Építős blog

Az Építős blogban közlekedési és építészeti beruházásokról olvashatsz. Határok nélkül. De ne lepődj meg ha néha egy-két jármű is feltűnik a monitoron.

facebook

Friedl Bútormanufaktúra

Szmog

Budapest szmogtérképe

Statisztika

Kommentek

  • v2peti: Mi a gond a kerékpárúttal? El van választva a közúttól. Mit kellett volna ott másképp csinálni? (2017.05.04. 12:22) A hét műtárgya 2010/15
  • skubidor: @záporjózsi: Már pedig a Római Metró felső vezetékes. S ezért csendesebb is. De miért nincs annyi ... (2016.04.14. 03:50) A római metró
  • Normális: ...pontosabban, GYALOG át lehetett menni. Ugyanúgy, ahogyan a korabeli HÉV-végállomáshoz. Persze... (2015.07.11. 00:32) Autók a villamosok ellen
  • Albu: „A 3-as és 4-es metró közötti átjáró néhány évvel ezelőtti állapota. Ezt még a 3-as metróval együt... (2015.04.09. 18:09) 35 éves a 3-as metró
  • Albu: Az a villamosmegálló… az megér egy pofont! A tervezés a szakma csúcsa… na persze! (Dolgoztam ben... (2014.06.25. 12:28) Hogyan készült a Fővám téri aluljáró?

Címkék

4 es metró (10) abb (1) alagút (39) alapozás (3) almati (1) alstom (6) aluljáró (7) andor utca (2) ansaldo (1) arany (1) ausztria (9) autópálya (23) a het mutargya (8) balatonfenyves (1) bebetonozott talpfa (1) bécs (1) belgium (4) belgrád (2) berlin (6) bombardier (6) bordeaux (2) bruck an der mur (3) brüsszel (1) budai fonódó (3) budapest (58) busz (7) buszkorridor (1) cadiz (1) caf (1) cdm (2) charleroi (2) Címkék (1) citadis (1) cobra11 (1) crossrail (1) csalagút (3) csehország (1) csepeli gerincút (3) csíkszereda (1) dél afrika (1) díszkivilágítás (1) dlr (1) drezda (2) egyesült királyság (5) elektromos (1) elkerülő (6) elővárosi vasút (11) építészet (51) érd (5) erdély (2) érd körbe (3) eu támogatás (11) extradosed (5) felhőkarcoló (4) felüljáró (3) ferdekábeles (11) ferencie tere (1) ferihegy (1) feszített függesztett (4) flirt (3) fogaskerekű (2) forma1 (2) franciaország (8) genf (1) gent (1) graz (5) gyalogos (7) győr (1) hess (1) hév (4) híd (53) horvátország (2) india (1) ívhíd (6) karlsruhe (5) katowice (1) kazahsztán (1) kelenföld (6) kerékpár (12) kína (4) kisvasút (1) köln (1) kolozsvár (2) koolhaas (1) körforgalom (1) kötélpálya (1) közlekedés (148) közúti vasút (44) krakkó (1) külső kerületi körút (1) lágymányosi (1) lausanne (1) lengyelország (3) light rail (6) london (8) m0 (4) m6 (2) m7 (1) madrid (1) maglev (2) magyarország (37) mainz (1) margit híd (15) marokkó (1) melbourne (1) metró (32) metrovagonmas (2) milánó (1) miskolc (1) monorail (2) moszkva (4) mumbai (1) nagysebességű (14) nagyvárad (1) németország (24) neoplan (1) nyitható híd (4) olaszország (3) oroszország (3) overground (2) oyster (1) párizs (2) peking (1) pendolino (2) pesa (1) pozsony (2) prága (2) pre metró (2) rafs (4) rakpart (9) rem (1) repülés (2) repülőtér (6) résfal (9) róma (4) románia (1) rotem (1) shanghai (1) siemens (8) sikló (2) skoda (1) skycourt (1) spanyolország (3) stadler (3) stadtbahn (6) strasbourg (3) stuttgart (12) svájc (2) szentpétervár (4) szerbia (2) szlovákia (4) szófia (2) szöul (1) s bahn (7) tábla (2) talgo (1) tátra (1) tbm (5) torony (3) toronydaru (1) toulouse (4) tram train (5) transrapid (1) trolibusz (3) tűz (1) uitp (1) újvidék (1) ulf (1) usa (1) út (19) üzbegisztán (1) val (2) valencia (1) van hool (1) városkép (7) varsó (2) vasút (50) vasútállomás (24) veke (1) velaro (6) viadukt (11) villamos (52) vízépítés (2) völgyhíd (8) vonat (20) wuhan (2) zágráb (2) Címkefelhő

Kötöttpályán Toulouse-ban - 1. rész

2009.02.16. 09:00 Fricy

A dél-franciaországi nagyváros elsősorban az Airbus gyárról híres. Itt készül jelenkorunk legnagyobb utasszállító gépe az Airbus A380-as is. Az európai űrkutatásban is fontos szerepet tölt be a város. Toulouse fő nevezetességeként a Garrone folyón átivelő Pont Neuf hidat és a főtéren lévő városházát, a Capitole-t tartják.

