Építős blog

Az Építős blogban közlekedési és építészeti beruházásokról olvashatsz. Határok nélkül. De ne lepődj meg ha néha egy-két jármű is feltűnik a monitoron.

facebook

Szmog

Budapest szmogtérképe

Statisztika

Kommentek

  • v2peti: Mi a gond a kerékpárúttal? El van választva a közúttól. Mit kellett volna ott másképp csinálni? (2017.05.04. 12:22) A hét műtárgya 2010/15
  • skubidor: @záporjózsi: Már pedig a Római Metró felső vezetékes. S ezért csendesebb is. De miért nincs annyi ... (2016.04.14. 03:50) A római metró
  • Normális: ...pontosabban, GYALOG át lehetett menni. Ugyanúgy, ahogyan a korabeli HÉV-végállomáshoz. Persze... (2015.07.11. 00:32) Autók a villamosok ellen
  • Albu: „A 3-as és 4-es metró közötti átjáró néhány évvel ezelőtti állapota. Ezt még a 3-as metróval együt... (2015.04.09. 18:09) 35 éves a 3-as metró
  • Albu: Az a villamosmegálló… az megér egy pofont! A tervezés a szakma csúcsa… na persze! (Dolgoztam ben... (2014.06.25. 12:28) Hogyan készült a Fővám téri aluljáró?

Címkék

4 es metró (10) abb (1) alagút (39) alapozás (3) almati (1) alstom (6) aluljáró (7) andor utca (2) ansaldo (1) arany (1) ausztria (9) autópálya (23) a het mutargya (8) balatonfenyves (1) bebetonozott talpfa (1) bécs (1) belgium (4) belgrád (2) berlin (6) bombardier (6) bordeaux (2) bruck an der mur (3) brüsszel (1) budai fonódó (3) budapest (58) busz (7) buszkorridor (1) cadiz (1) caf (1) cdm (2) charleroi (2) Címkék (1) citadis (1) cobra11 (1) crossrail (1) csalagút (3) csehország (1) csepeli gerincút (3) csíkszereda (1) dél afrika (1) díszkivilágítás (1) dlr (1) drezda (2) egyesült királyság (5) elektromos (1) elkerülő (6) elővárosi vasút (11) építészet (51) érd (5) erdély (2) érd körbe (3) eu támogatás (11) extradosed (5) felhőkarcoló (4) felüljáró (3) ferdekábeles (11) ferencie tere (1) ferihegy (1) feszített függesztett (4) flirt (3) fogaskerekű (2) forma1 (2) franciaország (8) genf (1) gent (1) graz (5) gyalogos (7) győr (1) hess (1) hév (4) híd (53) horvátország (2) india (1) ívhíd (6) karlsruhe (5) katowice (1) kazahsztán (1) kelenföld (6) kerékpár (12) kína (4) kisvasút (1) köln (1) kolozsvár (2) koolhaas (1) körforgalom (1) kötélpálya (1) közlekedés (148) közúti vasút (44) krakkó (1) külső kerületi körút (1) lágymányosi (1) lausanne (1) lengyelország (3) light rail (6) london (8) m0 (4) m6 (2) m7 (1) madrid (1) maglev (2) magyarország (37) mainz (1) margit híd (15) marokkó (1) melbourne (1) metró (32) metrovagonmas (2) milánó (1) miskolc (1) monorail (2) moszkva (4) mumbai (1) nagysebességű (14) nagyvárad (1) németország (24) neoplan (1) nyitható híd (4) olaszország (3) oroszország (3) overground (2) oyster (1) párizs (2) peking (1) pendolino (2) pesa (1) pozsony (2) prága (2) pre metró (2) rafs (4) rakpart (9) rem (1) repülés (2) repülőtér (6) résfal (9) róma (4) románia (1) rotem (1) shanghai (1) siemens (8) sikló (2) skoda (1) skycourt (1) spanyolország (3) stadler (3) stadtbahn (6) strasbourg (3) stuttgart (12) svájc (2) szentpétervár (4) szerbia (2) szlovákia (4) szófia (2) szöul (1) s bahn (7) tábla (2) talgo (1) tátra (1) tbm (5) torony (3) toronydaru (1) toulouse (4) tram train (5) transrapid (1) trolibusz (3) tűz (1) uitp (1) újvidék (1) ulf (1) usa (1) út (19) üzbegisztán (1) val (2) valencia (1) van hool (1) városkép (7) varsó (2) vasút (50) vasútállomás (24) veke (1) velaro (6) viadukt (11) villamos (52) vízépítés (2) völgyhíd (8) vonat (20) wuhan (2) zágráb (2) Címkefelhő

