynak tűnik nekem. Pont azzal lehetne ellensúlyozni a helyszínt, ha ide épülnének magasházak, nem máshova. Persze nem lenne eretnekség az irodák mellé lakásokat is építeni, nem tudom ennek mi lenne az akadálya.

gramercy 2010.06.07. 13:50:30

oregszem :(
mintha tegnap lett volna a megnyito

nagyszeru epulet, kivancsian varom a stuttgart 21-et

mB · http://frankzappa.blog.hu/ 2010.06.10. 09:31:01

Kedves Építős Blog!
Erre a cikkre egy jó nagy linket tetem a saját honlapomon:
berlin2010.blog.hu/2010/06/09/hauptbahnhof_negy_eves_a_berlini_fopalyaudvar
Egy nyári kirándulást szervezünk építészhallgatókkal Berlinbe, amihez ez nagyon klassz adalék volt - HA még valamilyen izgalmas, hasznos információ felbukkan a témakörben, azt nagyon megköszönjük! (A BBI cikket is örömmel böngésztük!)

Természetesen bárki más Berlin-infóinak is nagyon fogunk örülni.

mB · http://frankzappa.blog.hu/ 2010.06.10. 09:32:07

@aesculus: (a fenti részben neked is szól - illetve Tőled egy cikket szerettem volna átemelni a remek honlapodról, de nem tudtalak elérni.)

Fricy · http://epitos.blog.hu 2010.06.10. 12:35:08

@mB:
Köszönöm. Hamarosan lesz újabb berlni poszt.