Május 8-án hivatalosan felavatták a szófiai metró második szakaszát, 28 évvel az építkezés megkezdése után.
Serdika állomás (Forrás: Wikipedia)
Szófiában már az 1960-as évek óta tervezték a metró megépítését, azonban sokáig halogatták a munkálatok megkezdését, mert annyira azért nem érezték a komoly beruházás szükségességét. Az 1990-es évekre azonban már sürgőssé vált minél hamarabb elindítani a kivitelezést, mert a felszínen egyre nagyobb nehézségeket okozott a forgalom. Nem mellékesen a gazdag történelmi múltra való hivatkozással is halogatták az építkezést, hiszen a föld alatt sok trák és római kori romot lehet találni.
Szófia metrótérképe (Forrás: www.metropolitan.bg)
Az első szakaszt végül 1998. január 28-án adták át a Slivnitsa Boulevard és a Velichkov Boulevard állomások között. A 6,5 km-es szakasz megnyitása után másfél évvel később adták át Opalchenska állomást, majd 2000-ben a Serdika állomást, amivel 8,1 km-re nőtt a vonal hossza. 2003 árpilisában északi irányban terjeszkedett tovább a metró, Obelya állomás átadásával újabb 1,8 km-rel hosszabbodott az 1-es viszonylat.
Az Obelya állomás, az 1-es vonal északi végállomáa (Forrás: Wikipedia)
A frissen átadott új szakasz Vasil Levski stadium és Mladost 1 állomások között készült el. Az 5,6 km-es vonaldarabon 5 megálló épült. A címbeli foghíjas jelző pedig azért igaz, mert bár ez is az 1-es vonal része, még sincs kapcsolata a korábban elkészült szakaszokkal. Serdika és a Vasil Levski stadium megállók között még ugyanis nem fejezték be az építkezést. A két rész között várhatóan csak októberre készül el a pálya és az egyetemi metrómegálló, így addig kétszeri átszállásra vannak kényszerítve az utasok. Ha az 1-es vonal teljesen elkészül, akkor 19 km hosszú lesz, 17 megállóval. A déli végén zajlanak már a további bővítés munkálatai. A tervek között szerepel egy 7,2 km-es, 6 megállós hosszabbítás a főváros nemzetközi repteréhez.
Az új Joliot Curie állomás (Forrás: www.skyscrapercity.com)
A második vonal Lozenets és Ilientsi állomások között fog haladni 18 km hosszon, 15 állomással. Ennek első üteme, a Nadezhda-Lozenets 6,4 km-es, 7 állomásos szakasz építése 2008 decemberében kezdődött. Érinteni fogja a város főpályaudvarát és Serdika állomáson átszállást biztosít majd az 1-es vonalra. A tervek között egészen Obelyaig vezetne a vonal, ahol kapcsolata lenne az 1-es viszonylattal.
Korszerű beléptető rendszer (Forrás: www.skyscrapercity.com)
A hosszú távú fejlesztések között szerepel egy harmadik vonal megépítésének a terve is, mely Kniazhevo és Poduene vezetne (15,8 km, 15 megálló). Azonban jelenleg teljesen bizonytalan, hogy ennek a kivitelezése mikor kezdődhet el.
Vasil Levski állomás (Forrás: www.skyscrapercity.com)
Néhány adat: a megállók 120 m hosszúak, a legkisebb követési idő 90 másodperc, a pálya normálnyomtávú és a járművek alsóvezetékes, harmadiksines (alsó tapintású) áramfelvétellel, 90 km/h maximális sebességgel haladhatnak. A szerelvényeket az általunk is jól imert Metrovagonmas szállította.