Szentes városa mellett a Hármas-Körös 5,6 folyókm-ben található egy műtárgy, mely egyik nevezetessége is lehetne a haza építőmérnöki alkotásoknak.
A hajózócsatorna
A duzzasztó 1905-07. között épült fel, dr. Zielinszky Szilárd műegyetemi tanár tervei alapján. Ő volt a hazai vasbeton szerkezetek első nagy, mai napig tisztelt szakembere. Az első hazai vasbeton vízépítési műtárgy célja az volt, hogy segítségével hajózhatóvá tegyék a folyót. Így a duzzasztó mellett egy hajózsilip is létesült.
A hajózócsatorna zsilipjei
A duzzasztó ún. tűsgátas rendszerű. A mederbe 27 darab keretlábat helyeztek el, amit további 15 tűtartó cső egészített ki. Az így képzett szerkezetnek támasztottak 350 darab 4,64 méter hosszúságú vörösfenyő gerendát. Így 3,53 méter duzzasztási szintet tudtak elérni.
Ide lehetett a gerendákat támasztani
A 6-700 tonnás hajók részére pedig egy 10 méter széles, 68 méter hosszú zsilip épült. A zsilipkaupk vasból készültek és kézi vezérlésűek voltak. Így egészen Békésszentandrásig hajózhatóvá vált a folyó. Itt 1942-ben épült egy másik szerkezet, amivel további 100 km-rel növelték a hajóval bejárható folyószakasz nagyságát.
Vízmércesor az ártéren
A közúti szállítás térnyerése miatt azonban egyre kisebb szerep jutott itt a teherhajóknak. Végül meg is szűnt, ami a bökényi duzzasztó sorsát is megpecsételte. A műtárgy 1987-re került olyan állapotba, hogy már nem volt képes betölteni a neki szánt szerepet, így üzemen kívül helyezték.
Egykori kiszolgáló épület
Azóta többször felmerült már, hogy helyre kellene állítani és turisztikai, valamint vízgazdálkodási szereppel ellátni.