Május 15-én Gordon Brown, brit miniszterelnök és Boris Johnson, London főpolgármesterének jelenlétében letették az alapkövét Európa legnagyobb építőmérnöki beruházásának alapkövét Docklandsben, a Canary Wharf állomásnál.
Látványterv a Crossrail járművéről
A vonal térképe (pdf-ben, nagyobb méretben itt).
A Crossrail projekt keretében vasúti összeköttetést alakítanak ki az elővárosok között London központján keresztül. Nyugaton Maidenhead és a Heathrow repülőtér felől a meglévő vasútvonalon haladnak a szerelvények, majd egy új vasúti alagútba behaladva érintik a Paddington és a Liverpool Street vasúti pályaudvarokat. Ezután a vonal kettéágazik: az egyik irányban Stratford pályaudvara előtt újra a felszínre érve lehet majd utazni Shenfieldig, míg a másik irányban – részben a felszínen és egy a Temze alatti alagúton át – Abbey Wood felé. A tervek szerint az első vonat 2017-ben fog elindulni a vonalon. A vonal teljes hossza 118 km lesz, melyből 41 km két párhuzamos, 6 m átmérőjű alagútban vezet. Természetesen lesz kapcsolat a metróvonalakkal, a DLR-rel és az épülő Overground állomásaival is.
A Canary Wharf állomás látványterve és hosszmetszete
1991-ben került a kormány elé a projekt megépítéséről szóló törvénytervezet, azonban ezt 1994-ben végül elutasították a közösségi közlekedést használó utasok számának csökkenésére hivatkozva. Ennek ellenére hoztak egy rendeletet, ami védelmet biztosított a nyomvonalnak, nehogy más fejlesztés miatt „elépítés” következzen be. 2000-re azonban mind a Tube-on, mind a vasútvonalakon rekord mértékű torlódást regisztráltak az üzemeltetők, ezért a kormány megbízta a Strategic Rail Authorityt, hogy tanulmányozzák, miként lehet további kapacitásnövekedést elérni. Így ismét előtérbe került a kelet–nyugat irányú vasúti összeköttetés megvalósítása, mert ezzel lehet hatékonyan elérni minőségi változást a város közlekedésében.
Az építkezést a Canary Wharfnál kezdték meg
Óránként és irányonként 24 vonat fog közlekedni csúcsidőben London központján keresztül és 12 csúcsidőn kívül. Csak a reggeli időszakban 160 ezer utast becsültek! Összesen 36 állomása lesz. A vonatok a felszínen mintegy 160 km-es óránkénti sebességgel halad-hatnak majd, míg az alagutakban 100 km/h-val. A szerelvények 200 m hosszúak lesznek és 10 kocsiból állnak majd, amiket légkondicionálóval látnak el. Sokkal tágasabbak lesznek, mint a mostani metrószerelvények és kb. 1500 utast tudnak egyszerre szállítani csúcsidőben. Mind a felszínen, mind a felszín alatt felsővezetéken keresztül látják majd el energiával a járműveket. A belvárosi szakaszon, ahol egy új alagútban futnak majd a szerelvények, hét új földalatti állomás létesül. A peronok magassága azonos lesz a járművek padlómagasságával, lehetővé téve a biztonságosabb és gyorsabb utascserét. A felszín alatti állomások 240 méter hosszúak és középperonosak lesznek, amiket mozgólépcsőkön és lifteken keresztül lehet majd elérni. Két kijárattal rendelkeznek majd, ahol egy-egy jegypénztár lesz.
Egy földalatti állomás tipikus kialakítása
A tervezett alagút keresztmetszete
16 milliárd fontra becsülik a költségeket, amiből 5,6 milliárdot az állam, 7,7 milliárdot London, a Network Rail pedig 2,3 milliárd fontot biztosít. A beruházás elkészülte után mintegy másfélmillió lakos 60 percen belül, átszállás nélkül elérheti London központját.
A képek a projekt hivatalos oldaláról, a www.crossrail.co.uk honlapról származnak.