2007-ben, még egyetemistaként volt szerencsém a városban járni egy konferencia kapcsán. Az előadások lezárásaként bemutatták nekünk az akkor még épülő új metróvonalat (Ligner B), melyen már lényegében csak a végső simításokat végezték. Ekkor a járművek már javában a tesztköreiket futották az alagútban.

Touluoseban a Tisseo nevű cég a közösségi közlekedés szolgáltatója, mely az 1972-ben alapított SMTC új elnevezése (2002 óta). 1982-ben egy 3 vonalból álló metróhálózat kivitelezése mellett döntöttek. 1985-ben határozták el, hogy ezek közül az A és B vonalak (Ligne A, Ligne B) esetében a Lille-ben már korábban megvalósított VAL rendszer szerint épüljenek meg. A harmadik vonalat (Ligne C) nagyvasúti rendszerben az SNCF-re, aza a franica állami vasútra bízták.

Az építkezés az A vonalon 1988-ban indult meg és 1993. június 26-án adták át a forgalomnak. A viszonylat jellemzően föld alatt vezet, de vannak felszíni, magasvezetésű szakaszai is. A felszín alatt általában egy alagút épült, de a belváros alatt rövid szakaszon kétalagutas rendszert alkalmaztak, így ott középperonokat létesíthettek. A mélyvezetésű alagutak mellett kéregvezetésű keretalagutakat is találunk.

Utazás az A vonalon:

 

A B vonalat 2002-ben kezdték el építeni és 2007. június 30-ám nyitották meg. A 15 km-es viszonylaton 20 állomást alakítottak ki. A Jean-Jaurés nevű állomáson teremtették meg az átszállási lehetőséget a két vonal között. Minden állomáson üvegfal választja el a peront a pályától, így megakadályozható, hogy az utasok az érkező szerelvény alá essenek. Amint az állomásra ér a jármű, az előre beprogramozott helyen megáll és egyszerre nyitja ki az ajtajait a peronajtókkal, így teremtve meg az utascserét.

Tesztköröket futó metrószerelvények a B vonalon, a Compass Cafarelli állomásnál:

 

A VAL a Véhicule Automatique Léger szavak kezdőbetűiből képzett rövidítés. A járműveket számítógép vezérli teljes egészében, így elhagyhatóvá vált a vezetőállás is. Az utasok így kitekinthetek a vonat elejéből is. A rendszer különlegessége az, hogy nem acélkerekek gördülnek a síneken, hanem gumikerekeken mozog a jármű, a számára kialakított különleges pályaszerkezeten. Oldalirányban a vízszintesen elhelyezett gumikerekek vezetik a metrót. ezt kiegészíti egy középen elhelyezett acélkerék, amelky a kiétrőkön való átkelést teszi lehetővé. Így rugalmasabbá tehető a vonalvezetés mind magassági, mind helyszínrajzi értelemben. Nagyobb emelkedők és lejtők, kisebb sugarú ívek alkalmazhatóak, mint a hagyományos adhéziós pályák esetében.

A metrószerelvényeket a Siemens gyártja. Jelenleg kétféle típus van forgalomban: a VAL 206-os és a VAL 208-as. Egy csuklós jármű 26 méter hosszú és lehetőség van csatolt üzemmódú közlekedésre is. 750 Volt egyenárammal üzemelnek, melyet harmadik sínről vételeznek.

A C vonal egy meglévő nagyvasúti pálya átépítésével alakult ki a város nyugati oldalán. A viszonylat 7 km hosszú és 2003. szeptember 1. óta üzemel. Az A vonalat a St Cyprien-Arènes nevű állomásnál éri el és itt lehet átszállni egykiről a másikra. Dízeljárművek közlekednek rajta.

2. rész - fejlesztések

3 komment

Címkék: metró toulouse val

A bejegyzés trackback címe:

http://epitos.blog.hu/api/trackback/id/tr48937958

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

RoGeR 2009.02.16. 11:07:41

Egy ilyen gumikerekes kötöttoályás rendszer energetikailag (kWh/főkm) hova helyezhető nagyságrendileg?

UV pót 2009.03.04. 10:00:42

Khömm.
"Toulouse-ban". Magyarok vagyunk, nem turisták.
Egyébként jó a blog.
(((-: