A grazi főpályaudvar jelentős átalakítás elé néz. Egy 2020-ig tartó fejlesztés részeként nemcsak maga az állomás, hanem a teljes környezete is egy komplexen átépül. A villamosok részére pedig egy új alagút épül.
Látványterv a megújuló főpályaudvarról és környékéről
A grazi főpályaudvar jelenlegi épülete 1950-ben épült, miután a korábbi megsemmisült a II. világháború során. Az 1990-es években készült el a vágányok alatti gyalogos aluljáró. 2001-ben felújították az épületet, hogy méltóképpen fogadhassák a 2003-as Európa kulturális fővárosa programjaira érkező utasokat. Ekkor készült el a két oldalán egy-egy üvegfalú szárny, melyekben egy kisebb bevásárlóközpont kapott helyet.
A főpályaudvar és az Europaplatz 2007-ben
A központi utascsarnok oldalfalait és mennyezetét pedig nonfiguratív formákkal festették le, mely igazán esti kivilágításban nyújt impozáns látványt. Az aluljárót akadálymentesítették: minden peronhoz mozgólépcsőket és lifteket építettek be.
A peronokra már ma is mozgólépcsők vezetnek
Az ÖBB a jövőben sokkal fontosabb szerepet szán Graznak. A tervek szerint a jelenlegi napi 500 járat a duplájára fog növekedni, mivel az észak-déli és kelet-nyugati irányú viszonylatok átszállóhelyévé kívánják fejleszteni Ausztria második legnépesebb városának főpályaudvarát. Ennek keretében 55 cm magasra építik át a peronokat, melyeket meg is hosszabbítanak, hogy a nagyobb szerelvényeket is fogadni tudják. Épül egy új gyalogos aluljáró is. Teljes korszerűsítésen fognak átesni a biztonsági berendezések és az áramellátás is. Fejlesztik a karbantartó bázist is és itt kap helyet a Rail Cargo Austria új főhadiszállása is. A pályaudvaron felszabaduló vasúti területeken pedig új irodaházak létesülhetnek.
Ma még az autókkal egy aluljárót használnak a villamosok is
Újjáépítik a közeli közúti aluljárót is a vágány- és peronépítések keretében. Az utasforgalmat nem érintő területeken már el is kezdődtek a munkálatok.
A tervezett vágányok és megállók térképe
A fejlesztés keretében sor kerül a városi közlekedési infrastruktúra fejlesztésére is. A pályaudvar előterében lévő villamos hurokvégállomás megszűnik. Az Annestraße felől egy rámpán keresztül a föld alá vezetik a vágányokat. Az Europaplatzon kialakítanak egy két kijáratos, szélsőperonos kéreg alatti megállót a villamosjáratok számára. A vonal ezután éles fordulatot vesz és a vasúti vágányok alatt éri el az Eggenberger Straße-t. A jelenleg a főpályaudvar előtt végállomásozó járatok számára a közeli Asperngasse-n építenek egy új hurokvégállomást.
Áttört födémű kéreg alatti megálló épül a villamosoknak
Rendezik a pályaudvar előtti teret is. Az autóbusz-végállomás részben tetőt kap és a szálloda előtti kerékpárparkolót is korszerűsítik. Az eredeti menetrend szerint a villamosalagút építése idén tavasszal indult volna, de jelenleg úgy tűnik, hogy csak 2011-ben kezdődhet meg a kivitelezés.
Több száz kerékpár áll a főpályaudvar előtt
A kerékpártárolót is fejelsztik, háttérben az új tető a buszmegállók felett
A teljes rekonstrukció mintegy 260 millió €-ba fog kerülni az előzetes költségbecslések alapján.
A látványtervek a www.oebb.at oldalról származnak.