Építős blog

Az Építős blogban közlekedési és építészeti beruházásokról olvashatsz. Határok nélkül. De ne lepődj meg ha néha egy-két jármű is feltűnik a monitoron.

facebook

Szmog

Budapest szmogtérképe

Statisztika

Kommentek

  • v2peti: Mi a gond a kerékpárúttal? El van választva a közúttól. Mit kellett volna ott másképp csinálni? (2017.05.04. 12:22) A hét műtárgya 2010/15
  • skubidor: @záporjózsi: Már pedig a Római Metró felső vezetékes. S ezért csendesebb is. De miért nincs annyi ... (2016.04.14. 03:50) A római metró
  • Normális: ...pontosabban, GYALOG át lehetett menni. Ugyanúgy, ahogyan a korabeli HÉV-végállomáshoz. Persze... (2015.07.11. 00:32) Autók a villamosok ellen
  • Albu: „A 3-as és 4-es metró közötti átjáró néhány évvel ezelőtti állapota. Ezt még a 3-as metróval együt... (2015.04.09. 18:09) 35 éves a 3-as metró
  • Albu: Az a villamosmegálló… az megér egy pofont! A tervezés a szakma csúcsa… na persze! (Dolgoztam ben... (2014.06.25. 12:28) Hogyan készült a Fővám téri aluljáró?

Címkék

4 es metró (10) abb (1) alagút (39) alapozás (3) almati (1) alstom (6) aluljáró (7) andor utca (2) ansaldo (1) arany (1) ausztria (9) autópálya (23) a het mutargya (8) balatonfenyves (1) bebetonozott talpfa (1) bécs (1) belgium (4) belgrád (2) berlin (6) bombardier (6) bordeaux (2) bruck an der mur (3) brüsszel (1) budai fonódó (3) budapest (58) busz (7) buszkorridor (1) cadiz (1) caf (1) cdm (2) charleroi (2) Címkék (1) citadis (1) cobra11 (1) crossrail (1) csalagút (3) csehország (1) csepeli gerincút (3) csíkszereda (1) dél afrika (1) díszkivilágítás (1) dlr (1) drezda (2) egyesült királyság (5) elektromos (1) elkerülő (6) elővárosi vasút (11) építészet (51) érd (5) erdély (2) érd körbe (3) eu támogatás (11) extradosed (5) felhőkarcoló (4) felüljáró (3) ferdekábeles (11) ferencie tere (1) ferihegy (1) feszített függesztett (4) flirt (3) fogaskerekű (2) forma1 (2) franciaország (8) genf (1) gent (1) graz (5) gyalogos (7) győr (1) hess (1) hév (4) híd (53) horvátország (2) india (1) ívhíd (6) karlsruhe (5) katowice (1) kazahsztán (1) kelenföld (6) kerékpár (12) kína (4) kisvasút (1) köln (1) kolozsvár (2) koolhaas (1) körforgalom (1) kötélpálya (1) közlekedés (148) közúti vasút (44) krakkó (1) külső kerületi körút (1) lágymányosi (1) lausanne (1) lengyelország (3) light rail (6) london (8) m0 (4) m6 (2) m7 (1) madrid (1) maglev (2) magyarország (37) mainz (1) margit híd (15) marokkó (1) melbourne (1) metró (32) metrovagonmas (2) milánó (1) miskolc (1) monorail (2) moszkva (4) mumbai (1) nagysebességű (14) nagyvárad (1) németország (24) neoplan (1) nyitható híd (4) olaszország (3) oroszország (3) overground (2) oyster (1) párizs (2) peking (1) pendolino (2) pesa (1) pozsony (2) prága (2) pre metró (2) rafs (4) rakpart (9) rem (1) repülés (2) repülőtér (6) résfal (9) róma (4) románia (1) rotem (1) shanghai (1) siemens (8) sikló (2) skoda (1) skycourt (1) spanyolország (3) stadler (3) stadtbahn (6) strasbourg (3) stuttgart (12) svájc (2) szentpétervár (4) szerbia (2) szlovákia (4) szófia (2) szöul (1) s bahn (7) tábla (2) talgo (1) tátra (1) tbm (5) torony (3) toronydaru (1) toulouse (4) tram train (5) transrapid (1) trolibusz (3) tűz (1) uitp (1) újvidék (1) ulf (1) usa (1) út (19) üzbegisztán (1) val (2) valencia (1) van hool (1) városkép (7) varsó (2) vasút (50) vasútállomás (24) veke (1) velaro (6) viadukt (11) villamos (52) vízépítés (2) völgyhíd (8) vonat (20) wuhan (2) zágráb (2) Címkefelhő

Stuttgarti vágányokon - 1. rész: a Stadtbahn

2010.05.05. 07:58 Fricy

A német település Baden-Württemberg tartomány fővárosa, az agglomerációjával együtt kb. 800 ezer lakossal. Változatosak a terepviszonyok a területén, ami különleges megoldásokat kívánt meg a közlekedési rendszer kiépítése során. Mondjuk erre volt is pénze Stuttgartnak. Az első részben a városi Stadtbahn hálózatról lesz szó.

Csatolt szerelvény az U6-os vonalon

De mielőtt rátérnék arra, mi is az a Stadtbahn, kell egy kis közlekedéstörténelmi kitekintést tennem. Az első 1000 mm-es nyomtávolságú lóvasúti vonal 1868-ban nyílt meg, amelyeket 1895-ben villamosítottak. A szolgáltatást már akkor is, ahogyan ma is, a Stuttgarter Straßenbahnen AG (SSB) végezte. A XX. század elejétől kezdve folyamatosan bővült a hálózat.

Nosztalgiaszerelvény a tévétoronynál

1959-ben szerezték be az első GT4-es csuklós szerelvényt, amely a budapesti UV-khoz hasonlóan évtizedekig hozzátartoztak a városképhez. Ráadásául ezeknek is a sárga-fehér volt a meghatározó színösszeállításuk, melyet sötét csík választott ketté az ablakok alatt. Fura, de a járműfejlesztés ellenére két év múlva a világon tomboló autós szemléletű városi közlekedéstervezés itt is éreztette hatását és megszűnt jó pár villamosvonal a városban. Arra az elhatározásra jutottak az akkori döntéshozók, hogy a nagyforgalmű vonalakon metróval váltják ki a járatokat. (További részletek Attus oldalán.)

Föld alatti állomás a Hauptbahnhofnál

Így megkezdődtek az alagutak építési munkálatai, melyek közül az elsőt 1966-ban adtak át a Chalottenplatznál, ami mára forgalmas átszálló csomóponttá vált. De mivel metrókocsikat egyelőre nem terveztek beszerezni, így a villamosokat terelték be az alagútba. A metró igényeinek megfelelően 1 méter magas peronok és 1435 mm-es nyomtávolságú pálya épült. A villamosok azonban 2200 mm-esek voltak, a nyomtáv pedig 1000 mm-es. Az ellentmondást feloldandó így 3 sínes felépítmény készült és minden állomás egy részén alacsonyabb szintű peronokat építettek.

 Bopser állomás

Weilimdorf - Löwen Markt állomás előtt és után kéregvezetésben megy a Stadtbahn

A siker hatására elvetették az önálló metróhálózat kiépítését és az 1970-es évek végén átadott új alagutak és mélyállomások is az előbb ismertetett rendszer szerint épültek meg. Így ugyan eltüntették a síneket a felszínen, az utasok még sem szenvedtek kárt, mert átszállásmentesen érhették el a belvárost. Végül az első Stadtbahn vonalon (az akkor még 3-as jelzésű viszonylaton) Möhringen és Pleiningen között 1983-ban indult meg a forgalom. Új,kétirányú, kétoldali ajtós, DT8 jelű szerelvényeket is vásároltak, melyek kifejezetten Stuttgart részére lettek kifejlesztve. 1989-től kaptak U jelzést a Stadtbahn vonalak.

DT8-as kocsi belső tere

Sokáig tehát egy hálózaton közlekedtek a villamosok és a Stadtbhan szerelvények. A 3 sínes vágányok fokozatosan vették át az uralmat a korábbi keskeny nyomtávtól. A felszínen is egyre több megállóban építettek ki magasperonokat, hogy szintben lehessen beszállni a Stadtbahn kocsikba. Addig lenyíló lépcsőkkel látták el ezeket a szerelvényeket, hogy az alacsony peronról is fel lehessen jutni az utastérbe. De volt ahol középperonról lehetett a Stadtbahnokra és ugyanott, de szélsőperonokról a villamosokra felszállni.

Magasperonos középperon és felhagyott szélsőperon

Aztán megszületett a döntés, hogy felszámolják a villamosüzemet és a maradék néhány viszonylatot is Stadtbahnná alakítják át. Legutoljára a 15-ös viszonylat alakult át. Az utolsó villamos 2007. december 9-én ment el a tévétoronyhoz. Másnaptól már U15-ös jelzéssel ide is Stadtban hozta az utasokat.

A meredek pálya sem akadály

A hálózat összhossza 123 km és 12 állandó viszonylat van (térkép). További két járatot üzemeltetnek, ha a városi stadionban, vagy az azt körülvevő területen valamilyen rendezvényt tartanak. Sok helyen fonódnak egymással a viszonylatok, így alkotva sűrű követést az egyes szakaszokon. Minden megállóban elektronikus kijelzőről lehet leolvasni, hogy melyik járat mikor érkezik és hány kocsival.

Utastájékoztató

Ugyanis szólóban (39m) és csatolva (78m)is közelednek a kocsik. Egy-egy ilyen csatolt szerelvény impozáns látványt nyújt a felszínen, főleg ahol az úttesttel egy felületen közlekednek. (Ne feledjük: a 4-es metró 80 méteres szerelvényekkel fog járni.) Jegyet minden megállóban lehet vásárolni a kihelyezett automatákból, melyek működnek is és papírpénzt is elfogadnak. Tarifaközösség (VVS) révén a vasútvonalakra is érvényesek a jegyek, bérletek. Minden megálló akadálymentesen megközelíthető, a föld alatti állomásokon mozgólépcső és/vagy lift is található.

Magasperonok az úttest mellett

Van sok érdekes szakasza a Statdbahnnak. Alagutak, különszintű föld alatti keresztezések láttán megállapítható, hogy nem sajnálták a pénzt egy használható hálózat kiépítésére. A villamosüzem megszűnte után vannak szakaszok, ahol már felszedték a korábbi 1000 mm-es nyomtávhoz szükséges harmadik sínszálat. Máshol csak az útátjárókban öntötték ki bitumennel a síncsatornát. A korábbi 15-ös vonalon azonban megmaradt a 3. sínszál, mivel itt nosztalgiamenetek járnak még.

 Ruhbank (Fernsehrturn) állomás

Panorámakanyar az U15 vonalán

Nekem nagyon tetszett ez a rendszer, ami ötvözi a gyors belvárosi haladást a kényszerű átszállások nélkül. A magaspadlós és széles járművek révén nincsenek az utasteret korlátozó szerkezeti elemek, gyors az utascsere a szintbeli beszállásnak köszönhetően. Jól elhelyezett tájékoztató táblák és térképek segítségével könnyű tájékozódni annak is, aki nem ismeri a várost.
 

Bookmark and Share

7 komment

Címkék: közlekedés németország villamos stuttgart alagút stadtbahn közúti vasút

A bejegyzés trackback címe:

http://epitos.blog.hu/api/trackback/id/tr581974979

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

stepboy 2010.05.05. 21:56:51

Klassz összefoglaló, köszi. :-)

"Jegyet minden megállóban lehet vásárolni a kihelyezett automatákból, melyek működnek is és papírpénzt is elfogadnak." - igen, és még bankkártyát is, Németországban ez már nagy szó szerintem.

Ugyan nem sok esély van rá, de ha a négyesmetró végül hasonló formában épül meg, akkor elmondhatjuk, h csak 50 évvel vagyunk lemaradva Nyugat-Európától. Azért így húsz évvel a rendszerváltás után eléggé, hát karcsú...

Quick_6 2010.05.06. 12:32:20

Budapesten nem egy alkalommal nyelte el a pénzem az automata. Félve dobok bele pénzt, vagy ha pénzt dobok akkor mindenképp 5 Ft-al kezdek, így nem bukok nagyot ha benyeli az a szar. Amúgy amikor nincs bérletem bliccelek. Azért 320 Ft-ot inkább kajára költök. Lapos ám a diákok pénztárcája :)

Attus Germanicus · http://attus.hu 2010.05.06. 12:58:54

@QuickSixx: Odakint ezzel nincs gond. Ráadául ott a bérletet is az automatából lehet megvenni, nem kell ahhoz se pénztárba menni.
Nem tudom, Fricynek van-e olyan képe, amin jól látszik az automata, nekek otthon talán van, szóval van rajta rengeteg opció, az egy utazásra szóló jegytől a családi hétvégi jegyig mindent lehet belőle venni.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.05.07. 08:56:02

@QuickSixx:

hát igen, és gondolj bele, amikor jön az egyszeri turista, és az automatából napijegyet szeretne venni itthon magának, meg az édes párjának. Előkapja a mindig magánál hordott 3100 forintnyi fémpénzt, és már hajigálja is befelé.
(mert az egydolog, hogy lehet napijegyet kapni az automatából, de kinél van akár 1500 forintnyi apró?)

HLaci 2010.05.10. 05:10:35

@mestska:
>de kinél van akár 1500 forintnyi apró?

simán lehetne, ha az 500-asunk is fémpéz lenne...

(mintahogy fémpénz a 2EUR, és fémpénz az 50CZK is, igaz utóbbinál még bankó is van forgalomban)

de mi eztis szarul csináljuk és milliárdokat pocsékolunk el évente a váltópénzként funkcionáló, és emiatt túl gyorsan elhasználódó 500hufos bankjegyek cseréjére...

spag · http://railzone.nl 2010.05.30. 13:50:35

Szuper képek! Stuttgart nagyszerű hely tényleg.