2009. május 18-án újra elindult az alagútépítés a 4-es metró kivitelezésén. A budai oldalon elkészült mindkét párhuzamos alagút, így most Pest felé haladnak tovább a fúrással.
Kelenföldröl áttelepítik a portáldarukat
Ennek köszönhetően a pajzsok kiszolgálása Kelenföld helyett a Műegyetem rakpartra kerül át. Emiatt azonban május 24-én ismét lezárták a Műegyetem rakpartot a Szent Gellért tér és a Műegyetem K épülete között. Ez már a harmadik lezárás ezen a helyszínen. Először 2006 májusában tiltották ki a forgalmat az érintett szakaszon: ekkor kezdték meg a Szent Gellért téri állomás résfalainak kialakítását. Miután ezzel végeztek és a zárófödém is elkészült, 2x1 sávon ismét birtokukba vehették az autósok a rakpartot.
A Szent Gellért téri metróállomás rásfalainak építése 2006 novemberében
2008 nyarán az alsó rakparttal egyszerre zárták le a Műegyetem rakpartot. Ekkor készítették el a metróállomás mozgólépcsőinek kialakításához szükséges lejtakna résfalait. De mivel augusztus 20-át szent tehénként kezelték, a résfalak elkészülte után a kivitelezőknek le kellett vonulniuk a munkaterületről. Helyreállították ugyan a felszínt, de nem tudták megépíteni a további szerkezeti elemeket.
2008 nyarán készültek el a mozgólépcső lejtakna résfalai
Emiatt és a pajzs kiszolgálása miatt most várhatóan másfél évig ismét lehetetlen lesz a budai felső rakparton végighaladni. A tavaly félbemaradt építkezés folytatódhat. Most befejezik a mozsgőlépcső lejtaknáját és megépítik az egyetem CH épülete előtti felszín alatti fogadóteret, ahova megérkeznek majd a mozgőlépcsők az állomás felől. Erről a fogadótérről lépcsőkön lehet majd a Szent Gellért téren lévő kis parkba feljutni. Az akadálymentesítés nem itt lesz megoldva. A rászorulók részére a Duna part felől, az egyetem kerítésénél lesz egy lift elhelyezve. Ezzel a rakpart felőli második kijárat fogadószintje lesz elérhető, majd egy másik lifttel lehet a peronszintre eljutni. (Metszetek letölthetőek itt.)
A galériaszintre érkező, háttérben látható mozgólépcső lejtaknáját építik majd most (Forrás: www.metro4.hu)
Itt lesz majd a mozgólépcső
A Pest felől kitermelt talajt az erdeti tervekkel ellentétben nem hajóval szállítják el, hanem teherautókkal. Ez a DBR szerint max. 5 kamiont jelent óránként, de mivel 24 órás munkavégzés lesz, ez az egész napra vonatkozik. Ezen kívül a tübingelemeket is ide kell majd szállítani, nem Kelenföldre. Ez további teherautó többletet jelent a környéken.
Mivel várhatóan néhány hónapon belül a teljes alagútfúráshoz kapcsolódó kiszolgáló infrastruktúra átkerül a Szent Gellért térre, megkezdődhet a metróépítés következő folyamata. Fokozatosan elindulhat a vágányok fektetése az elkészült alagutakban és a budai állomások belső építési munkái is zavatalanul folytatódhatnak.
A külön nem jelölt fotók saját készítésűek.