Vancouverben rendezik 2010-ben a Téli Olimpiát és a Paralimpiát. Ehhez kapcsolódóan egy kísérlet fog zajlani a városban, melynek célja a modern közúti vasúti közlekedés bemutatása. A város együttműködési szerződést írt alá 2008 szeptemberében a Bombardier-vel, aminek keretében a részben kanadai járműgyártó két Flexity típusú alacsonypadlós villamost fog biztosítani a kísérlethez.
Brüsszelből érkeznek a Flexity villamosok (Forrás: www.bombardier.com)
Vancouverben korábban is közlekedtek az utcákon villamosok, ám sok nagyvároshoz hasonlóan a motorizáció terjedésével szerepük csökkent és folyamatosan megszüntették a különböző viszonylatokat. Mára egy csökevény maradt az egykori hálózatból és azon mindössze a Downtown Historic Railway üzemeltet néhány nosztalgiaszerelvényt. Ez ugyan népszerű a túristák körében, de nem vesz részt aktívan a közösségi közlekedésben.
A helyzeten mindenféleképpen változtatni szeretett volna a város, így tíz évvel ezelőtt döntöttek arról, hogy ezt milyen formában lehetne megvalósítani és stratrégiai céljai közé emelte a projektet. 2004-ben megkezdődött a tervezés előkészítése és az építési fázisok lehatárolása. Végül 2007-ben egy "nulladik ütem" kialakításáról döntöttek és elnevezték azt "Downtown Streetcar Demonstration Project"-nek, vagyis mindössze egy bemutató kirakatvonalról van szó. A többéves előkészítő munka után ez mindenképpen visszalépésnek tűnik számomra.
A tervezett vonalhálózat (Forrás: forum.skyscraperpage.com)
A nulladik ütem keretében a meglévő nosztalgiajárat egyvágányú pályáját újítják fel 1,8 km hosszan. Négy megállót alakítanak ki Granville Island és a Canada Line megállók között. a Canada Line-nál lehet elérni az épülő magasvasút egyik állomását, ami a reptérre vezet). Középen forgalmi kitérőt építenek, hogy a szembejövő járművek ki tudjanak térni egymás útjából. A beruházás 8,5 millió dollárba kerül. A vonalon a már említett Flexityk közlekednek majd, melyeket Brüsszelből szállítanak át Vancouverbe egy kölcsönszerződés értelmében. A járművek 100%-ban alacsonypadlósak, 32 m hosszúak, 2,3 m szélesek, és 50 ülőhely, 128 állóhely (4 fő/m2) található benne. 2010. január 21. és március 21. között zajlik majd a kísérlet. Ezalatt reggel 6.30-tól éjjel 0.30-ig fognak 10 percenként utasokat szállítani. Hogy minél többen vegyék igénybe, ingyenesen lehet majd használni.
A felújított vonalszakasz egyik épülő megállója (Forrás: forum.skyscraperpage.com)
Forgalmi kitérő (Forrás: forum.skyscraperpage.com)
A későbbiekben mindestre tervezik a vonal hosszíbbtását. Az első ütem összhossza 4,97 km lenne, a meglévő Downtown Historic Railway vonal felújításával. 13 megálló lenne a vonalon, melyre 6 új járművet vásárolnának. A Stanley Park felé további 2,23 km pálya épülne 6 új megállóval, amihez további 3 új járműre lenne szükség. Végül egy 2,20 km-es szárnyvonallal fejeződne be az építkezés (4 megállóval, 6 újabb villamossal), várhatóan 2021-re.
Végül egy rövid híradó részlet, amiben láthatóak a régi és a kölcsönzött járművek is: