Építős blog

Az Építős blogban közlekedési és építészeti beruházásokról olvashatsz. Határok nélkül. De ne lepődj meg ha néha egy-két jármű is feltűnik a monitoron.

facebook

Friedl Bútormanufaktúra

Szmog

Budapest szmogtérképe

Statisztika

Kommentek

  • skubidor: @záporjózsi: Már pedig a Római Metró felső vezetékes. S ezért csendesebb is. De miért nincs annyi ... (2016.04.14. 03:50) A római metró
  • Normális: ...pontosabban, GYALOG át lehetett menni. Ugyanúgy, ahogyan a korabeli HÉV-végállomáshoz. Persze... (2015.07.11. 00:32) Autók a villamosok ellen
  • Albu: „A 3-as és 4-es metró közötti átjáró néhány évvel ezelőtti állapota. Ezt még a 3-as metróval együt... (2015.04.09. 18:09) 35 éves a 3-as metró
  • Albu: Az a villamosmegálló… az megér egy pofont! A tervezés a szakma csúcsa… na persze! (Dolgoztam ben... (2014.06.25. 12:28) Hogyan készült a Fővám téri aluljáró?
  • Lenina Huxley: ÓÓÓ, annyira "hon"vágyam van ... visszamennék. Gyönyörű város. (2014.02.25. 07:22) Lyon: hosszabb lett a T1 villamosvonal

Címkék

4 es metró (10) abb (1) alagút (39) alapozás (3) almati (1) alstom (6) aluljáró (6) andor utca (2) ansaldo (1) arany (1) ausztria (9) autópálya (23) a het mutargya (8) balatonfenyves (1) bebetonozott talpfa (1) bécs (1) belgium (4) belgrád (2) berlin (6) bombardier (6) bordeaux (2) bruck an der mur (3) brüsszel (1) budai fonódó (3) budapest (55) busz (7) buszkorridor (1) cadiz (1) caf (1) cdm (2) charleroi (2) Címkék (1) citadis (1) cobra11 (1) crossrail (1) csalagút (3) csehország (1) csepeli gerincút (3) csíkszereda (1) dél afrika (1) díszkivilágítás (1) dlr (1) drezda (2) egyesült királyság (5) elektromos (1) elkerülő (6) elővárosi vasút (11) építészet (51) érd (5) erdély (2) érd körbe (3) eu támogatás (11) extradosed (5) felhőkarcoló (4) felüljáró (3) ferdekábeles (11) ferencie tere (1) ferihegy (1) feszített függesztett (4) flirt (3) fogaskerekű (2) forma1 (2) franciaország (8) genf (1) gent (1) graz (5) gyalogos (7) győr (1) hess (1) hév (4) híd (53) horvátország (2) india (1) ívhíd (6) karlsruhe (5) katowice (1) kazahsztán (1) kelenföld (6) kerékpár (12) kína (4) kisvasút (1) köln (1) kolozsvár (2) koolhaas (1) körforgalom (1) kötélpálya (1) közlekedés (146) közúti vasút (44) krakkó (1) lausanne (1) lengyelország (3) light rail (6) london (8) m0 (4) m6 (2) m7 (1) madrid (1) maglev (2) magyarország (34) mainz (1) margit híd (15) marokkó (1) melbourne (1) metró (32) metrovagonmas (2) milánó (1) miskolc (1) monorail (2) moszkva (4) mumbai (1) nagysebességű (14) nagyvárad (1) németország (24) neoplan (1) nyitható híd (4) olaszország (3) oroszország (3) overground (2) oyster (1) párizs (2) peking (1) pendolino (2) pesa (1) pozsony (2) prága (2) pre metró (2) rafs (4) rakpart (9) rem (1) repülés (2) repülőtér (6) résfal (9) róma (4) románia (1) rotem (1) shanghai (1) siemens (8) sikló (2) skoda (1) skycourt (1) spanyolország (3) stadler (3) stadtbahn (6) strasbourg (3) stuttgart (12) svájc (2) szentpétervár (4) szerbia (2) szlovákia (4) szófia (2) szöul (1) s bahn (7) tábla (2) talgo (1) tátra (1) tbm (5) torony (3) toronydaru (1) toulouse (4) tram train (5) transrapid (1) trolibusz (3) tűz (1) újvidék (1) ulf (1) usa (1) út (18) üzbegisztán (1) val (2) valencia (1) van hool (1) városkép (7) varsó (2) vasút (49) vasútállomás (24) veke (1) velaro (6) viadukt (11) villamos (50) vízépítés (1) völgyhíd (8) vonat (20) wuhan (2) zágráb (2) Címkefelhő

A résfalas építkezésekről

2009.03.06. 08:49 Fricy

Kedden súlyos baleset történt a kölni Stadtbahn alagút építése során. Összeomlott a városi levéltár épülete, ami magával rántott két szomszédos lakóházat. Az anyagi káron kívül felbecsülhetetlen értékű iratok is odavesztek. (Az első hírekben két embert kerestek a romok alatt, de nem találtam információt, hogy emberáldozatot is követelt volna az omlás.)

A felső képen a katasztrófa helyszíne, alatta pedig a résfal építése a levéltár előtt (Forrás: www.faz.net, www.nord-sued-stadtbahn.de)

A katasztrófa egyes feltételezések szerint amiatt következhetett be, hogy a közvetlenül az épület előtt épülő résfalas munkagödör egyik oldala bedőlt és a mögötte lévő földtömeg megindult, ami vitte magával a levéltár épületét is. Azt, hogy ezt mi váltotta ki, még nem lehet tudni. Elképzelhető, hogy kimosódott a talaj az épület alól. Ennek azonban valahol meg is kellett jelennie, mert csak úgy nem tűnik el. A híradások szerint az ott dologozó emberek már napok óta furcsa zajokat hallottak az épületben, ami egyértelműen annak a jele lehetett, hogy a ház mozog. Nem tudni, hogy erről értesítetették e az építésért felelős szakembereket. Egy ilyen fontos épület közelében zajló beruházás esetében különös gonddal kellett volna egyébként is minden mozzanatra figyelni. Bennem az is felmerült, hogy miért pont ide tervezték a vágánykapcsolat kialakításához szükséges műtárgyat?

De mi is az a résfal és hogyan készül?

Egy elég kiforrott technológiáról van szó, amit már évtizedek óta használnak a mélyépítésben. Metróállomások és kapcsolódó műtárgyaik melett mélygarázsok, különleges esetekben támfalak építésére is alkalmazzák.

Résfalazó gép Kelenföldön

A résfalazó gép egy jellemzően lánctalpas, nagyteljesítményú daru, amire egy kanalat helyeznek el. Először is készül egy résvezető gerenda a felszínen, vagy az ún. réselési lavírsíkon (ekkor a kezdő szint néhány méterrel a felszín alatt helyezkedik el). Ez a nevéből is adódóan vezeti a kanalat, hogy pontosan oda kerüljön a résfal, ahova ezt tervezték. A kanál végén vagy egy hidraulikus markoló vagy keményebb talaj esetén marófej helyezkedik el. Ezek segítségével végzik el a talaj kitermelését, akár több tíz méter mélyre lenyúlva is. Ahhoz, hogy ez a vékony, mély árok ne omoljon be és ne jusson be oda a talajvíz, egy zagy nevű folyadékot juttatnak bele. Utána egy másik daru elhelyezi az előre elkészített vasalatot, majd a zagy kiszivattyúzása mellett alulról felfelé betonnal töltik ki a gödröt. A talajviszonyoktól függően a résfal lenyúlhat a talajvízzáró rétegig. Ebben az esetben egy közrezárt dobozszerkezetet alakítanak ki, és így a résfalakon belül vízmentes munkaterület alakítható ki az alaplemez elkészülte után.

Résfalazás zajlik a háttérben, miközben előtte a vasalatot készítik elő. A Móricz Zsigmond körtéren fúrt cölöpök által közrezárt munkagödörben alakították ki a réselési lavírsíkot.

A résfalak önmagukban nem állnak meg. Állékonyságukat úgy lehet megoldani, hogy mélyen, az alapozás sík alá nyúlik le a fal, ekkor mint egy befogott konzolként viselkedik. Ez csak néhány méter mély gödörnél lehet megtenni, mert a fal mögötti talaj nyomása bedöntené azt.

Támasztó acélcsövek a sarokban és horgonyzások a résfalban a budapesti Allee bevásárlóközpont (volt Budai Skála) építkezésén

Ha ez nem járható út, akkor hátrahorgonyozzák a résfalat. Ez azt jelenti, hogy a fal mögötti talajba oldalirányba, ferdén lyukat fúrnak, amibe acélbetétet helyeznek, majd kitöltik cementes anyaggal. Ez kellő ellenerőt képes kifejteni.

Ideiglenes acéltámaszok a Móricz Zsgimond körtéren épülő metróállomásnál

Következő megoldás lehet az, hogy ideiglenes acélcsövekkel vagy gerendákkal megtámasztják a falakat. Ezt vagy a sarkokban alkalmazzák, vagy pedig egymással szemben lévő résfalak megtámasztására.

Gondos kivtelezéssel megakadályozható a kölni katasztrófához hasonló esetek bekövetkezése. Nekem úgy tűnik a képek alapján, hogy a zárófödém már elkészült és így a szükséges megtámasztás már megvolt, így ennek nem lehetett a következménye az omlás. A 4-es metró építése során történt talajbetörések egyike sem ilyen okok miatt történt. A Tétényi útnál egy vízvezeték törése, míg a Rákóczi téren egy a talajban megbúvó ún. vízlencse volt a probléma okozója. A résfalak meg sem mozdultak, kár nem keletkezett bennük. De a metróállomások építésénél jóval több helyen épülnek szerte az országban lakások és irodaházak, melyek alá készített mélygarázsok többsége is ezzel a technológiával épül. Biztonsággal, még foghíjtelkeknél is, ahol közvetlenül a szomszédos épület fala mellett készítik el a résfalakat. Nem kell félni tőle.


Egyébként a magyar sajtóban megjelent hírekkel ellentétben nem is igazán metró épül Kölnben. A jelenleg 1 millió lakosú településen ugyanis még az 1960-as években arról döntöttek, hogy több német nagyvárossal szemben a költséges metróhálózat kiépítése helyett a villamoshálózatukat fejlesztik. A zavarmentes haladás érdekében azonban részben föld alatti szakaszok kiépítését határozták el, pedig az sem néhány márkába került. 1968-ban nyílt meg az első ilyen szakasz, majd folyamatosan bővült a hálózat (térkép itt). A 11 Stadtbahn és 4 villamosvonal mellett S-Bahn vonatokkal is lehet a városban utazni. A 15 városi vonal összhossza 191 km. A Stadtbahnon 900 mm-es padlómagasságú, míg a közúti vasúti vonalakon 350 mm padlómagasságú villamosok közlekednek. Ezek régebbi Düwag és újabb Bombardier járművek.

Alacsony és magaspadlós villamosok Kölnben (Forrás: www.railfaneurope.net)

A most épülő föld alatti szakasz 3,6 km hosszú lesz. Két párhuzamos alagutat fúrnak hasonló pajzsos alagútfúró gépekkel (TBM), mint amilyenek a budapesti 4-es metrót is építik. Az alagutakban az 5-ös és a 16-os viszonylatok fognak közlekedni. 8 új megállót alakítanak ki. A beruházás 600 millió €-ba kerül, amiről további információk itt találhatóak.

7 komment

Címkék: metró villamos alapozás alagút köln s bahn tbm résfal light rail

A bejegyzés trackback címe:

http://epitos.blog.hu/api/trackback/id/tr51984026

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2009.03.06. 12:38:12

Én azt hiszem, hogy a két vonali alagút már végig megvan, és a TBM-eket már szét is szedték, és elszállították. Tehát a két cső megvan, arra akartak rárésfalazni egy dobozt. Ez megtörtént, a fedél rajta volt, az alagutak csövét a dobozon belül visszabontották.

Amúgy az az épület semmi különleges nem volt egy lakóházhoz képest, amikből jóval több van az egész Severinsstrasse mentén. Plusz a túloldalon egy iskola, a közelben egy templom, mindenfelé régi romok... A konkrét hely egy kicsit kiszélesedik, jobban momdva előtte van némi útszűkület, gondolom ez volt megfelelő helyen ahhoz, hogy beépítsenek egy hózentrógert (a Severinsstrasse és a Heumarkt megálló közé - másutt csak még több épület lett volna felette, mivel ott csak keskeny utcák vannak, a vonal pedig innentől nem követi ezek vonalát!), vészkijáratot, és valami gépházat.

Amúgy a résfalak állítólag 45 méter mélységig voltak meg, míg az üreg kitermelése csak 22 méterig történt meg. Létezik, hogy valami olyan víz vagy sártömeg lett volna a résfal külső oldalán, ami átnyomult a résfal alatt, és ott elkezdett feljönni, üreget hozva létre a városi archívum alatt?

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.03.06. 13:25:19

@Hamster:
Lehet, hogy külsőre semmi extra nem volt az épületben, de azért mégiscsak fontos volt, a beltartalma miatt.

A résfalat épp azért mélyítik le olyan méylre, hogy ezzel "meghosszabbítsák" a víz útját. Lehet, hogy a dobozba vagy az alagútba nem jutott semmi a sáros vízből, ezért nem vették észre. De nem jellemző, hogy ilyen mértékű legyen az áramlás. Ha egy vízvezeték eltörik, az sokkal nagyobb kárt tud okozni. Pl. Dombóvárnál is volt pár éve, hogy egy tárasaház alatt tört el a vezeték és alámosta az épület alapját.

Káposztakukac 2009.03.07. 13:02:24

nagyon érdekes blog, csak így tovább.

Cs 2009.03.11. 13:58:18

@Hamster:

Nem hiszem, hogy létezik olyan, hogy 45 méter mélységnél szivárog a víz. Nem ismerem azt a környéket, de csak kellett lennie vízzáró rétegnek a 45 méteren belül.

Kiváncsi leszek, mi lesz a vizsgálat vége, kicsit rejtéjes. Mondjuk szerintem is a víz lesz a hunyó. lehet valami gond lett a talajvízsüllyesztéssel. tippelni, szerintem a talajvízszint süllyesztés

lapa · http://www.lapanet.hu 2009.03.12. 21:03:52

egyvalaki biztos ottmaradt, még múlt héten mondta a tévé.

2013.11.05. 20:54:25

Résfalazás a világ esszenciája.

Tetszett a bejegyzés? Kövesd a blogot!

blog.hu