A római metró

2009.09.15. 08:14 Fricy

Sok más európai nagyvároshoz hasonlóan Rómában is a városi közlekedés egyik alapeleme a földalatti gyorsvasút. Azonban a hasonló kaliberű fővárosokhoz képest a hálózat mindössze két vonalból áll (térkép). Egy helyen metszik egymást, a Termininél, azaz a római főpályaudvarnál.

Egy régi szerelvény a Colosseo állomáson

A két vonal közül elsőnek a B kezdett el épülni 1939-ben. Az 1942-es világkiállításra szerették volna  átadni, hogy a kiállítás helyszíne, az új városnegyed (EUR: Esposizione Universale di Roma) könnyen elérhető legyen. A II. Világháború miatt azonban a Termini és a Laurentina állomások közötti 11 km-es szakasz csak 1955-re készült el (12 állomással). A vágányok 6 km-en vezetnek a föld alatt, a Porta San Paolo elővárosi vasútállomástól kezdve a felszínen vezet, párhuzamosan a tengerpartra, a Lidóra vezető vágányokkal.

 

Egy összefirkált szerekvény a Piramide / Porta San Paolo állomáson

Hosszú szünet után 1990-ben az észak-keleti Rebibbia állomásig hosszabbodott meg a vonal. A 8 km-ből 7 km vezet a föld alatt, 8 állomással. Utólag épült meg két állomás: 1997-ben a Ponte Mammolo, 2003-ban pedig a Quintiliani. Összesen 20 km-es a vonal, 22 állomással. Csúcsidőben 4 percenként járnak a vonatok. A napi utasszám 300 ezer fő.

A régebbi metró belső tere

Az A vonal a dél-keleti Anagnina és Ottaviano között nyílt meg 1980-ban 14 évnyi építés után. A 14,5 km-es első szakasz révén gyorsabban elérhetővé vált a Vatikán a városközpont felől. Érdekesség, hogy a Tevere (latinul Tiberis) nem a föld alatt keresztezi a metró, hanem egy rövid szakaszon a felsíznen, egy hídon át. 1999-ben Valle Aurelia állomásig hosszabodott meg a vonal 4,5 km-rel. Az utolsó 2 állomást és az új végállomást, Battistini 2000-ben adták át a forgalomnak. Így az A vonal összesen 19 km hosszú, 27 állomással. Csúcsidőben 2-2 percenként, azon kívül 6 percenként közlekedik a metró. A napi utasszám 450 ezer fő.

Az új CAF szerelvény a Manzoni állomáson

A metró 5:30 és 23:30 között üzemel, de pétek és szombat este éjjel 1:30-ig közlekedik. Minden állomáson be-és kiléptető rendszer üzemel. Csak érvényes jeggyel vagy bérlettel lehet a kapukon keresztül bejutni az állomásokra. Jellemzően jól el vannak különítve a fel- és leszálló utasok által használható kapuk, így a két irány nem keveredik. Ez kisebb állomásokon nem mindig igaz. Néhol a peronokat is külön-külön kialakított lejtaknákban elhelyezett mozgólépcsőkön lehet megközelíteni ill. elhagyni. Minden állomáson találhatunk jegyautomatákat is. Szélsőperonos és középperonos állomások is vannak mindkét vonalon.

Az új metró belső tere

A vonatok baloldali irányban közlekednek. A B vonalon járnak a régebbi szerelvények, az A vonalon jellemzően már az új CAF tpíusú, egylégterű vonatok közlekednek. Októbertől megkezdődik a B vonal régi járműveinek lecserélése is, az új CAF-okra. Ennek ideje is, mert rettenetes állapotban vannak. Egyáltalán nem törődnek a graffitikkel, a szerelvények teljesen összefújva közlekednek. Belső terük sincs túl jó állapotban. A meghajtáshoz szükséges áramot felsővezetékről vételezik. 

Az állomások az újabbakat kivéve nekem sötétek voltak. Különösen szembetűnő volt a nagy turista forgalmű Colosseo állomás lepukkantsága, de a már említett Termini állomás sincs jó állapotban.


 

Az 1924-ben megnyílt Lidóra vezető elővárosi vonal teljesen metrószerű jelleggel üzemel. Minden megálló magasperonnal készült el, ugyanúgy kapus beléptető-rendszerrel lehet csak a területükre belépni ill. azt elhagyni. A vonalon ugyanolyan szerelvények közlekednek, mint a metró két vonalán. Egyaránt vannak régebbi és újabb szerelvények. A régiek belső tere eltér a metróétól, több ülőhely van bennük. Az új CAF vonatok csak színvilágukban térnek el a metróétól. A másik elővárosi viszonylaton, a Viterbo vonalon szintén metrószerű üzemmel találkozhatunk. (Ezeket egészíti ki a hagyományos nagyvasúti Ferrovia Metropolitana hálózat 8 vonala.)

A Róma-Lido vonal járművei

A képek saját készítésűek.

7 komment

Címkék: közlekedés metró róma caf

A bejegyzés trackback címe:

http://epitos.blog.hu/api/trackback/id/tr931382026

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Attus Germanicus · http://attus.hu 2009.09.15. 16:48:54

Jó buli este, amikor már kevesen vannak, utazni egy új szerelvénnyel. mész 5-6 megállót, és sosem látod a vonat végét, mert nincs annyi egyenes szakasz.
Egyébként a megállónevek csalókák: gyakran egy nevezetességről elnevezik a legközelebbi megállót, akkor is, ha az elég messze van, pl. az Ottaviano/San Pietro állomástól a Szent Péter tér 900 méter, vagy egy megálló villamossal (a Risorgimentóig), és még onnan tovább gyalog.

Tényleg, a C vonalról fogsz írni?

záporjózsi 2009.09.23. 08:47:38

Ez kérem fotósopp! Hogy lehet egy metrón felső áramszedő?! A metró az márpedig alsóvezetékes, aki nem ezt mondja, azt elemészti a Gulág vagy a homoki nagy izé a Star Warsból! Mindenki monnyolle! ;)))

Pályaelhagyó autóversenyző 2009.11.19. 13:19:26

foleg te mondjal le, mert az a metro tulajdonkeppen hev. es az idokorlatos jegynek koszonhetoen egy euro koruli aron kivisz 30km-re a strandra (ugy, hogy elotte at is szallhattal a metron)

záporjózsi 2009.11.19. 20:46:35

@Pályaelhagyó autóversenyző: Talán ha sikerülna az itthon megszokott, kőbe vésettnek tűnő kategóriákat átlépni, akkor kicsit közelebb lehetne lépni Európa modernebb közlekedésű feléhez. (RER, S-Bahn - ezek Magyarországon szitokszónak hatnak...)

záporjózsi 2009.11.20. 18:00:05

@Attus Germanicus: Szerinted már érti, vagy magyarázzuk azt is el, hogy márpedig a hév zőőőőd?! :)

skubidor 2016.04.14. 03:50:08

@záporjózsi: Már pedig a Római Metró felső vezetékes. S ezért csendesebb is. De miért nincs annyi vonal? -- Ki a fene akar a Látványok városában a Föld alatt utazni ???